Odla mager betesvall
Kan man göra det och isf var får man tag på vallfrö?
Vi behöver renovera några av våra hagar pga smörblommor och/eller mossa. Vill inte att hästarna ska äta något olämpligt i brist på annat. Samtidigt vill jag ha en hyfsat mager vall med grässorter med låg sockerhalt. Finns det vallfrö eller vallfröblandningar som innehåller grässorter och örter som just är magra och lågväxande?
Vet att det finns nåt special-special-ställe med superdyra ängsblandningar. Jag letar efter något i normal prisklass!
Allt gräs är dyrt!
Till ponnyer bör man så in en vall utan klöver. Häst och fårbetesvall.
Man kan sätta samman en egen blandning som bör innehålla ett par olika typer av gräs som har olika höjd, olika mognad och tillväxt. Men detta är i stort sett lika dyrt som att köpa en färdig blandning.
Hur hade ni tänkt renovera hagen? Så om? När man sår om kommer alltid ogräset fram och man måste spruta nysådd vall i de allra flesta fallen. annars har man ex smörblommor och baldersbrå i hela betet som tar över. Om det finns gräs i din hage nu och du inte planerar på att ta foderskörd på din sådda vall skulle jag sprutat hagen istället och lagt lite pengar på göning istället för att så om. Det är ett elende att så om ifall man inte är riktigt kunnig.
Först spruta bort ogräset och mossan och sedan lägga gödning så att gräset kommer fram. Alternativt att bara så gödning för det får gräset att komma fram coh kväver då ogräset men det tar längre tid att göra det
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Här finns lite nyttigt att läsa.

#1 När är det optimalt att lägga gödning (tid på året)?
#1 - Vi hade tänkt harva och trötta ut ogräset. Precis allt som växer i hagen vill vi inte ha bort. Dessutom har vi naturhagar som är svåra att plöja plus att jag tycker att marken blir så mjuk och ömtålig efter plöjning. Vi har kört med harven två omgångar när det varit torrt. Tänkte köra några gånger till i sommar. Det reducerar smörblommorna bra. Mot mossan ska vi dessutom gallra bättre bland träden så att det inte blir för skuggigt i dungarna.
Förutom smörblommor har vi mest problem med tåg i den hage vi grejar med nu. En av de andra hagarna harvade vi upp förra sensommaren, i höst och i våras och har sått i hästbetesblandning på de ytor som det inte kom gräs naturligt på. Det börjar bli grönt och fint, men där vi inte kunde komma fram med harven är det gult av smörblommor.
Är lite tveksam till att spruta. Vi har dels växter som jag gärna vill ha kvar och så en massa grodor och ödlor som bor i hagarna. Vad sprutar du med?
#1 Tidigt på våren när gräset börjar spira och man vet att det ska komma lite regn. Här nere brukar man kunna göra det i april. Sen är det bra om gräset kan få en flush till runt midsommar. Man ska bara vara noga med att ite så gödning i torrperiod, då kan man bränna bort gräset.
#4 Jag skulle kanske om jag vore du köra med betesputsare strax innan dina ovälkomna växter blommar. Men man måste vara flitig. så fort man ser att det är tid för blomning på nya skott så putsar man igen. Visst kan du harva och så in gräs där i men du blir inte av med de växter där finns genom att harva. Man kan få bort ogräs genom flitigt putsande och gödning. Gödning dödar också ogräs medan örterna lever kvar.
Vi sprutar med bekämpningsmedel för lantbrukets grödor
Ser att AnnaFagrell vet va hon pratar om. Helt rätt! Jag sprider bara ut lite NPK i hagarna när det är lite fuktigt väder. Gräset vinner på det o får lägre sockerhalt än gräs som fått växa i mager ogödslad jord.
#6 Jag använder mig också av NPK. storsäck billigast =) Tänk om fler kunde lita på att sockerhalten sjunker med lite tillskott i gräset… många tror att man övergödslar och får en kraftigare vall. Ja kanske på ett vis, man får en bättre vall men med annan näring… och lägre socker…
Vilken sort av NPK är det man ska använda då? Har en nerbetad hage och fång hästar så något måste göras.
#8 Gå in på lokalföreningen och be om den billigaste
ELLER om ni har en bonde i närheten som kan så gödning till er
Jaha så den ni använder har inget speciellt betecknings nummer?
Nop, det är samma oavsett märke
Min "bonde" säger att få fart på dåligt bete, puttsa ner ev, harva på med övergödning (precis som Anna säger).
Plöjer du så blir botten mjuk (trampar sönder lättare).
Ska tjata ännu mer på maken om att vi bara MÅSTE köpa en vertikalklippare
Betesputs är rätt onödigt för vi har mycket sly, sten och stubbar och ojämnheter. Bonden har en puts och han säger att den inte går att köra på i våra hagar pga. det.
Om jag köper NPK nu i juli, i samband med regn, är det ok att gödsla då? Hästarna är borta några veckor då ponnyn ska köras in och jag tänker att det kan vara bra att gödsla när det är tomt i alla hagar.
Behöver gödslet harvas in i marken eller räcker det att strö det ovanpå? (Har ingen gödselspridare så vi får sprida manuellt).
Tror att det går bra, vicktigt att hästarna ej betar på ca två veckor! men det låter drygt att gödsla manuellt, kan du inte få bonden att åka över!
Behöver inte harva ner det, gödsla vid regn, inga problem i sommar verkar det! Lycka till!!!!!
#13 Du kan så gödning för hand om du vill… bara gå och stö ut det på betet ovanpå. Det tas upp i marken när det regnar. Och du kan ha hästarna i hagen när du gör det. Det är INGA PROBLEM.. Hästarna blir inte sjuka av det