Visa eller ej?
Jag har anmält mig till N Åsum i agility och tömkörning samt utställningen.
Problemet är att min lille inte har fällt någon päls, snarare lagt på mer päls som står rätt ut. Kan man visa en sådan häst på sommarutställning? Ett annat problem är att när han jobbas blir han plaskblöt. Jag kan inte klippa honom för då kan man ej visa honom och ifall jag klipper honom blir väl den naturliga pälssättningen ännu mera rubbad?
Jag har inte klippt honom, för just som du säger så rubbar du den naturliga pälssättningen då, sommarpälsen gömmer sig ju under även om han inte släppt all vinter päls.
Om jag hade varit i dina skor så hade jag nog tittat lite extra på honom, jag kan tycka att en del hästar ser lite "skabbiga" ut när dom fäller och då känns det kanske inte så roligt att åka iväg på utställning, det är ju ändå en skönhetstävling., men tycker du att han ser OK som han är så hade jag åkte ändå.
När jag jobbade med HBL som skulle på 3års-test så var det vissa av dom som inte fällt helt när det va ca 2-3 veckor kvar till 3års-testet..vi gav dom hästarna foderjäst, rycktade massor och höll dom täckta på natten …och det fungerade…är lite sent för dig att göra de nu, men ändå.

Ja jag får fundera. Jag kan ju vara med på bruksklasserna men kanske får hoppa över att visa honom??? Han har fåt foderjäst de senaste månaderna samt extra b-vitamin samt varit täckad den senaste veckan på nätterna då han står i bocx på nätterna. Men pälsen vill inte lägga sig. Jag skulle nog börjat täcka honom tidigare…
Klart du kan delta i bruksklassen ändå, om inte annat som träning..+ att det är grymt kul
Jag tycker det låter lite märkligt att han inte fällt av mer , dom enda hästar jag känner till som släppt sin vinterpäls sent är hästar som har varit 20år+ . Mitt "monster" har i stort sett gått utan täcke hela vintern och han har fällt av.

Naw, lilla sötnosen. Han ser ju ut att ha en hel del päls kvar.

Ser väl inte så farligt ut.
hur ser han ut torr??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Mina som är anmälda är rätt pälsiga också. Inte så kul. Några andra som dock ej ska med är helt avfällda.
Jag har ett sto som aldrig är helt avfälld förän augusti. Det förefaller vara lite olika i olika linjer.
Det var en del pälsiga ponnyer i Uddevalla också.
Veritas odium paretFörvånad