Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 347 ggr
shettisponny
0

Viktigt , behöver råd.Akut

Har en shetlandsponny på foder som jag idag skulle träna, började leda honom i träns och kolla hur han reagerade när man gick med honom.

Sedan tänkte jag kolla hur han skulle reagera om man la ett ben över honom. Då började han backa och liksom sparka bakut, öronen bakåt och blev grinig. Då kände jag över ryggen på honom och blev lika grinig då.

Ägaren säger att hah är ju ingen nyböjarhäst och han vill bestämma och så.

men tycker att han inte ska reagera så när man känner.

Kände över manken och gjorde små tryck mot ryggraden och bogbladen. Lika där.

Hos ägaren rider dem honom utan att han visar ngt.

Men jag fick en tanke att det inte stod rätt till.

Är det normalt att shettisar kan göra så?

Eller kan han göra så för att han har ont och ger sen upp när man börjar rida och då tror man att det är normalt.

Vad tror ni?

Ove-D
0

Han veterinärbesiktigades inte innan köp eller?

paparatzi
0

#0 Hur länge har hästen vistats hos dig, kanske du börjat för tidigt att jobba med honom,  han kanske inte har hunnit aklimatisera sig hos dig ännu, det är garanterat en reaktion på något, om jag vore du skulle jag kontakta ägaren och följa upp exakt vad han gör när han vill bestämma och i vilka situationer.

Olofsson
0

Hur gammal är den? och hur länge har du haft den? Vet du något om vad "ägaren" gjort med ponnyn innan dig? Det löser sig ska du se, kontakta "ägaren" till ponnyn och rådfråga.

Lycka till.! :)

paparatzi
0

#0 Hur har det gått för dig?

Ove-D
0

Hur stor har ryttaren hos förra ägaren varit? Och hur har de hoppat upp på honom?