Utställningar
Om jag anmäler min shettis till en utställning, får jag då ta med mig en annan ponny Också? Förutom den som är anmäld? Som resesällskap eller så? Eller är det endast anmälda ponnyer som får vara på området?
Jag hade med en sällskapsponny en gång. Det var ingen som sa något om det.
#1 Okej 
Måste man inte skriva hästägarförsäkran på båda?
Delad glädje är dubbel glädje :)
#3 what? Jag kommer ha min på foder - så jag inte skriva på som ägare. Ägaren till den andra ponnyn kommer i så fall hänga med.
Att skriva på en hästägarförsäkran innebär att du intygar att hästen inte varit i kontakt med smitta och är fullt frisk. Det tror jag att du som fodervärd också kan skriva på om du haft hästen innan.
Även fast det bara är resesällskap så antar jag att du kommer att lasta ur ponnyn och den kommer att vistas med de andra ponnyerna på platsen?
#5 Ja, ponnyn är vaccinerad och frisk för övrigt. Men kan inte ställas ut då han inte har stam i passet. Men att få röra på sig är ju något som även den ponnyn behöver få göra och inte bara stå i en transport.
Skriver alla på en sån försökran, på varje utställning? För på tävlingar har det inte behövts när jag var och kollat eller så. Vad jag har sett och vart med om sedan innan är det bara vaccinationsintyget som kollas.
Alla som har med sig häst till utställningsplatsen skriver hästens namn på pappret och skriver sedan under. Detta gör man på varje hästutställning. Man skriver under innan man lastar ut hästarna.
Alla som deltar i hästarrangemang: tävling, utställning, premiering skriver under en hästägarförsäkran.

Fast jag tror aldrig någon har skrivit under för sällskapshäst om jag ska vara ärlig.
Ibland är ju föl med sina mammor på platsen utan att de visas fram tror ingen har skrivit under för dem och ibland är de tvärtom mammor som är med till sina föl men de visas inte
#9 Precis, det är ju bara som resesällskap. Det kan ju skrivas under ändå, men just den ponnyn ska ju inte tävlas..
#9 Vad är då vitsen att de som ställer ut ska skriva under en hästägarförsäkrinag, om man inte behöver intyga att resesällskapet inte har varit i kontakt med någon smitta?

Jag själv har aldrig haft det men tror faktiskt inte att de som är med som mammor eller föl är medtagna när man skriver Under
Jag har tävlat innan, och har inte skrivit under en sådan försäkring..
#13 På en utställning som SSS annordnar så måste alla skriva under en hästägarförsäkran innan man lastar ur hästen.
Jag fattar bara inte var grejen är? Varför vill man inte skriva under på att hästen ej har varit i kontakt med smitta, när man ska vistas bland andra ponnyer som alla har skrivit under på, att hästen är frisk? Vad är grejen?
När jag tävlade stor häst, visserligen ngr år sedan, skrev man ALLTID på en hästägarförsäkran. Inte på klubbtävling, men på lokal och högre status.
På premiering skriver man ALLTID på hästägarförsäkran, i år har vi fått med blanketten i katalogen tom, så folk ska veta vad man skriver på.
Håller med Thiff, vad är grejen?

Jag tävlar ju inte, men kanske det är så att innehållet i en hästägarförsäkran intygas redan vid anmälan? Så var det på treårstesten jag visade på i år (vid anmälan intygade man att hästen bara skulle delta om den till och med tre veckor innan varit frisk, ej utsatt för smitta osv).
Vad det gäller ston och föl, så kan ju inte den ena varit utsatt för smitta och inte den andra…
På våra utställningar och aktiviteter, där det sällan krävs vaccinationsintyg, tycker jag det är särskilt viktigt att hästägarförsäkran respekteras. Som arrangör skulle jag inte dra mej för att avvisa utställare från platsen som hade med "sällskapshäst" som de vägrade skriva på hästägarförsäkran för.
Saxat ur grundpropositionen:
"Utställningskommissarien äger rätt att avvisa utställare/visare/publik från utställningen vid uppenbart osportsligt och/eller dåligt eller störande uppförande."
#13 Jag har inte sagt att det är någon grej med det?! Jag ställde en fråga. Och det är väl givet att jag och ägaren för andra ponnyn skriver på för båda! Det jag skrev i #12 var att jag inte gjort det innan - för det har inte behövts!! Hade jag varit tvungen hade jag givetvis gjort det, jag tävlar väl inte med en sjuk häst!
Hur juridiskt hållbara är en hästägarförsäkran? Ingrid? 
Kan någon egentligen skriva på den med gott samvete som tagit emot betäckningsston, beteshästar etc?
#18 Rent krasst så behöver du inte ens ta emot utomstående hästar. Det räcker ju med att du varit på en utställning ena helgen, och åker på en annan nästa helg.
Utsatt för smitta är man ju hela tiden.
Det jag tyckte var konstigt att man inte skulle skriva på för ett resesällskpa, men för den ponny man ska ställa ut, då båda kommer att vistas på samma plats. Man ska skriva på för den ena men inte den andra?
(Nu menar jag inte att TS inte ska skriva på, utan mer generellt)

Jag säger inte heller att man inte vill skriva på , för man skriver ju på för de andra men jag bara påpekar att man nog aldrig har skrivit på för häst som är med på visningsplatsen men inte visas (hoppas att ni förstår vad jag menar
) eftersom de inte är nämda på lappen man skriver på , det borde typ stå att man försäkrar att de hästar man har med sig inte är utsatta för smitta ;)

Sen kan ju inkubationstiden vara längre än 14 dagar och då har man ju ändå varit ärlig även om man skulle få smitta (bara en tanke)
De hästar som jag frågade om kommer vara tillsammans i hagen och stå bredvid i boxen. Alltså kommer dessa två vara tillsammans i stort sett dygnet runt. Därav min fundering om jag kan ta med den ena som resesällskap på tävlingar och utställningar. De kommer inteutsättas för mer smitta än vad en normal häst utsätts för i stallet där det står friska hästar (är de skadade eller sjuka så smittar det inte andra hästar). förutom en hästägarförsökran, finns det något som gör att det inte skulle fungera? Jag har sett och hört folk som tar med häst som sällskap i transport innan, men på hopp/dressyrtävlingar. Är det någon skillnad? Den som inte ska tävlas med eller så kommer beta gräs, typ. Eller gå promenad runt tävlingsplatsen.
(Jag har inte tävlat på något anordnat av SSS innan och är i dagsläget inte ens medlem där, så deras tävlingarhar jag inte koll på alls)
#19 Att skriva på hästägarförsäkran även för den icke tävlande hästen tycker jag är självklart. Min undran var hur juridiskt hållbar den var i allmänhet. Oftast skriver man ju bara på ett kollegieblock och allt som oftast finns det inte ens en beskrivning på vad man faktiskt skriver under.

#22 Det bästa du kan göra, är att kontakta den utställningsansvarige för den utställning du tänkt åka på. Det är förmodligen inget problem med en sällskapshäst och du kan skriva på hästägarförsäkran även för den.
#21 Det vanliga är att det är tre veckor innan man intygar att hästen varit frisk/ej utsatt för smitta.
#19 Nja… Utsatt för smitta och risk för smitta, tycker jag är en väsentlig skillnad! Man får ju ändå hoppas att ingen åker med en sjuk/smittbärande häst.
#18 Juridiskt eller ej. Hästägarförsäkran är ju till för allas skull. Jättetråkigt om folk inte förstår det och tar lätt på det som intygas. Och det sagt rent allmänt och inte riktat till någon.
#23 Förr satt hästägarförsäkran i en plastficka ovan och sedan skrev man under på blocket. Jag har inte tänkt på om plastfickan är kvar eller ej…
#24 Var kanske felformulerat av mig, men min poäng var i alla fall att det alltid är en risk, oavsett i fall man tar emot hästar eller i fall man är i väg och tävlar.
Jag pratar helt enkelt med den som har hand om anmälningarna, och vet inte denne kanske denne vet någon som vet svaret på min fråga. :)
Jag har fått många bra svar här och vill ni fortsätta prata om det så är det OK för mig. :)

#24 Kan ju vara ändrat men innan var de 14 dagar och tävling tror jag är 14 dagar , har ju inte ställt ut på ett tag då de alltid krockar med annat …
Kan ändå tycka att de skulle stå att man försäkarar att alla hästarna man har med sig i stället för kat nr eller hästnamnen .