Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettstammar-blodslinjer
Läst 1262 ggr
ninam
0

3 leds härstamning

Jag har inte riktigt fattat det här med 3 leds full stam. Det finns ju/har funnits godkända hingstar utan fulla 3 led. Tex Bronco och Asso Prior. Betyder det att avkommor till dessa inte längre är "riktiga" shetlandsponnyer?

kacka
0

Bronco är ju ändå urtagen ur avel då hans härstamning ändå inte stämde, men det borde betyda att de som har Bronco som far, farförälder eller morförälder inte kan reggas som shetlandsponny utan som korsningsponny.

I Asso Priors fall så får han finnas i TREDJE led om jag förstått det rätt. Dvs om din ponny har honom som far och den får ett föl så kan inte fölet reggas som shetlandsponny. Däremot om din redan SSS-reggade ponny har honom som morfar eller farfar så får ju fölet full stam…

Jag tror det är ännu fler hignstar som har något okänt i sina släktträd.

paparatzi
0

#0 det måste vara tre fulla led som är verifierade, det räcker alltså inte bara med namnet utan det måste finnas nummer också, finns inte detta tre led bakåt på föräldrarnas sida kan ponnyn aldrig exporteras utanför sverige, då den ej kommer att godtas i något annat land, dom enda ponnyer som får ha saknade led är de som kommer ifrån moderföreningen

Cattis
0

#2 Moderlandet måste väl också ha 3 verifierade generationer? Eller menar du de fall där det handlar om IS-hästar? Det finns väl knappast ngn nu levande med en IS-häst i 3:e generationen? Iaf inte vidare många…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

Hingsten Buster är ju också en stamlös hingst. Där fanns det dock stam från början, men när alla hingstarna blodtypades så uppdagades att han inte alls hade den uppgivna fadern.

En av mina vänner har haft en Busterdotter, som ELITpremierades för några år sedan (har lämnat många duktiga ponnytravare, framförallt). Det är ju lite sorgligt att hennes döttrar helt plötsligt tappar sitt avelsvärde som shettisar.

PP
0

Apropå Buster, vad tror ni om chanserna att hans mor hade fått registreras med det namnet idag (Urneberga Negress)..? Känns lite tveksamt med tanke på all rabalder som är om de små goa chokladbollarna. Flört

En liten parantes bara….

Pheobe
0

man sa ju att alla hästar med stam där det fattas led skulle "dö ut". Man skulle ju inte plocka bort dessa. Avkommor borde ju gå att regga om bara avkomman har tre godkända led.

Hanna-D
0

#5 Vet inte hur stränga SSS är när det gäller namn, ASVH däremot är ganska stränga med namn.

Puzzel
0

Jag har en reggad shettis med Asso prior i andra led tror jag eller tredje.

Cattis
0

#8 Är han morfar/farfar?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Puzzel
0

#8 morfar

Puzzel
0

Vart fel där till 9 skulle det va

Ove-D
0

#8 har du pass från SSS till din ponny?

paparatzi
0

Lustigt är att vi kräver tre fulla verifierade led på föräldrarnas sida,MEN våra pass i SSS innehåller inte ens tre led, det gör däremot andra länders pass.

ThiffannyJ
0

Gör de inte? Är nästan hundra på att vi har pass hemma på tre led…?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

MariaA
0

Ja våra har också 3 fulla led, varenda en!!!!

Ove-D
0

men det är väl FÖRÄLDRARNA som ska ha tre led???

AnnaLundin
0

#16 nej, det är individerna som ska ha tre fulla led.

Mmia
0

Vad händer om det är någon som vill betäcka ett sto som har reg.nr och full stam med nr utom mamman till stoet som endast har ett årtal alltså inget reg.nr. men bakom henne finns alla med nr.

Vad blir det med dom avkommorna ?

Ove-D
0

#17 enligt brev från registratorn/stamboksföraren står det så här: "föl som föds från och med 1/1-2006 måste ha föräldrar som inte har någon okänd förälder i någon av de tre närmaste leden för att kunna föras in i grundstamboken."

Jag tolkar det som att FÖRÄLDRARNA ska ha tre full led… Eller gäller det bara föl?

susanne-s
0

Vad är IS hästar?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Ove-D
0

#20 islandshäst????

Kris_J
0

# 20 Inspected Stock, ponnyer i GB utan stam/handlingar som vid inspektion "ansetts" vara Shetlandsponnyer och därmed godtagits för införsel i stamboken.

Förenklad förklaring i stora drag.

Veritas odium paretFörvånad