Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 1128 ggr
Maria Persson
1

Ang jäv på utställning

Sitter och kollar vilka hästar man kan anmäla till Skuleutställningen
Det är domaren T Jeppsson som ska döma
Tycker det är svårt att veta vilka hästar han ägt, det är ju en sak med deras egna uppfödningar
Och blir inte riktigt klok på det som står i grundpropositionen

Slutar jävet att upphöra efter 5 år?
Och gäller det bara ponnyns far och mor?
Det som står tränat,ägt osv måste ju kunna jämnföras med att ha haft hingst på station

Med risk att han blir ner ringd så börjar jag ställa frågorna här :)

Jäv
****Förvaltningslagen (SFS 1986:223) § 11 och 12 gäller vid Sveriges Shetlandssällskaps utställningar och omfattar dess regler om jäv.
Vid utställning med endast en domare föreligger jäv och ponny äger då inte rätt att delta om:
Domare, dennes make/maka/sambo eller dennes nära släkting (föräldrar, barn eller syskon) ägt, tränat eller under längre tid haft aktuell ponny uppstallad.
Domare under de senaste 5 åren varit ägare till aktuell ponnys far eller mor.
Domare är uppfödare till aktuell ponnys far eller mor.
Domare anser sig själv jävig.
Den som känner till en omständighet som kan antas utgöra jäv mot honom/henne skall självmant ge det till känna.

PP
0

Man kan ju tänka som så att om domaren har något att vinna på att det går bra för en häst, så är risken för jäv överhängande. Flört Dvs om domaren äger, har fött upp eller tränat aktuellt ponny (rätt uppenbart). Eller om domaren äger eller har fött upp ponnyns far eller mor (avkommepoäng).

Efter fem år, anses man tydligen inte ha något att vinna på meriter för avkommor till hästar man ägt.

Egentligen är det väl utställningsansvariges delikata uppgift att hålla reda på jäv… I det här fallet är det enklaste kanske att skicka katalogunderlaget till aktuell domare för godkännande innan tryck.

Helena-Bergstrom
0

Fast om man inte har så många pållar att välja mellan att anmäla så måste man ju veta innan man anmäler om eller vilken ponny man kan anmäla. Då känns det ju fel att vänta tills katalogunderlaget är skickat till domaren.

Tex. Jag har 2 ston som båda har Jolly Roger of marshwood som farfar/morfar och denne hingst har ju Jeppsson ägt länge. Så då bör jag väl kunna anmäla dom då eftersom det inte är ponnyns far/mor utan Farfar/morfar?! Har jag förstått det hela rätt??

Avelshingstar han ägt kan väl gå att luska ut, men hur i friden ska man veta vilka ston han ägt, inte säkert att ägaruppgifterna står i webbstamboken så det går att kolla där heller. Och alla utställare kan väl inte ringa ner Torsten och läsa upp stamtavlor på sina pållar. Då blir han nog less Skrattande

Mängda förvirrande med domare som äger/ägt mycket hästar. Obestämd

[Billan]
0

Är det så långt bak i leden som hans hästar förekommer kan det väl inte vara något hinder att visa för honom. Finns de som visar med betydligt närmre släktskap vad gäller både två och fyrbenta.

Om det ska vara så himla noga så blir det ju stopp för hur många som helst, eftersom Torsten är inblandad i så många ponnyer.

HannaNikolina
0

farfar/morfar ska ju inte spela någon roll. Det är bara om domaren fött upp far eller mor, eller om han ägt far eller mor under de senaste 5 åren.

Det där med haft uppstallad/tränat osv det gäller ju bara själva utställningsponnyn! Inte föräldrar.

Men jag ser fram emot spännande jobb som utställningsansvarig att kolla upp alla anmälda… ;)