Prisinfo önskas!
(har lite halvbråttom i min skrivning så har endast snabbkollat runt i forumen, om ni tycker att en bra tråd beskriver mina frågor så länka gärna)
Jag funderar nu efter lång hästlöshet att köpa en shettis(igen) Vill ha en häst att köra, NH'träna och pyssla med, samt kanske låta mina yngre (små) syskon rida ibland.
En shettis kändes då som ett bra val av häst då jag även har erfarenhet sen tidigare av denna underbara ras. Frågan lyder då,
Vad ska jag tänka mig att det ska kosta/månad
(bortsätt från stallhyra & hovslagning) mer kostnad av mat, försäkring etc
Försäkringen för mina kostar ca 100 kr/mån. Hö kan ju skilja ganska mycket i pris… Men säg 4-5 kg/dag à 2-2:50 blir runt 300 kr. Strö varierar ju också, jag har torv och använder nog max 2 balar i månaden, så runt 200 kr?
Färsäkring betalar jag per år: 1200kr
Vaccination per år: 500
Hö: Betalar bara för det han äter i boxen ca 2kg/dag (fri tillgång) (2*2*30 = 120kr månad)
Kaft foder: Ingen aning vad det kostar, kanske 50kr månad.
Torv: 1 bal i månad = 100kr
Så ca 400kr i månaden kostar han när han är uppstallad.
Men kostnaderna som varierar är jätte svårt att uppskatta. Min ponny är bara 77cm hög och har inte tränats så aktivt. Vilket gjort att han är billig i foderkostader. En maxad shettis som tränar hårt behöver betydligt mer mat och kostar då flera hundra mer i månaden.
Räknar foderkostnaderna kommer öka i höst när jag stallar upp min igen och han ska börja köras mer aktivt.