Mätning av 3 åringar
Vi måste få till stånd en riktig mall för hur man mäter såväl mankhöjd som skena. Vad jag förstod av årsmötet så är det brukligt att man mäter skenan precis under carpusleden, alltså framknäet, och mankhöjden ska väl mätas på mankens högsta punkt?
Så varför gör inte alla mätmän det?
Jag har visat en 3 åring som i början av säsongen var 102 - 17, nästa utställning 104,5 - 16, nästa 102 - 17, tre veckor senare 101.5 - 15 och ytterligare tre veckor senare 101 - 18.
På tre veckor skiljer det 3 cm på skenan 
och visad i början med 104,5 för att avsluta på hösten med 101
Mitt förslag är att man mäter sin ponny på första utställningen och det gäller hela året. Samma sak med mini, där är det egentligen ännu värre om man har en mini som ligger på gränsen.
Vad tycker ni?

Skenan ska mätas mitt på om det är en shetlandsponny, enligt information som gick ut till regionalföreningarna när skenbensmått infördes. Märkligt hur all sådan information kan falla i glömska på några år… 
Jag blir inte lika upprörd över att måtten skiljer. Det är den mänskliga faktorn, förutom att mankhöjden inte är statisk. Och vad säger att den som mäter först är den som är närmast sanningen?
Däremot skulle jag gärna se att "mätkursen" för funktionärer som utlovats i många år kunde bli av. Om inte annat så för att våra ideella mätmän ska kunna känna en trygghet i det de gör, när deras mått ifrågasätts.

Informationen som gick ut (kom på att det kanske inte var lämpligt att ta med telefonnumren… I avelskommittén satt då Magnus, Ulricha, Kristin och Rebecka)

Jag kan också förstå den mänskliga faktorn, därav tycker jag att man kanske inte ska mäta 3 åringarna i tid o otid.
Räcker det inte en gång på t ex avelsvärderingen?

#3 Treårsstona kan ju avelsvärderas på utställningsmeriter, så då måste det ju finnas ett mått…

#2 Det var ju ett enkelt och bra schema, tänk om alla kunde följa den också. T ex hur hårt ska man dra åt? Inom vårat distrikt Skara där drar mätmannen åt väldigt hårt, en 16 skena kan lätt bli 13 eller 14 där.
Vilket är rätt?
Här på våra premieringar har då ingen fått veta hur de ska mäta. Första året det infördes visade jag ett sto för stambokföring, när de skulle måta skenbenet kom dom med ett skjutmått, de hade inget måttband på plats. Som tur var hade jag ett med mig,
Sen har det varit lika varje år, ingen av de som mätt har vetat vart de ska mäta. Något av åren började de att mäta mitt på skenbenet tills en av deltagarna sa att det skulle mätas just under leden. Detta gjorde att de först mätta hade betydligt mindre skenbensmått än de som mättes några minuter senare. Så tråkigt när det ska vara så, och orättvist.

Fast jag har alltid hört att skenan mäts under framknäet som Anne säger.
Men jag gillar inte alls mätningarna som har varit på premieringarna tex , vi har fått hästar som har växt ett par centrimetrar i mot vad de är , och den ena har jag ett *riktigt* mätintyg som jag tror mer på än utställnings/premieringsmätningar om jag ska vara ärlig.
Det var jag som tog fram materialet om mätning av skenan. Det skickades till alla regionalföreningar samt till de årets aktiva premieringsförättare och domare. Dessutom skulle det finnas med i checklistan för utställning. Alla som då satt i styrelsen fick också detta material. Bilden är hämtatd från studiematrialet"hästens exteriö prestation och hållbarhet" som vad jag vet tidigare har använts vid domarutbildning.
Finns det inte med i checklistan längre? Meningen är ju att alla för de olika ansvarsområdena ska ha klart för sig vad som gäller.
Veritas odium paretFörvånad
# 8
Så då är det som visas på bilden det sätt som ska mätas på alla ställen, premieringar och utställningar. Ska dra ut den och visa vid nästa premiering här-
Då är det nog väldigt många som har felaktigt skenbens mått. Det ger ju en felaktig bild av individens exteriör. Kan som sagt skilja någon cm.
#9 På årsmötet i april sa styrelsen att de skulle undersöka vilken del av skenan som skulle mätas. Jag har inte sett att det utkommit någon ny information gällande detta hittills. Så om det gamla materialet gäller eller nytt är på G är ovisst.
Oavsett våra krav så skal ju alla 3 år och äldre på premiering mätas avseende 3 olika mått, mankhöjd, bröstomfång och skena det är nytt för i år.

Men visst stod det i tidningen nu något om att de skulle mätas under knät ?'
Jasse de ska mäta brösten med :P

Men visst stod det i tidningen nu något om att de skulle mätas under knät ?'
Jasse de ska mäta brösten med :P
#11Ber om ursäkt om jag missat det
Har inte läst tidningen ännu, bara ströbläddrat lite….

#13 De är lugnt kan mycket väl vara jag som har läst för fort med ;)
Håller med om att något behöver göras. Mitt sto har visats tre gånger i år, skenan har varierat mellan 16, 15, 14 cm och mankhöjden 100,5, 101 och 102,5 (efter protest, mättes till 104,5 cm! först). Det skiljde 3 veckor mellan minsta och största resultatet…
Självklart ska det mätas på mankens högsta punkt men många mäter en bra bit upp på halsen, en kurs diskuterades när jag satt i styrelsen, har någon sådan inte genomförts än?

#11 Precisera gärna när du påstår sådant. Jag kan inte hitta något och har dessutom varit i kontakt med SSS så sent som i juni om just detta.
12/7 har vi premiering här 12/7 hade varit bra att veta hur det ska mätas. Gotland har haft premiering i helgen. Med tanke på de utställningar som varit får man hoppas att ansvariga fått information så det inte varit olika regler för olika evenemang.

jag tycker att mätintyg skall gälla, om det finns. När man mäter travponnierna så krävs två mätmän och en veterinär. Den mätningen står ju sedan i passet och borde då gälla för dem. Om ingen giltig mätning finns kan man ju mäta på plats, vid utställningstillfället.
Detta är en högst personlig uppfattning eftersom jag har en ponny som ligger på gränsen. Han mättes i jan-12, som 4-åring, till 106,5 cm! Min fasa är att om vi kommer till en utställning där domaren kräver mätning så kan han ju bli diskad om mätmannen mäter på ett annorlunda sätt eller om ponnyn "blåser upp sig".
Konstruktiva kommentarer emottages gärna….
#18 En anledning till att inte mätintyg gäller är just det du beskriver,tidiga mätningar, treåringar som mäts i januari och är maxade de kan ju växa lite till under innevarande år. Det är ju inte önskvärt att diplomsto eller treåringe överhuvudtagt är 106-107cm eller mer då de får vara max 105 cm.
Rent generellt vad det än må gälla tycker jag det är synd att man bara utgår från sig själv gällande olika regler, att försöka se i ett bredare perspektiv tror jag alla tjänar på
#18 Jag förstår din tanke och hoppas verkligen din ponny inte blir större, ofta har de en tendens att sjunka lite när de är mer färdiga. Sitter här med hundratals manköjder på ponnytravare som blivit mätta flera gånger. Man kan se vissa tendenser
Det här tycker jag är en otroligt viktig fråga!! När det är så här så kan ponnyer bli övervuxna, fast dom helt enkelt inte är det på riktigt!
Vi har en ponny som vi har slutmätt. (Hon är bara 99,3cm, och är då inte på gränsen). En slutmätning görs när ponnyn är 8 år och garanterat inte växer mer. Det är 3 st utbildade som gör detta och man betalar dyra pengar för det. Givetvis så ska ett sådant intyg gälla tycker jag!
Det är kunnigt folk, på rätt underlag och rätt instrument används. Slutmätningen följer ponnyn livet ut i ridsporten. Innan 8 års ålder måste ponnyn mätas varje år för att få tävla.
Har man en maxad ponny så ska man kunna känna sig lugn att anmäla ponnyn till utställning om den är slutmätt och håller sig under gränsen! Jag skulle bli otroligt irriterad om jag åkt med en ponny som jag vet är slutmätt är under 107cm, men på utställningsplatsen blir mätt fel och man har kastat pengar och tid i sjön.. Tycker att SSS ska vara med vid mätning som nu är på atg-klinic och se hur reglerna har blivit under senare år om det känns otryggt.
Sedan om det blir fel hos 3-åringarna så är det ju ännu värre!
Nja, det känns faktiskt väldigt oseriöst tycker jag.. Mycket kan stå på spel både för ponny och ägare..

Vad jag förstått så finns inte längre slutmätning som begrepp, då även äldre ponnyer kan kontrollmätas. Det säger väl allt om hur svårt detta med mätning av mankhöjd är.
#22 Det var något helt nytt för mig isf
. Då måste jag kolla upp för då får hon inte tävla i år, vilket låter väldigt konstigt.. Måste vara helt färska regler isf.
Men om ponnyerna ska mätas så tycker jag att det är utbildat folk som ska göra det. Det har varit för mycket konstigheter runt det här. Har själv sett.. Jag betalar gärna lite extra i anmälningsavg och det blir rätt och riktigt.

#23 Är ponnyn slutmätt så är den , men de kan alltid bli kontrollmätningar ibland men så har det ju alltid varit
#24 Jo så är det ju.. Men det är nog i väldiga extremfall.. Och då räknar jag med att dom som mäter kan mäta och på bra underlag.. Men det vet jag inte för jag har aldrig varit med om det..
På utställning har jag stött på väldigt osäkra människor och då tycker inte jag att måttet blir pålitligt. Hästen ska ju tex stå på ett visst vis men det har jag bara varit med om att det man har varit noga med en gång..