Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2273 ggr
Benjamin
0

Vårfällning

Jag börjar undra ifall Benjamin har brist på något. Det är ju för sjutton nästan sommar här i Lund och Benjamin har inte börjat tappa vinterpälsen än. Han har fått b-vitamin, chevinal plus och foderjäst sedan han kom, så b-vitaminbrist kan han väl inte ha. Någon med liknande erfarenheter?

zettan
0

hur gammal är han? Är det så att han e unghäst? unghästarna i stallet där ja har mina ston har inte fällt färdigt än. Mitt sexåriga sto har inte heller fällt av allt. Det sägs ju att man ska fodra med b vitamin i 14 dgr sen ha ett uppehåll på 14 dgr och sen fortsätta igen om det behövs. Tycker det fungerat bra på mina hästar att göra så. Sen har ja haft en räffsa en sån som man har till kor och dragit av mkt päls. Linfröolja kna ju vara ett allternativ oxå i stället för b vitamin

Benjamin
0

Han är fyra år och har inte ens börjat fälla. I och för sig störde jag kanske hans normala fällning när jag i februari började täcka honom inför utställningen i Önnestad. Han fällde ganska mycket då och jag fick av honom en del men han är fortfarande en nallebjörn.

zettan
0

#2 tror många har samma problem som du. Inte alla hästar som fällt färdigt ännu. Att du täcka honom nför utställningen tror ja inte var ngt större fara.

Annette
0

Min fyraåring är långt ifrån färdigfälld.

trex
0

Inte min 4 åring heller.

Benjamin
0

Jag bara tycker att det är konstigt att han inte fäller alls men det kommer väl. De andra hästarna i stallet har redan fällt färdigt. Jag är så nyfiken på att se hur han ser ut i sommarskrud.

Annette
0

Mina andra hästar är nästan färdigfällda, det är New forest och Ardenner. Även de gamla ( 25 o 27 år) har jättefina, blanka sommarpälsar.

Ahnna
0

Den som har fällt mest här hemma är fullblodet, hon har nära på sommarpäls redan. Men shettisarna har inte fällt klart på långa vägar, inte ens Rival som ändå har täcke på sig när det är kallt. (Halvt rakad.) 3-årsstoet har jag gått på ganska hårt med ryktsten och så eftersom hon ska ställas ut imorgon, men hon är inte färdigfälld heller.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Benjamin
0

Ok då är det kanske inget ovanligt att att inte tappat pälsen än. Jag får nog tålmodigt vänta istället, är så nyfiken. Tack för att ni delat med er med era erfarenheter!Glad

Lulan
0

Frosty (8år) är inte heller färdigfälld på långa vägar, han är iof helklippt så han besväras inte så hemskt av varm päls. Men han ser inte klok ut då han tappat vinterpälsen på främre delen av kroppen och är röd fux och på resten av kroppen "beige" från vinterpälsen :) - Två hästar i en!

Midlingur
0

Långt ifrån färdigfällda men på god väg. Det tar nog 14-30 dagar till.

Benjamin
0

Benjamin har fortfarande inte börjat fälla. Börjar fundera på att ta ett blodprov på honom. Tycker också att han är lite tungandad. Egentligen tycker nog jag att han varit det hela tiden men vet. lyssnade på honom innan vi köpte honom.

Någon annan med den erfarenheten?

Jess
0

Här är det heller inte färdigfällt. Esset är krullig som ett korthårigt får och Anton har för närvarande två nyanser…

Midlingur
0

Här har det börjat fällas rejält! Min minivalack har sommarpäls på bogen, halsen, benen.Bara lite kvar :)

Annette
0

På utställningen idag fanns det både helt färdigfällda och de som hade mycket päls kvar. Mina ston har fällt klart, medan valacken har en hel del kvar.

Kummin
0

Min Kummin , Är inte heller klar på långa vägar.. Borstarna blir helt täckta av svart hår efter några drag ^^

Benjamin
0

Tyvärr så blir inte mina borstar det. Han fäller inte något alls.

moa
0

Ingen av mina har fällt klart på långa vägar ännu!

Sehvrin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina håller fortfarande på att fälla, och de brukar fälla länge, nästan så att de inte brukar hinna fälla klart… (och ändå får de B-vitamin)

(bilden är tagen i helgen efter en omgång med den sk mirakelskrapan)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Jess
0

#19Förvånad

Benjamin
0

Kan man köpa mirakelkammen i Skåne någonstans?

Charlotte-Aveback
0

#21: Jag köpte min (originalet) via internet för ca 400 kr - från en hemsida för islandshästar! Jag skall se om jag kan hitta länken …

Milla
0

#21 ute på centersyd kan du köpa den, den finns hos djuraffären vid harald nyborg.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Benjamin
0

Ok då ska jag fara dit idag.

Ove-D
0

Är han avmaskad/tagit parasittest? Om hästen har inälvsparasiter kan det går långsammare.

Benjamin
0

Ja han är avmaskad men jag har inte tagit parasittest. Nyligen har jag avmaskat med dubbeldos banminth mot bla blodmask. Men jag kanske ska köpa kollamasken på apoteket ändå.

Sasser
0

Mina 2 st 1 års ston har knappt fällt av alls…. Riktiga hårbollar.

coolshettis
0

Min 1åriga shettis har inte heller fällt ordentligt så jag ska börja ge vetegrodsolja och avmaska honom i veckan…

Han ser ut som en liten hårtuss, fläckvis iaf =)

Milla
0

hur går det benjamin??? mina avelston släpper massor av päls IGEN, trodde dom var klaraGlad

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AusaBausa
0

kefir började inte fälla förrän fölet ploppat ut..nu fäller hon som katten…varmblodet är färdigfälld för länge sen…o han har rätt så bra med päls vintertid…

ibland behöver de extra tillskott av B-vitaminer, det ska ju hjälpa o få igång fällningen…

Saxo
0

Här har vi Sollidens Ariel , bildern är tagen idag, hon har en del päls kvar oxå =)

Benjamin
0

Jo Benjamin är avmaskad på nytt. B-vitamin får han ju men inte har han börjat fälla. Jag har suck gett upp hoppet på att kunna åka med honom till N Åsum.

[Nesslan]
0

Min shettis på 6 år har tappat de längsta håren men hon har fortfarande ett lager päls kvar innan sommarpälsen. Hon gjorde likadant förra året och hade tjockpäls hela sommaren och tappade sedan allt i oktober så det blev kala fläckar utan päls alls. Jag vill ju undvika att detta händer igen så är det någon som har ett tips? I höstas fick hon B-vitamin men jag vet inte om det hjälpte… Pälsen kom ju tillbaka efter en månad men det känns ju ändå fel att hon ska tappa så sent :/

Någon som varit med om samma?

[Rebecka]
0

Min 1 åriga shettis är långt ifrån färdigfälld, Och min 24 åriga conemara har fortfarande lite päls att fälla av där han inte e klippt..