Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 5147 ggr
batong_elvis
0

Min häst fäller inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena shetlandsponny, valack, född 2006, fäller inte sin vinterpäls. Han hade ordentlig vinterpäls i vinter och har fällt lite nu. 

2010 hade han "normal" sommarpäls. 2011 & 2012 har han knappt fällt något alls. Jag borstar honom dagligen med islandskarda, ryktsten, piggarna på metallskrapan samt gummiryktskrapa. Han svettas oerhört mycket utan ansträngning och är dyng blöt efter träningspassen.

Han äter B-vitamin dagligen & går på gräs dynget runt. Han tränas 3-4 gånger i veckan som travponny.

Har ni några idéer/tips på vad jag kan göra?

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

Totte Trumpet
1

Raka av honom pälsen !!!!

Hanna-D
2

Har han blivit klippt tidigare? I så fall kan han kommit i otakt med pälssättning/fällning. Om inte kan veterinären ge honom en Beviplex-spruta som hjälp, efter det brukar pälsen rasa av. Just nu känns det bra med lite extra päls med tanke på vädret… Alla mina är inte helt avfällda och jag känner ingen panik eller oro än.

batong_elvis
0

#1 Vill inte riskera att pälssättningen inte blir bra sen då han ska säljas till vintern.

#2 Han har aldrig blivit klipp. Ska prata med veterinären om sprutan. Tack för tipset :)

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

Totte Trumpet
1

enligt min vet. kan man klippa hästen när som helst på året det spelar ingen roll alls, har själv islandshästar med mkt päls  och jag klipper. De mår mkt bättre och orkar MKT mer !!!

stallostby
0

Cushings sjukdom tänker jag på men han är ju ung..

Tror det är normalt, har också två som fortfarande inte fällt sin vinterpäls helt..

Anna-Karin
0

Jag skulle ta ut veterinären och ge den en B-Vitamin spruta precis som någon tidigare skrev… sprutan har betydligare större effekt än vad man får av att ge B-vitamin i fodret.

Vi har själva ett sto som oxå är otroligt seg med att fälla… hon är fin en månad på sommaren innan hon sätter vinterpäls igen. Med B-vitamin sprutan så kan man få henne helt avfälld på någon vecka, något som annars tar betydligt fler veckor… och blir varmt under sommaren med vinterpäls kvar. Testa själv så får du se!

AnnaFagerell
0

Har du en bra veterinär kan du be om en spruta så kan du ge själv. Själv skulle jag inte gjort någonting alls. Mina har inte fällt helt än heller. Min treåring har mycket päls kvar och jag tror det finns en anledning, de är inte klara att fälla, så enkelt är det.

Nåt som brukar hjälpa är att bada hästen i varmt vatten

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Billan]
1

Han känner väl av det dåliga vädret.Glad

Här finns de som fäller olika, en är ren redan i mars medans andra väntar betydligt längre med att fälla.

Har provat med att ge B-vitamin i inj. men det blir ingen skillnad. Alla får samma mat och tillskott.

sofiek90
5

Ge extra protein? Det är ju det som dom behöver när dom fäller..

MVH

Sofie

Wida
0

Jag har gett min lille kille b-vitamin och extra protein, men klippmaskinen fick åka fram när han fick värmeslag! Var hög i temp, hängig och helt genomsvettig av att bara gå i hagen… Var orolig för att han skulle frysa nu när det blivit kallare igen men det har han inte gjort. Mycket piggare och gladare nu!

ThiffannyJ
2

Alla våra har inte heller fällt ännu. Jag skulle inte vara orolig, och skulle definitivt inte klippa nu.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Aribigga
0

James har fortfarande vinterragg kvar på ryggen och rumpan, det kan ha med vädret i år att göra sa min hovslagare då flera av hennes (islandshästar) fäller sakta i år också

lurvponnyn.vimeddjur.se

Linnah
0

Min 1-åring fäller också dåligt, men jag konsulterade en veterinär häromdagen som sa att B-vitaminspruta i princip inte har någon effekt alls. Den B-vitamin som är överflödig kissar de ändå ut. Hon sa att det är möjligt att det ger effekt om man sprutar flera dagar i rad, men inte bara en gång. Jag har skrapat och skrapat och skrapat och fortsätter med det. Insåg också att det effektivaste när skrapan inte tar mer (islandskam) så fick jag bort mest av att rycka pälsen med fingrarna. Hon uppskattar det inte, men det funkar.

batong_elvis
0

Min häst har snart fällt all päls. Han har bara levt sitt normala liv, alltså var han kanske bara sen!? :)

Skrapar med metallskrapa & det rasar av!

Simon Lindbäck
SimonLindback.se

stallostby
0

Underligt år i år. Har en tvååring och en fyraåring med en del v päls kvar.. har jag inte varit med om förut.. Tanten har fällt av bra nu men en ljus tott på sidan sitter benhårt kvar.. knepigt..

Vid det här laget börjar min arab sätta vinterpäls…

ThiffannyJ
2

Med tanke på att juni enligt väder gubbarna är den kallaste och regnigaste på 150 år, så är det kanske inte så konstigt att alla hästar inte fällt av ännu. :-)

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ove-D
0

När någon häst fäller dåligt brukar jag kontrollera inälvsparasiter.