Hjälp snälla!
VI har ett rent ursäkta språket hälvete att få våran shetis att va kvar i sin hage.
Har ni samma problem och har ni något tips på aktiviteter som man kan gör i hagen till han skanke eller nåt som kan få han att va kvar i hagen.
Ett helt staket med ordentligt med ström i alla trådar är att rekomendera och att det finns mat.
Veritas odium paretFörvånad

Sätt en eller flera väl spända ståltrådar med ordentiligt med ström på de höjden han går igenom/under, så blir han nog inne. Glöm inte att se till att jordledningen till elapparaten är tillräcklig.
Det blir nog svårt att få honom till att VILJA vara kvar i hagen, det finns antagligen grönare gräs utanför.
Jag undrar en sak, och det är hur många trådar du har? Själv har jag fyra, med ungefär 25 cm mellanrum.
vi har 3 trådar
vi har 2 med ståltrådstråd och en vanlig rund under de är 4000-6000 volt i tråden men han sprang genom den dån
men i går kom jag på att i hans föra hage knäppte de alltid i tråden så jag tog en eltråd och va på marken de han spragn ut så de började knäppa och då fick han helt plötslig mer respekt för tråden när han hörde knäppandet
och nu har han hållt sig inne hela natten :-D
Lite OT, men ändå: Snälla Lina89, kan du använda ett lite mer korrekt skrivspråk. Som du skrivit nu tycker i alla fall jag att det blir otroligt svårt att förstå vad du menar och jag fick läsa inlägget ett flertal gånger och är forfarande osäker på hur du menar:
I hans förra hage knäppte det alltid i elrepen och därmed höll han sig innanför.
Så: Du låter alltså en bit av elrepet vara i kontakt med marken hela tiden så du får lite överslag = ponnyn hör att elen är på?
Eller lade du ner en del av elrepet på marken när han var på väg att springa igenom staketet för att han skulle höra knäppandet då?
Förvirrande…

Jag tror att det största problemet med rymmarshettisar är att de går innanför staket anpasade till stora hästar. Vem skulle tänka tanken att göra tvärtom, att sätta en häst på 170 cm i en hage gjort åt shettis?
Jag har 5 trådar på mina hagar här hemma som inte har bete eller dåligt med bete. Ingen har någonsin gått ut (under förutsättning att elen funkar). Men så har jag också grannar, visserligen snälla, som lever för sin fantasiskt välskötta oas till trädgård. Ingen får någonsin smita pga dåligt eller glest satt staket! 
Så jag rekomenderar att dra en till tråd. En hyffsat billig livförsäkring eftersom en häst på vift kan råka ut för både det ena och det andra.
Lycka till!
#5 jag har dyslexi så jag försöker skriva så bra jag kan.
men ja de var precis så som du skrev
I hans förra hage knäppte det alltid i elrepen och därmed höll han sig innanför.
Så: Du låter alltså en bit av elrepet vara i kontakt med marken hela tiden så du får lite överslag = ponnyn hör att elen är på
#6 men kan man ta ståltrådstråden och dra ett varv längre ner mot marken då? har nu tagit vanlig vit eltråd längst ner nu för att jag är rädd att han ska fasna men benen och skära upp sig.
#7 En bamsekram till dig som skriver trots ditt handikapp, inte alla i din situation vågar göra det.
Vi får fråga dig en gång till om vi inte fattar. Det mesta du skrivit är felfritt. Jag har två äldera damer på mitt arbete som också har dyslexi, det blir lite skumma meddelanden ibland men det reder vi alltid upp.
Veritas odium paretFörvånad
#7 Vad för slags eltråd har du satt längst ner? Är det sådan "rund" så går inte den heller av om han skulle fastna. Då är det bättre om du använder den platta sorten för den kan gå av.
Hoppas att det löser sig för dig och din rymmare!
lurvponnyn.vimeddjur.se
#7 hehe tack, jag har övat och skrivit en del för att man ska bli bättre men jag skäms med redigt mycket i bland för att jag själv tycker att i min ålder ska man kuna stava men de är ju som de är.
#7 Ok! Då förstår jag hur du menar!
Vet mycket väl hur det är att kämpa mot sin dyslexi, då pappa, brorsan och dottern har det.
Jag har svårt att komma ihåg vilka tidigare inlägg som kommit från just dig, men de inlögg du skivit de senaste timmarna är mycket mer lättbegripliga.
Som det varit sista tiden här på forumet har det mer eller mindre översvämmats av yngre tonåringar som inte bryr sig ett dugg om hur de skriver.
Och i din profil framgår varken att du är dyslektiker eller tillhör de äldres skara
Nu slutar jag så det inte bara blir "ordsallad utan att man förstår någonting" som dottern ibland säger…

#11 jag kanske ska skriva dit de på min profil :)