Svart?
Kan jag med säkerhet veta att detta föl är svart? Mamman har tidigare endast lämnat skimlar. Jag har dock hört att när de föds "gråa" som den här lille killen, blir de svarta. Stoets tidigare föl har fötts bruna eller korpsvarta. Pappan till fölet är Isabell. På de tidigare fölen har jag sett vita strån runt ögonen redan vid födseln. På den här syns inga.
Behöver du se fler bilder på honom finns de på hemsidan www.stuteriseijsing.se under senaste dagboksinlägget.
Tack på förhand! 
Ta lite närbilder på hans ögonlock! Där brukar det synas först. Att de är gråa är ingen garanti för att de inte blir skimlar, även om skimlar enligt min erfarenhet ofta har väldigt "starka" grundfärger när de föds.
För övrigt tycker jag den ser gulsvart ut snarare än svart. ;)

Tack för svaret. Jag försöker fixa närbilder runt ögonen ikväll och lägger in här, hoppas du har möjlighet att kika på dem sen. 
Så intressant - berätta, vad är det som gör att han ser gulsvart ut? och vad innebär det i förlängningen? Skulle han i teorin tex kunna lämna isabell m fuxsto?
#3 De gula tofsarna i öronen, samt en gulaktig/chokladfärgad nyans i ljumskarna snarare än vanlig grå. Det innebär som du säger att han har lika stor chans som sin pappa att lämna gulanlag till sina avkommor, och med fuxsto skulle det bli 25% fux, 25% isabell, 25% svart och 25% gulsvart - om inte stoet lämnar brunt förstås. Gulsvart är lite svårt att se ibland eftersom gulanlaget ger så liten effekt på svart, är man osäker ska det väl gå att göra dna-test för att vara säker. :)
Håller med han ser gulsvart ut….
Håller med övriga om gulsvart MEN själv utesluter jag inte skimmelanlag vilket kan vara svårt att se om andra speciella färger är inblandade, som här, gult.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Jag delar gärna med mig av bilder på en avvåra uppfödningar, som är gulsvart konstanskimmel. Mamman är isabell och pappas är brunskimmel.
Hoppas att de kan vara till någon hjälp 
Här är han ganska nyfödd.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Gulsvart men han kan ju bleka av och bli skimmel och då är det ju bra att veta om han har gulanlag OM han ska användas i avel allra helst!
Hade själv en gulsvart hingst som tjuvbetäckte ett brsk sto och fölet blev isabsk.
På de nästa tre bilerna är han ca 1 månad gammal.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag tror den är gulsvart med ev skimmelanlag och om det skulle bli en pålle som ska gå i avel kan man ju senare göra ett färgtest. Är inte så dyrt om man skickar det till Californien
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag tycker den är rätt tydligt gulsvart, särskilt på de nya bilderna. Skimmel ser den dock inte ut att vara än, men det kan dröja på en del.

Tusen tack för alla svaren och för att du visade bilder på din gulsvarta ponny thiffanny. Min påminner mycket i färgen om den. Det jag reagerat på är att min har så ljusa ögon. Kan det höra ihop m att han är gulsvart? Hur gör jag nu med registreringen. Reggar jag honom som svart eller gulsvart. Om ett DNA-test krävs för att få regga honom som gulsvart vart vänder jag mig då och vet någon vad det kan kosta?
#20 Du reggar honom som gulsvart. Det krävs inget DNA-test. Och om du tittar på Thiffannys föl så har den också väldigt ljusa ögon, så det kan säkert ha med det att göra.

Jag tycker det är så svårt att se på bilder vilken färg det är , för bilder kan förvränga färgen tycker jag .
jag har ett russ som såg ut ungefär så om man tittar på bilderna och han är bleksvart .
Varför inte låta en kunnig id-kontrollant göra id-kontrollen ?
Själv passde jag på att fråga Kurt Larsson när jag visade mitt föl för honom på utställning vad det var för färg på honom ;) och hade koll när han skulle id-kollas , men min id.kontrollant är också duktig och sa direkt samma sak.
Mitt ena sto har haft tre föl med gula tussar i öronen den ena en skimmel o de andra svarta.
#23 Antar att de inte heller var efter gula hingstar. I det här fallet är den efter en gul hingst, och det är inte bara de gula tussarna som gör färgen. Den är också mer gul än grå i ex ljumskar och har en annan ton än en vanlig svart. Jag har också sett hästar med ljusa tussar i öronen som är svarta (Sparkle of Rowangar är ett exempel), så visst är det möjligt. Vill man vara säker så är det bättre att kolla upp, men för mig är det ganska tydligt att den är gulsvart. Jag skulle inte sätta pengar på det dock, undantag finns. Huruvida den är skimmel kan jag däremot inte avgöra på ovan bilder.

FAst mitt russ har gult bakom sig ;)
Bleksvart är ingen färg på shetland. Antingen så är den gulsvart eller så är den svart. (Eller skimmel då.) Eftersom pappan är gul så är det ju redan i teorin 50% att han får gulanlag.

Varför får inte shettisar vara bleksvarta ?
28, 29, 30 Föreställer min svarta ettåring Hagdala Weston, någon som har annat förlag och varför?
Pappa rödskimmel och mamma svart
Lysol-Hagdala Wioletta
Veritas odium paretFörvånad
Well, Kristin, din KAN ju inte vara annat än svart. ;) Plus att det där är vinterpäls, det är många som bleknar på vintern. Har du någon bild på honom när han var lika gammal som fölungen det gäller?
Hur som helst, jag lämnar den här diskussionen här, trådskaparen gör som hon vill och för att vara säker är det bäst att testa bebisen. :)
#32 Det som kan vara lite lurigt är att om jag inte själv vetat och tagit ut en id kontrollant så kanske min fått en helt annan färg en svart. Vet några andra som råkat ut för det
Hur gammam är din på bilderna Seijsing?
Min Lara(Linus-Flisa) var tämligen chokladbrun och gultofsad som liten. Linus har en annan avkomma som är reggead gulsvart vilket jag tycker är tveksamt om det är ok. Kolla stammen visst är Kaktus väldigt ljus så var också Karin, men gulanlag?
http://www.shetlandsponnyn.se/Stambok/Visa3Led.aspx?Nr1=114719
Veritas odium paretFörvånad
Är du riktigt nyfiken så kan du ju testa! Här kostar det 25$ "per färg", så det blir ju 50$ då om man vill kolla både gul- och skimmelanlag.

#33 På bilderna är han 2-3 dagar gammal om jag inte missminner mig
Anna - tusen tack för länken! 
#35 jag fick tipset av Kattis, hon har använt dem och de verkar funka bra :)
så charmigt. Det var dessto svårare att knäppa ett kort på ögonlocken när han blundade…