SUCH - Valacker
Om jag läst rätt så har hittills endast en valack tilldelats SUCH. Det är Backstreet Boy. Även om en valack själv inte kan föra aveln vidare, så är han en viktig bit i avkommebedömningen.
Jag tycker det skulle vara kul om fler valacker fick denna utmärkelse. Så ut och visa upp dem på utställningarna. Vad som gäller för SUCH kan ni läsa här SUCH - Svensk Utställningsch

Jag tycker också att man ska visa sina valacker!
Vi visade vår Rosengårds Loke på sommarpremieringen i Svenljunga 2004, just med tanke på avkommebedömning, och han fick 41 p, bedömd som bruksponny alltså.
Han såldes sedan till en jättetrevlig familj i Rättvik, där han blivit en högt älskad familjemedlem.

#1: Så fin han är!
#1 Vad fin han är Loke.
På Östs utställningar har det varit en del fina valacker som visats, bra av SSS att införa ett särskilt championat som en extra morot och komplement till alla brukstävlingar de är med och tävlar i.
Visa fler valacker 

Fam. Anderssons Rulocko tror jag har fått 41 om jag inte har helt fel? Min Nelson har fått 40!!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Visade en valack igår som fick 41p, min första valack som jag har visat och det resulterade i att hans mamma nu är klar för Elit.
Så ut och visa era valacker !!!! 

Rulocco borde snart vara meriterad för SUCH.

Jag har visat min valack två gånger, en gång med 41 p och en gång i går med 40p - valacker kan!

#7. Då är inte SUCH:et långt borta ;) Grattis!

Vore det inte roligt med en riktigt stor valack-klass, kanske så stor att den måste delas på flera avdelningar
.
Vad sägs om att satsa på en sådan till årets Valla-utställning?
Där dömer två domare så det finns alltså plats för många ponnyer.
SUCH, Jag gör så gott jag kan men jag kommer aldrig att lyckas min valack kommer inte ens upp i 40p
Men han är finast i mina ögon ändå 

#10. Ge inte upp! Min har inte kommit upp i 40 än heller, men det är nära. Dom är ju bara 4 år och shettisar är som vin, de blir bara bättre med åren ;)
Jag har tagit upp denna fråga till SSS just om valackers status på utställningar, då jag anser att dessa aldrig kan hävda sig mot hingstar så tyckte jag att man borde ha en egen valack klass och med eget BIS-valack detta tror jag skulle leda till att fler skulle kastrera de hästar som ej når upp till att avla med.

#12. Det finns redan valack-klasser, där även ej licensierade hingstar deltar. I dessa klasser hävdar sig valackerna mycket bra. Benjamins lille valack (Skäpperöds Benjamin?) blev ju Res BIS förra året tex.
BIS= Best in Show = utställninggens bästa ponny. Jag tycker det blir tokigt om man på en och samma utställning utser fler BIS. Det finns ju redan championat att tävla om, det är väl gott nog.
Jag tror inte att du höjer valackernas status genom att ta ut en BIS valack.
Det bästa sättet att höja valackernas status är att visa alla fina valacker runt om i landet.
En bra valack kan visst hävda sig mot en hingst i BIS-ringen. Visar man en så fin valack som Skäpperöds Benjamin är inget omöjligt.