Lös avföring?
Min shettis har haft problem med lös avföring tidigare, förra sommaren då han gick på bete och verkade få i sig mer än vad magen kunde ta reda på. Sedan har det pågått även under vintern vilket jag tolkade som nervositet över den närliggande vägen.
Jag testade att ge honom hallonblad under 3 veckors tid, det resulterade i att avföringen blev normalt fast. Flyttade honom därefter till ett nytt stall där han fick gå på magert bete, var orolig över att han skulle få lös avföring igen, men inga tecken har varit synliga på 2 månader.
När han blir nervös när jag har kört, vilket han kan bli ibland, så har det inte varit lös avföring. Det har varit en normal avföring utan några tecken på problem. Då stallägarna mockar jämt kan jag inte hålla koll på avföringen i boxen, har nu fått meddelat att han är väldigt lös igen.
Jag ska genast sätta igång med samma kur med hallonblad som han fick tidigare och även lägga i lite rölleka, brännässla och björk för att se om det fungerar. Funderar även på om han ska få halm för att magen ska ha lite mer att sysselsätta sig med.
Någon som har en idé om vad detta kan bero på? Tydligen har han alltid haft lös avföring hos den förra ägaren.
Ger du honom morötter?
En av mina (dock en av de stora hästarna) var fruktansvärt dålig i magen en vinter; testade att plocka bort morötterna o avföringen blev fast ganska snart igen..
En idé bara :)
Antar att din shettis iaf inte fick det på betet förra sommaren men om den får de nu är de ju värt o testa
Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/
Han får äta det han kommer åt i hagen och hö, morötter får han efter träning, men det 2-3 skärda bitar ungefär. Så morötter är det förmodligen inte.
Han hade vid det här tillfället gått på den mark som vi använder som ridbana, det är blandat underlag med gräs, sand, buskar osv. Så det finns gott som växter att tugga på för honom. Över dagen fick han lös avföring. Igår flyttades han tillbaka till gräshagen och nu på morgonen var avföringen normal igen.
Förmodligen har han fått i sig något ute i hagen, men frågan är om det skedde innan han flyttade till "ridbanan" eller om han fick i sig det på "ridbanan".
Hans mage har verkligen gjort det snurrigt i min hjärna nu.
När min fick ensilage fick han sprutdiarre. Var tvungen att sluta med det.
Sen gör ju fruset gräs en del.Speciellt med frostnätterna vi haft här i Söder ialla fall.Frusna nedfallna äppel likaså.Iskallt vatten kan också bidraga till lös mage.
Äpplen finns inte i några av våra hagar. Det beror förmodligen inte på fruset gräs med tanke på att han gick där det knappt fanns något att äta när magen blev som den var tidigare.
Förmodligen är det så att han stressar upp sig själv nå oerhört på grund av att det inte finns något att pilla på osv. Han går alltid runt och plockar på grenar, torrt gräs osv. Håller på och kollar upp det med halm till vintern, för om det beror på att han inte har något att göra i hagen så kommer det bli värre när snön kommer.
Om han har gått vid en paddock så kanske han har ätit grus/sand?