Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 934 ggr
Saiipz
0

Frågor kring föl

Nu har jag länge funderat på att skaffa föl, och nu som åren gick kom vi fram till att detta nog är det sista året hon kan bli gravid innan det börjar bli lite "försent" (p.g.a hennes ålder.)

Jag har lite frågor ang detta med föl:
- Hur mycket brukar kostnaderna ligga på? (med veterinär, försäkring, osv. bortse från hingstkostnaden)
- Vad ska man leta efter hos en hingst?
- Hur mycket kunskap skall man ha?

Frågot tillkommer nog med tiden. men skulle vara väldigt tacksam om ni som haft föl kan ta er tid och svara :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

SandraO
1

Hej

Försäkring: Jag hade ölandsförsäkring/dina försäkringar. Kostande 900:- om året. Då hade jag 5000 i livförsäkring och 60.000 veterinärvård!

Fölet måste få pass och chipmärkas (runt 1000:- totalt)

Samt grundvaccination.

När jag letade hingst så ville jag ju matcha mitt sto så bra som möjligt. Har ett grövre sto på 105 cm. Mkt bra psyke! Bra skritt men lite sämre trav.

Jag valde en hingst som var mindre och lättare i typen, en bra trav(då mitt sto inte har riktigt lika bra) och trevlig i hanteringen! Hingsten var även tävlad i trav vilket jag ser som positivt då jag vill ha en avkomma som inte bara är ämnad att avla vidare på!

Jag kollde mycket på hingstens egna meriter, avkommors meriter och jag valde en hingst som var äldre eftersom jag inte visste vad mitt sto kan komma att lämna för avkommor. Då är det bra att kunna se vad hingsten lämnat efter sig!

Jag är uppvuxen som hästtjej och har haft egna hästar sedan -03.

Jag har läst mig till den mesta informationen, haft fölvana människor runt om för att kunna rådgöra med osv.

Mina bästa råd är:

Var mån om vilken hingst du väljer, kolla ut noga vad som kan passa just ditt sto!

Försäkra fölet!

Att man börjar med inlärning tidigt på fölet(grimma, ledas, transport osv) och att man är konsekvent(som i all hästhantering)

Glad

Saiipz
0

Jo, jag har ridit i 8 år och haft egen häst i två år :) (vart delägare på hästar några år innan jag skaffa egen) 

Har fölvana och väldigt hästvana människor runt om mig som jag kan fråga om hjälp, men har oxå själv hjälpt till med min systers föl som hon haft under åren så vet ungefär vilka komplikationer som kan uppstå, ändå känner jag mig lite orolig över att göra något fel…
kankske bara är de så det ska kännas?
kände så innan jag skaffade egen häst med, men man lärde ju sig allt eftersom tiden gick :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..