Svarta fläckar
Min ponny är fux med ljus man samt lite vita strån på hela kroppen. På bakdelen har han även en stor svart fläck. Förra ägaren sa att han fick den när han kliade sönder sig som ung. Varför blev den inte vit som på andra hästar?
Nu under sommaren har han börjat få mer svarta fläckar på bakdelen! Dock väldigt mycket mindre, ca 1-2 cm stora. Han har inte kliat sönder sig något den här sommaren och han är frisk och pigg. I svansen har han även mycket svarta strån men det tror jag att jag har sett hos en del andra fuxar också.
Vad är det för något? Kan en fux ens få svarta fläckar bara sådär? De är inte mörkröda/bruna utan verkligen svarta.
Skickar med en bild på den stora pricken.

Jag tror inte det är ovanligt med svatra fläckar på fuxar. Mitt halvblod hade det. Tror att fux ocjh svart är rätt "närbesläktade" färger. Men det där kan nån bättre än jag!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det kallas sotfläckar och är rätt vanligt i vissar linjer.
#1 Vad har din ponny för stam?
Veritas odium paretFörvånad
#2 Haha, vad bra att det fanns ett namn för det! Ingen aning om stammen tyvärr. Han har inte godkänd stam så jag vet bara namnen på mor och far, inget mer. Vet inte ens om han är renrasig shetland, många gissar på att han har lite welsh mountain i sig också.
#3 Hade man vetat stammen så skulle du med största sannolikhet kunnat hittat liknande fläckar på närbesläktade om det nu inte är som förra ägaren påstår, vilket jag har lite svårt att tro.
(Om min käcka väninna i boendes norr om mig behagade ladda upp lite bilder skulle vi kunnat få se bilder med mer eller mindre sotfläckade ponnyer bla en som har massa sotfläckar)
Veritas odium paretFörvånad

Vi har ett gäng som har sådana fläckar de är alla släkt med varandra , så de kommer från gammel stoet Dalsgårds marielle , fast de roligaste är nog Madicken som fått vita hårstrån i stället för den svarta sotiga fläcken som de andra har ;)
Har med ett sto med en sån sotfläck på rumpan och hon är e:almnäs Origo och u:Österotrps Effi ue: senateur vd veldstraat
# 6
Pumba har oxå en vit fläck på rumpan,kommer alltså från mormor Marielle..
Min moster hade ett halvblod med en vit fläck på rumpan ca 8 cm stor med vita hårstrån så inget skäck utan bara en vit fläck, hennes dotter fick en likadan. Sonen till dottern fick istället en liten svart fläck på samma ställe :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

Vi har en häst i vår stall som har en vit fläck på rumpan,han är fux och har haft fläcken hela livet!