Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 995 ggr
[mammamian]
0

Vagnar & annat körbart

Jag är nybörjare i körning, men min lilla ponny är på inkörning och gör bra ifrån sig. Glad Då behöver vi ju ha utrustning för att kunna köra henne när hon kommer hem. Annars blir ju inkörningen lite bortkastad.

Vi har en bröstsele med baksele till som vi tänkte att hon kunde ha. Jag vet att det är bättre med en loksele, speciellt som vi har backiga vägar, men det ska vi skaffa så småningom. Får först se hur mycket hon körs och hur. I början kommer husse att leda henne och våra barn ska åka i vagnen. De väger tillsammans 50 kilo så det blir ju ingen stor belastning för henne att dra.

Vad för vagn ska vi skaffa? Vi har inte budget för några lyxåk, men det behöver vara en bra och säker vagn. Inte för lätt och skranglig, emn samtidigt inte tungdragen och klumpig. Vill att den ska gå lätt att kliva i och ur, så är det en rockard vill jag inte ha stänger ivägen och så måste det finnas ryggstöd så att barnen inte ramlar ur.
Har sett att det finns allt från små rockards med mopedhjul till stora fyrhjulsvagnar med bilhjul. Vissa vagnar har också väldigt små hjul. Vad passar grusvägar och nöjeskörning med stor shettis? Vad ska vi absolut undvika?

Sen vill husse gärna dra lite småträd med ponnyn (plan mark, lättframkomligt). Var hittar man utrustning för det?

SandraO
1

Hej!

Om du går in på stuteri Jäboruder´s hemsida så är dom återförsäljare av några bra rockarder!

Jag skulle rekommendera den såkallade "cavalettin" dom säljer! Jag har budgetvarianten av denna från globus. Cavalettin har lite fler fördelar om man ska se det som en vagn man kan faktiskt kan använda som nybörjare och för mer "avancerad hemmakörning" Glad