Resultat Huseby
Åkaregårdens Klaxon klassvinnare med guld. Fyll gärna på om ni får resultat :-)
Åkaregårdens Kriztalle 2:a 87789 Åkaregårdens Juliette klassvinnare guld Övriga i klassen 38 poäng tror jag…
Klass 8B 5a nr 16 77788 4a nr 23 87879 3a nr 19 89878 2a 88898 1a nr 17

Grattis Rebecka!
Mini 3åringar 29 887.. 25 38p 2639p 28 988.. 40p Almnäs winner klassvinnare
Åkaregårdens Finezze klassvinnare med 40p Eketorps Lagona 88778 kryddgårdens Persilja 7*5
Grattis Rebecka vilka resultat!
Klass 13 1 Almnäs Orkidee 2 Furunäs Kolora 99887 3 Ekskogens Ginny 40 4 Skärgårdens Leonora 88888 5 Helida silver 6 Drakgårdens Electra 7 Sweetheart 88777 8 Skäpperöds Thalia 78787
Grattis Rebecca!
Håller en extra tumme för Trombs mamma Almnäs Orkideé 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Det är även Rebecka som rapporterar resultat :-)
Åkaregårdens Guvele 2a 89878
Orkidee BIS 1010888 Drusus 43 res BIS
Å. Klaxon Ch miniunghingst 88879 Å. Juliette 42 99888 o bästa 3årssto. Störtbäckens Pussitron Ch ungsto 99888 Turbo Magic 99878 Shakrias Sune 39 Döösens Hexa 99888 o kv i 8b Lite rörigt rapporterat av mig kanske men har ingen katalog och rapporterat via telefonen samtidigt som jag gjort i ordning mina egna ponnyer. Stort grattis till Rebecka, vilken dag för dina uppfödningar! Grattis Almnäs till BIS!

Grattis till alla resultat och fina poäng och tack till Rebecka och Hanna för rapportering 
Grattis alla nöjda! Trist att inte kunna närvara.
Veritas odium paretFörvånad

Grattis till alla nöjda !
tror dock inte raden på Turbo Magic stämmer…Men han blev champion hingst ivf.

Hasselbos Klassica 88788=39p (Magnus har fotat med min kamera)
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Dagens i särklass sötaste
Var inte med i utställningen men Mamma var 

Mycket nöjd med dagnens resultat för vår James Junior 78787=37 MEN mycket irrtererrad över att han blev krävd till mäting!! Detta har jag debatterat tdigare och nu har det hänt!! Jag fick kliva av för mätning och mätmannen blev inkalllad för att mäta pålle. Han blev mätt tiill 106 cm sedan drog man bort 1 cm för skorna och han blev inmätt till 105 cm!! Hallå!!! Vilka skor är 1 cm höga! Han blev idag mätt på grusunderlat av endast 1 mät mätman. I januari 2012 mättes han in av två mätmän och en veterinär till 106,5 cm. Hade någon frågat mig hade jag visat hans mätintyg - men ack nej mät hellre på grusunderlag och ta bort 1 cm för skorna. Pålle mätte alltså idag 105 cm!!! Detta resulterade i att han fick gå i ring tiilsammans med annan pålle nr 37 som också hade bi ivit övermätt från miniklassen. Nu fick min kille som är STOR men bara 105 cm gå i samma klass som "överväxt" mini och får kritiken STOR! Blir verkligen besviken…. han är alltså mätt till 105 cm och är STOR, varför…. Jag vet inte om jag vågar anmäla till utställning igen igen utan att riskera att´blir "utdömd" för mankhöjden. Jag trodde att maxmåttet för 4-åriga och äldre shetlandsponnier va 107 cm, men är de lite större så är bara "bra bruksponnier" - varför????
Debattatera gärna!!

Åh så bortskämd man blir med namn, poängrad och foto!! Tackar!

Tack för grattisen! Och tack Shetland Syd för en välarrangerad utställning. En eloge till ringmastern Fredrik Ardenius - det gör väldigt mycket för hela utställningen med en duktig ringmaster.
Det har varit en helt fantastiskt bra dag för mina uppfödningar och jag är supernöjd, så klart
Åkaregårdens Klaxon, Champion miniunghingst med 88879=40p. 82 cm.
#35 I grundproppen står att domaren har rätt att kräva mätning på plats och att mätintyg ej gäller. Jag förstår dock inte ditt dilemma… ville du hellre att han skulle stå som 106,5? Då skulle han ju vara ännu STÖRRE… Och det kvittar om han hade mätt 100 eller 107 för han skulle vara tvingad att gå med en överväxt mini i vilket fall. eller rättare sagt, den där stackars överväxta minin var tvungen att gå med din stora, hur man nu vill se på det.
Själv visade jag ett litet sto, 94cm som fick kritiken "av det mindre slaget"… Och själv fick jag för mig att domaren inte gillade henne så mycket som de som var större pga hennes storlek. Men jag kan ha fel där också. (fick ändå 41p)
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Grattis till alla nöjda och speciellt till BIS och res-BIS - väldigt vackra ponnyer båda två! Stort grattis också till Melkers för era väldigt fina ministon!
#32 Jättefin bild, men det är Kriztalle :-)

Grattis till fina resultat.
Ett extra grattis till Störtbäckens Pussitron, kul med en Electrondotter som Champion Ungsto :) Hon ser väldigt fin ut.

#41 Mitt dilemma ÄR att jag inte vill riskera att åka till en utställning, med all tid och arbete som det kräver, för att sedan bli diskad för att min ponnny som är mätt efter konstens alla regler, ska bli mätt på en grusplan!!
Jag VET att det står i grundproppen att domaren har rätt att kräva mätning och det är ju det som jag har synpunkter på. Han har ju ett gällande mätintyg som säger 106,5 cm men nu hade pålle plötsligt krympt 1,5 cm…..
.
Som vanigt vill jag tillägga att detta är mina åsikter - debattera gärna - men konstruktivt!
Men inga regler står ju skrivet i sten, jag får väl lämna in ett förslag till nästa årsmöte och se om det vinner gehör…..
Glömde, i min frustration, att berömma Shetland Syd för en trevlig utställning - det regnade ju inte ens… i alla fall inte när jag var där!!

Grattis till alla fina resultat på fina hästar. Kul att det kommer ut resultat och foto så snabbt. Någon som har foto på R-BIS? Nyfiken.
Min fina Valack Skäpperöds Cerberes blev Champion valack med 42 poäng & gick 6:a i Bis - jättekul att en valack kan ta sig så långt:) Dessutom vann han & sissel agilityn!! Grattis till alla fina resultat och snacka om att vi hade tur med vädret:) Någon som har bild på min pojke..hann inte ta några bilder själv..
#49 Så vacker!!
Stort grattis till alla som blev nöjda med dagen!
Grattis till BIS, Res-BIS och övriga nöjda och glada. 
Även ett stort Grattis till Rebecka för dina fina resultat på uppfödningarna.
#50 åååå kan någon ändra namn på det fotot? Flåt att det blidde fel…..
Stort grattis till alla nöjda och ja jag kan bara hålla med Rebecka om att ringmastern Fredrik är en klippa och det är ordning och reda.
Hon som var fotograf borde väl ha foto på er fina valack, Linda.
Stort tack till shetland syd för en välordnad och fin utställning
Havsrosens Delicious Pride dagen efter och ett bättre foto

Hur gick det för hingstarna? Någon som vet?

#59 Vilka hingstar?
Stort grattis till alla nöjda utställare…

Ett stort grattis till BIS och R-BIS!!
och till alla andra!!
Jättefin utställningsplats!Med lite ny publik!
Väldigt välorganiserat och en Eloge till Charlotte som alltid finns på plats med alla hennes fina grejor!!

#61 klass 11
1:a gick Turbo Magic v. Kastanjehof med 98879
2:a gick Tjustorps Dark Legend med 98888=41p
3:a gick Vildängens Paint by numbers med 88788=39p
Grattis till alla nöjda! dagen va verkligen helt fantastisk o vi hade ju riktigt bra väder med. Tack Shetland syd o alla som hjälpte till för en bra organiserad utställning.
Min uppfödning Akires Lucky Hero fick fina 38 poäng som nu ägs av Ann.Britt Ferm.
Tack Milla och alla andra för att ni delar med er av era fina bilder.
Stort grattis till Bis och Bis.-r
Ett extra stort Grattis till Rebecka som visade så fina uppfödningar med så stor framgång.

Grattis till BIS, Reserv-BIS, Championaten och alla andra fina resultat! :-)
# 35 Jag förstår din oro för att ponnyn skall bli diskad om mätningen inte genomförs korrekt, men……
Du vet ju uppenbarligen vad som gäller…När du anmäler vet du att du riskerar att blir "diskad" för att han är för stor…..SSS regleverk gäller på deras utställningar, det är bara att anpassa sig efter….. Hur vet du att han inte vuxit en cm sedan han mättes i januari??? och nu är 107,5 cm….Det är ju därför SSS vill kontrollmäta för att ett intyg från januari inte skall vara gällande 8 månader senare när hästen kan ha vuxit flera cm….Men som ägare kan du givetvis kräva att mätning skall ske på plant underlag och inte på en grusplan, det måste ju arrangören kunna ordna en vettig plats…. Skit samma att alla andra får vänta helt enkelt!
Angående hans kritik så förstår jag inte riktigt…. han är ju STOR, så det är väl inte konstigt att det står stor på protokollet? Protokollet skall ju beskriva hästen…. Att han får/ fick 7 på typ hänger inte bara ihop med han storlek, utan även med hans utseende i övrigt. Och många valacker får omdömet Bra brukstyp, det är ju positiv kritik!!! Tror att det är något som många domare använder som synonym istället för feminin/ maskulin som används för att beskriva ston resp hingstar. Valacker är ju inte något av detta….oftast inte ialla fall….
Hade han varit för stor, så tror inte jag han hade fått 7 på typ utan 6 eller rent av 5 , för då avviker dom rejält från rastypen, med poängavdrag därefter.
Och precis som 41 påpekar så han han fått gå mot den övervuxna minin oavsett om han blivit mätt eller inte… det var ju "minin" som fick byta klass pga att den var högre än minigränsen.
Debattera gärna mera! det är alldels för lite debatt här nuförtiden tycker jag!

#71 Håller med dig när det gäller "debattfrekvensen"…
Ja, jag vet vad som gäller - men för den sakens skull så är jag inte nöjd!
Jag undrar också varför man drar av en HEL cm för skorna?
Nästa gång kanske jag rent av mäter honom redan vid ankomst - det måste väl vara tillåtet att jag som ägare vill mäta utan att domaren kräver det?
Tyvärr är det så att han uppfattas som större än vad mankmåttet säger - men det får jag väl leva med. I detta fallet så hade han ju faktiskt krympt - från att vara mätt till 106,5 i januari - till 105 cm i juli - det är dock mer fascinerande, tycker jag. Det är just därför jag har synpunkter på mätning på utställningsplatsen!
Jag kan nog faktiskt inte heller hålla med om att "bra brukstyp" på en valack skulle vara jämförbart med "feminin" när det gäller ston. Fast det är klart en valack är ju en valack och tillför ju inte särskilt mycket för aveln
#35 Jag håller helt och hållet med dig över mätningen på utställningsplats! Det kan skilja mer än 1,5 cm.. Tycker självklart att ett mätintyg gälla som det gör överallt annars..
#75 att mätmanen tar bort 1 cm när ponnyn är skodd är ridsportsförbundets regler, det är bara att gå in på deras hemsida o läsa. och att mankhöjden kan växla är absolut inget konstigt, det har att göra med om ponnyn spänner sig eller inte o är ponnyn nyverkad eller har gått med skor i 6-7 veckor, dessa faktorer gör en jäkla skillnad på mätningen.
Grattis alla nöjda ! mycket fina bilder att kika på .
Klart du kan mäta honom innan, det var ju en jättbra idé
Men det är väl bättre att du fick ner honom någon cm istället för att han var stor?
En annan sak jag tänkte på var: Hur i hela friden kan man ha en mätkäpp utan "vattenbubblan" ??? Den hade ramlat av och ja, vad säger man? Då kan det slå på någon cm till… som jag sa till mätmannen… han är så erfaren så han vet nog hur den ska ligga men han svarade själv att han inte kan vara exakt… Å hur gör man då om man flyttas upp eller ner om man ligger på 85-87 ? Detta tycker jag att man ska fundera över!

#79 ja, och hur i hela friden kan man mäta en ponny som knappt står still på en grusgång….jag måste säga att jag kände mig lite stressad över att jag sinkade bedömningen. Mätkäppen fanns inte ens på plast vid ringen utan någon fick löpa iväg och hämta den…. jag kände mig inte helt poppis…..
Jag tycker också att man bör se över reglementet för mätning både OM och HUR!
Ja, han blev ju inmätt till 105 cm så… är det det måttet jag ska ange i anmälan nästa gång eller ska jag skriva "någanstans mellan 105 och 107 cm"????
men ska jag någon gång skaffa en annan ponny så ska jag se till att den är sådär en 100 cm….
#77 sorry,visste inte att det var ridsportförbundets regler som gällde för skor…
Grattis till BIS o R/BIS + alla andra nöjda!!!!!!!!!!
#80 Ibland känns det som om man måste acceptera vissa saker… det lär man sig med åren
Till nästa gång så begär att han mäts på hårt underlag. Det har du rätt göra

#80 vet du Anna, jag är faktiskt född 1966, sen kan du räkna själv….
#83 vi gick i samma klass som din och vi tyckte inte att din mätning drog ut på tiden för bedömningen, så du ska inte tänka så. Vill domaren ha hästen mät så får helt enkelt övriga utställare gilla läget och vänta den tiden det tar 

#75 Det är väl en bra idé du har där, att mäta ponnyn när du kommer till utställningsplatsen eftersom du är medveten om att han ligger nära maxmåttet.

Jag tycker fortfarande det är idioti att mäta ponnyerna om och om igen. Är dom nu mätta en gång så boder väl det gälla?
Tycker det verkar vansinnigt att på en utställning så är en häst en mini och på nästa en cm över.
Det här är väl en jättebra grej att ta upp på t ex höstmötet
Varför inte använda intygen som finns för utställning, då ska ju de gälla för säsongen.
Veritas odium paretFörvånad

#87 + #88 nu börjar det likna nå´t… 
#83 jag menar åren med shetlandsfolk 
#87 Ja, tycker att det vore en bra grej att ta upp på mötet också.
# Vad är det för intyg? (Jag är ganska så ny..)
Sedan tänker jag så här.. Om vi skulle köpa en till ponny så vill vi ha en STOR shetland eftersom barnen rider. Men jag skulle vara rädd att köpa en ponny över 105cm just pga detta! Vill ju kunna ställa ut, men att på den ena utställningen är 106 och nästa är 107,5 är ju inte alls omöjligt tyvärr som det är i dag
. Jag skulle faktiskt inte våga att offra den tiden, dom milen och dom pengarna då.. Dom större shettisarna måste väl bli mer svårsålda även fast det inte är något "fel" på dom om dom ligger under 107?
Hur går mätningen till på avelsvärderingarna? Är det mätmän där?

#91 det är ett bekymmer det där med stora shettisar… det har retat mig länge att man inte accepterar maxmåttet. En shettis får ju faktiskt vara 107 cm, som 4-åring MEN är den det så är den stor och jag uppfattar det som om man alltid får lite sämre kritik på typen, just av den anledningen. Vi använder vår ponny till bl a körning så vi är jättenöjda med hans storlek.
Jag vet egentligen inte om det är ett så stort problem med överväxta shettisar - sällan man ser sådana, eller?
När vi avelsvärderade vårt sto (2007) mättes hon in av en mätman, men inom travet så mäts ponnyerna vid 3, 4, 6 och 8 år och då krävs minsann två mätmän och en veterinär! Då gäller förvisso mätinyget ända tills nästa mätning. Så ack, ve - en ponny skulle ju (i alla fall rent teoretiskt) kunna vara överväxt i två år mellan 4 och 6 år!

#90 jag har haft shettis sedan 2006 och uppfattar mig faktiskt inte riktigt som en "gröngöling" längre även om det alltid finns de som har mer erfarenhet och kan mer. Jag är däremot, precis som du, kritiskt till vissa saker. Det GÅR att förändra saker…. det är alltid nyttigt med nytt folk med nya åsikter, sug på den!!
#93 Visst går det att ändra på saker… men ibland blir vissa saker bara för mycket…
Visst är det märkligt hur det kan vara… Vissa domare gillar de stora ponnyerna, andra gillar de som är lite i mitten… Jag blev snopen då mitt sto som är 94cm fick kritiken : av det mindre slaget… Det läste jag som något negativt. Och visst såg hon liten ut i jämförelse med några andra men kvalitén på henne var blend de bästa. Sådana ponnyer borde man väl ta vara på?
Men likadant är det då det gäller rundheten på ponnyerna… Det är sällan BIS och RBIS får kritiken fet… trots fetma 

#94 men detta är inte för mycket.
Jag tycker nog att rasen kunde tillåta både små, som mini som ju bedöms för sig (varför det, kan man undra….) de som är "mitt-i-mellan" och de som är lite större. På anmälningsblanketten ska man ju anmäla mini, liten eller standard - varför?? Och mankhöjden - den tänker jag inte ens fylla i längre.
Det där med feta ponnyer är ju också ett känsligt kapitel. Ibland hör man "hög i hull" och det drar väl ned poängen en aning. Men egentligen borde väl inte en "fet" ponny kunna bli BIS/RBIS, eller… förstår att jag är ute på minerat område
#95 jag menar att det bara är för mycket när det ex ska kontrolleras i minsta detalj när det ibland helt släpps på reglerna.. Svårt för varje enskilt fall för många gånger tänjs reglerna och iblan kan man känna att det spelar roll vem som håller i snöret på hästen…
Det är ofta det är hästar i toppen som är fetast. Varför kan man undra. det peppar folk att hålla dem feta. När man ser en smällfet ponny få 99 i början börjar man undra om det ska vara så… Sen ska man skilja på fet och bred… Avelsston kan ju se breda ut utan att vara feta. Men på varje utställning får man höra att vissa hästar är feta medan andra inte får höra det, handlar det åter igen om vem som håller i snöret tro?
Lyssnar man riktigt noga kan man också på en utställning höra, och se, vilka ägare som får applåder för sina hästar och på vilka ägare det uteblir. Varför? det är många frågor…

#96 bedömningssporter är ju som de är… domarna är olika och tycker olika. En del hästägare är också av lite "högre rang" - det har jag också märkt. Har man dessutom ett välkänt prefix i namnet så hjälper det också til
(återigen ett minerat område)
Men, till syvende och sist - är man med i leken så får man leken tåla - även om det svider ibland.

#88 intyg för utställning???
#97 själv tycker jag inte det är en lek… ibland kan det vara vuxenmobbing på hög nivå. Ny tråd skapad för diskussion 
#97 En del hästägare är också av lite "högre rang" - det har jag också märkt. Har man dessutom ett välkänt prefix i namnet så hjälper det också til
Personligen tycker jag man är lite farligt ute när man börjar anklaga domarna för att döma efter stuterinnamn eller ägare… Har man inte större förtroende för domarna, varför ställer man ens ut då i så fall?
Det är väl annars ganska naturligt att de som har hållit på i massor av år, också har en strörre erfarenhet när det gäller utställning. Man ser när man ska anmäla och vilken häst man ska anmäla. Domaren dömer ju för dagen, och en erfaren utställare lär sig "se" när det är dags att ta ut en bra häst tex.
Du undrar om man är rädd för de stora shettisarna. På de premiering jag har varit på så tycker jag domaren ofta nämner det problem vi har med förstora shettisar, och att vi ska värna om de som ligger runt metern.
Det står varje arrangör fritt att ha olika klasser för mini, liten eller standard (se grund proppen). Därför så finns det säkert en ruta med på anm blanketten om att man ska ange mankhöjd.
# 100. Bra skrivet!

#100 jag är medveten om att jag beträder ett farligt område men åsikten är min och den står jag för MEN jag påpekar också i samma inlägg att att domarna är olika och dömer olika - jag anklagar ingen! 
Håller också med#100…men ta tex i Svenljunga - där var det kataloglöst, domaren visste varken namnet på häst eller ägare, mer rättvist kan det väl ändå inte bli. och helt ärligt , jag tillhör verkligen INTE någon "av högre rang "eller har något "känt" stuteri - men mina hästar har fått mycket bra kritik och poäng de sista åren , tack vare att jag lärt mej under tidens gång. Och jag är inte rädd för att be om råd och tips , man blir aldrig fulllärd .
Att få i kritiken en bra bruksmodell är ju faktiskt det bästa man kan få. Jag menar att vi avlar ju på en ras som SKA vara av bra bruksmodell då dom ska användas dvs brukas så för min del är det ett toppbetyg.
Jag som platsansvarig vill tacka alla utställare och funktionärer samt publiken som va på plats och gjorde min dag toppen! Ena glada minder gjorde min dag!
Och grattis till ALLA nöjda! :D
#103 Jag skulle nog inte stå med en egenuppfödd hingst om domarna dömde efter vem som höll i snöret för jag tillhör nog inte skaran med mina få uppfödda föl
Nä jag hoppas att domaren dömer det den har framför sig. Annars vore det inte roligt åka alls
#105. Håller med! Det var en mkt trevlig utställning.

#104 det tycker ju jag med
men varför belönas det då så dåligt? Jag har fått en 6:a en gång med kritiken - bra bruksmodell… men den domaren gillade nog inte min ponny….??

"Stor" / "Av det mindre slaget"
Jag tror inte att det nödvändigtvis ligger en värdering i dessa uttryck, utan är en beskrivning av det domaren ser. Dock har jag ibland fått känslan av att "Bra bruksmodell" är något som används när man inte hittar något bättre att säga om ponnyn ifråga… 
En ponny som kanske är lite uppdragen och lite grundare i bålen med längre ben och därmed mycket luft under, kan ju mycket väl ge intryck av att vara större än vad den är. Menar inte att "Mohedas" ponny motsvarar den beskrivningen (har inte sett den), men exteriörbedömning är ju just en bedömning och ögat är inget perfekt instrument. På samma sätt kan en ponny av samma storlek och skenomfång som en annan, uppfattas som gracil medan den andra inte gör det, bl a beroende på hull, modell och färg.
Vad det gäller höjden på shetland, kan jag själv tycka att maxade/nära maxade ponnyer många gånger blir lite för "hästiga" och därmed tappar i typ (undantag finns givetvis!). Är det inte självklart att det är en shetlandsponny man har framför sej, så sjunker ju typpoängen - oavsett om den är 100 eller 107 cm över manken.
Jag kan förstå att man inte gillar att domaren kan kräva kontrollmätning på ens stora shetland med risk för att den blir för stor och därmed oplacerad, kanske allra helst om man har ett godkänt mätintyg. Jag tror dock att det kan bli svårt att få SSS att acceptera Ridsportsförbundets mätintyg efter ändringen till att alla mm avrundas nedåt. Detta i kombination med att en cm dras för skor kan i extremfallet ge ett godkänt a-ponnyintyg för ponnyer så höga som 108,9 cm…
Däremot har jag lite svårt att förstå att man hetsar upp sej över om det skiljer någon cm från en mätning till en annan när ponnyn ligger klart under maxmått. Mätning är inte, och kommer aldrig bli, en 100 %-ig metod.
De årsintyg för utställning som nämns har tagits bort. Har för mej att det gjordes i samband med att dubbelguldsdiplomen infördes och/eller det skrevs in i storeglementet att stonas mankhöjd och skena ska mätas vid varje avelsvärderingstillfälle. Nu är detta ändrat igen (till att de ska mätas som treåringar samt första gången de därefter avelsvärderas för avelsvärdeklass/bokstav vid 4 år eller äldre), men eftersom treårsstonas utställningsprotokoll kan avelsvärderas i efterhand för dubbelguldsdiplom är ju varje utställning att räkna som avelsvärdering i det avseendet = mätning krävs enligt storeglementet.
När SSS slutade acceptera mätintyg, framfördes förslag på att man skulle kunna gå en gyllene medelväg och acceptera mätintyg som var exempelvis max 3 månader gamla - om det nu var det att växande ponnyer mättes i januari/februari med en risk för att växa över under senare delen av året, man var rädd för. Men detta gillades inte av dåvarande styrelse.
Jag ser gärna en utbildning för de som brukar mäta på utställning så att det blir en likriktning i hur det ska mätas. Med "SSS-utbildade" mätmän på utställningarna kanske det även skulle vara berättigat att återinföra årsintygen?