Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 2970 ggr
AnnaFagerell
18

Uppförande!

Man kan sitta och läsa resultatlistor här på denna sidan vilket ju är oerhört tacksamt. Men så läser man att en del skriver grattis till den och den… Så slår tanken lite, är det inte ganska ohyfsat att skriva grattis till två av tre diplom ex? Om tre fått diplom så nämner man två av dem och skriver grattis till dessa. Är det mindre grattis till den tredje då? Och ser man då ner på de två "stackarna" som "bara" fått 38p då?

En annan grej är uppförandet på utställningar. Det har blivit klent med applåder på de utställningar jag åtminstone varit på. publiken är förvisso tunn mot tidigare år kan jag känna men den publik där är kan man anstränga sig lite och inte bara applådera på BIS eller på sin vän som visar häst.

Många påstår sig vara sååå nervösa på utställningar att de inte kan säga grattis heller till enskild person på plats. Vad är det för trams? och vissa gånger känns det som om vissa sitter på höga hästar och bara tar emot när man själv säger grattis till deras resultat. Jag blir så trött på sånt trams. Jag själv sa grattis till flera fina resultat på förra utställningen men bör uppenbarligen strunta i detta egentligen då det var få som kunde vara lika glada över mina hästars resultat. Detta tycker jag är oerhört snobbigt och stroppigt och jag tror inte alls det handlar om nervositet. Men uppenbarligen säger folk inte grattis längre om man "bara" blir tvåa med 41p

Saker som folk aldrig snackar om men som många upplever tråkigt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Moheda
4

Domaren säger i alla fall grattis efter det att kritiken lästs upp, det är väl snälltCool

Mmia
23

Tror faktiskt att det är så att man Grattar dom man känner eller har släktingar till hästen osv. Tror inte man tänker att oj nu ska jag bara gratta den och den.

Att man kanske grattar dom som typ får Diplom på en 3 års premiering är nog för det är väl det man vill uppfylla när man är på en 3 årspremiering.

Inte säger man väl Grattis om någon är på hopptävling och river massa hinder, bara för grattandes skull.

Ingen ser ner på någon bara för att man inte säger grattis.

Jag kan säga för egen skull att jag brukar säga grattis till den som går etta i min ring eller på typ forumet skriver jag ett fåtal ggr pga tidsbrist att läsa igenom alla resultat och vilka som äger vissa hästar.

Dom jag sålt eller fött upp brukar jag gratta då jag följer dom av intresse.

Man är väl på en utställning och premiering för att uppnå resultat för sin egen och hästens skull i första hand.

VeronicaP
4

Det är väl inte så konstigt att man grattar någon mer än andra om man känner personerna som äger hästen eller om det är ens egna uppfödning ??

Nu har ju inte jag varit på någon utställning på ett tag då jag inte har hunit och att de krockar med annat och oftast ligger för långt borta för att jag helt ärligt ska orka åka nu för tiden.

Sen är väl en orsak också att jag tycker att alla har blivit så *poänggalna*

Att folk inte är nöjda med 38 poäng längre för genast har domaren dömt fel eller annat. Jag tycker snarare att de verka som att de har blivit givmildare med höga poäng än för några år sedan sen så ser man ju att vissa ligger högre än andra mm men så är det ju i bedömningsport och smarta visare visar ju kanske för de som ligger lite högre ( nu får jag säkert en knäpp på näsan för mitt inlägg, men jag skriver väl eg vad många tänker och säger vid sidan om ) Oskyldig

Jag har tom glömt att säga Grattis till BIS och Reserv Bis ibland just för att jag är så jäkla glömsk och förvirrad men jag menar inget illa för det ;)

AnnaFagerell
0

#3 Det där är intressant… Just i år tycker jag det verkar dala lite i poäng. Kanske man har dömt lite för snällt tidigare år? Sen har nog aveln gått ganska mycket framåt också

Varför ska inte en klassetta säga grattis till en klass tvåa eller trea som också fått guld?

#1 Om det står tre diplom i en resultattråd och man säger grattis till två av dem, då kan jag tycka det är taskigt, ja.. Den tredje var liksom inte värd sitt diplom

VeronicaP
0

#4 beror väl vilken utställning man kollar på kanske , jag tycker det varit höga poäng på vissa utställningar :D

icansson
4

För mig handlar de om va jag vill uppnå med mina hästar men på utställningar kan man stöta på folk som grattar o är jättetrevliga o så finns de dom som fäller onödiga kommentarer eller kanske till och med hånflinar åt en.

Jag har ett sto jag kämpat med i flera år för att lyckas få dom magiska poängen, hon har fått 35 poäng mer än en gång o de finns dom som har varit vänliga mot mig o gett mig tips om vad jag ska göra då jag va ganska ny inom shetland, men så finns de dom som baktalar en som njuter av att ha någon att kritisera.

I början tog jag väldigt illa upp o va knappt man vågade åka på en utställning. Men nu har jag börjat tänka i andra banor, dom som inte grattar eller gläds med en när de går bra eller kritiserar handlar väl bara om ren avundsjuka då.

Jag kör mitt race o sen är de inte alltid man kan gratta alla;)

Camilla
6

# 2 Bra skrivigt precis så är det i min o många andras värld tror jag!

Man gratulerar väl de som man känner o har en relation till på ett eller annat sätt o givetvis kan man ju gratta om man ser en ponny man tycker är extra fin även om man inte känner dem, men man är ju inte på utställing för att få gratulationer, men är ju där för att man vill visa sina ponnyer o få dem meriterade.

Kan ju vara så att det ligger andra saker bakom att folk inte väljer att gratulera varandra!

Är så pass gammal så jag vet att så som man bemöter andra blir man själv bemött!

Milla
5

Sen upplevde jag det speciellt i lördags att man inte som ägare/visare hör när någon gratulerar. Jag hade bara en häst att visa och satt sen så fint vid ringen och jag sa grattis till många men inte alla som hörde och tackade, jag personligen bryr mig inte om man tackar men jag är ändå uppvuxen med att man säger tack……..

Sen tror jag att det är så som Camilla skriver också.

I trådarna här har jag dom sista gångerna faktiskt bara skrivit "grattis till alla nöjda" just för att inte missa någon och för att man faktiskt kan vara jätte nöjd med att ha fått 37p på sin häst osv.

Sen har jag inte varit inne på hemsidor och skrivit för jag känner att jag har inte koll på alla sidor och det är mkt lättare att säga sitt grattis på tex. FB där man når alla man vill nå med att antingen skriva grattis där eller gilla.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

lindatornerup
6

Jag brukar skriva "grattis till alla nöjda" och för egen del så bryr jag mej inte om vem som grattar, bara jag är nöjd själv. Visst blir man glad om någon tycker att man har en fin häst , fått fina poäng tex. Själv är jag jättenöjd med att min valack fått superfina poäng och gått ut som 5 & 6 :a i Bis ringen…..ett stort steg i min "utställar karriär". Och så är det som andra också skriver , man grattar dom man känner , eller köpt/ sålt häst till. Jag är nöjd med mina hästars resultat , och att vi har det trevligt när vi är ute på utställning- blir vad man gör det till !

Marie Claesson
10

Vilket I-landsproblem.

Hanna-D
2

Jag tycker det är värre med folk som känner att de måste kommentera skicket på ens hästar på utställningsplatsen. Speciellt när deras egna hästar inte är i perfekt skick Obestämd Nu bryr jag mig inte men hade det varit för ett par år sedan hade jag nog tagit åt mig och blivit ledsen över en sådan (onödig) kommentar.

#0 Tycker detta har blivit en höna av en fjäder, det måste vara upp till var och en vem man gratulerar, att man har mer eller mindre intresse i vissa hästar/ägare är självklart.

AusaBausa
5

har sett att man gratulerar vissa i såna trådar som du menar Anna men har då tolkat det som att man kanske känner den personen mer än de andra..inte tänkt steget längre att det är taskigt utan mer att man just grattar sina närmsta vänner o de man har annan koppling till..man ska nog inte analysera såna inlägg för mkt..

Sen att inte tacka när ngn säger Grattis är ju ren skär ouppfostran OM man hörde det så klart!

1974
9

#0 Man kan tro att ingen har gratulerat dig då du gnäller Skrattande

# 10 mycket bra inlägg Kyss

[Billan]
3

Jag tycker det är värre med de som Grattar hit och dit utan att egentligen mena det.

Annette
4

Det är jätteroligt när det kommer grattishälsningar i gästboken på min hemsida. Men samtidigt ger det mig lite dåligt samvete för jag är så dålig på att tacka för grattiset eller gratta tilbaka när det skulle vara på sin plats. Jag har inte riktigt den tiden längre. Närmare vänner har jag kontakt med på annat sätt så de går att gratulera på det viset. Men det är just de som jag är mindre bekant med som jag har lite dåligt samvete över.

När vi hade fölboxar för varje föl här på sidan upplevde jag att många skrev grattis i varje tråd för att inte verka ofin (jag med) och det blev lite "löpande band" över det hela.

Numera utgår jag ifrån att folk gläds med mina eventuella framgångar oavsett om de säger grattis eller ej. Livet känns lite lättare med den inställningen än att gå runt och fundera på vilka som är missunsamma eller otrevliga Flört.

För övrigt så har jag nog inte ens träffat på några otrevliga människor när jag varit på utställning, tycker att de flesta är glada och pratsamma.

AnnaFagerell
1

#10 Det där är PRECIS det jag menar… Så himla onödig kommentar och det är sånt man kan höra och märka även på utställningar. Tack för att du nu visat det!

#6 menar du ponnyn som jag lyckades visa fram med 39p ?  Flört  Det är ju detta som är så tråkigt. Folk som knysslar bakom ryggen och ska se ner på folk och värdera folk annorlunda för att de inte tillhör guldtoppen.

#11 Det är rätt intressant det där… Att säga grattis till de man vill/känner för. Så om någon kommer fram å säger grattis till dig och när du sedan passerar denne så går du med näsan i vädret och säger inget tillbaka? Trevligt!

#13 Jag satt och tittade på andra i lördags… vissa personer var händerna väldigt stilla på när de fick sina poäng. Andra gicka klappandet för fullt för. Det var ganska intressant för det handlade inte om poängskillnad heller. Likaså när man läser i trådar att vissa tydligen inte är lika mycket värda ett grattis. Handlar inte om någon speciell person eller tillställning. bara över lag.

#14 Ja men det tycker jag också! Man behöver inte prata med allt och alla, det är mer falskt göra det om man inte gillar varandra men lite vanligt hyfs borde väl alla vara utrustade med men tydligen inte!

#15 Det förstår jag! Att man inte sitter på hemsidor och skriver för fullt. Gör inte jag heller. Men när du är på utställning har du kanske tid att klappa i händerna en smula  Skrattande 

så om man inte gillar någon så ska man inte ge applåder efter kritiken lästs upp, okej! Men hur kommer det sig att det är knäpp tyst bara precis på vissa? NEJ det applåderades för fullt när jag visat så det handlar inte om det. Där satt jag och applåderade för vissas hästar å så fick jag blickar som om jag var dum i huvudet. Märkligt. Då fick inte jag ge beröm för att alla andra inte gillade hästen/ägaren??! folk är märkliga

Och varför skulle detta vara dummare att diskutera än allt annat?! Den som inte vill läsa/diskutera kan ju strunta i tråden! Löjligt!

icansson
0

16# japp den ponnyn menar jag:) och jag kan också hålla med dig om att de är dåligt med applåder o de reagerade jag med på i Huseby.

De tar ju ett tag innan man lär sig som ny, o de är ju de som är så fantastiskt roligt tycker jag. Att man lyckas höja poängen på sina ponnyer, att man lär sig se hur dom ska se ut o när de e lämpligt o visa eller ej.

Kida
2

Jag brukar gratta här på iFokus. Dom jag känner grattar jag lite extra. Jag klappar gärna händerna på utställning när jag inte har händerna fulla. Men jag klappar inte händerna lika gärna om det bara är jag. Jag är glad åt allas poäng och oftast åt mina. Jag har nog aldrig tänkt i dom här banorna. Jag tycker att det är väldigt trevligt pch roligt att åka på utställning. Jag har aldrig fått känslan att någon miss unnat mina hästars poäng. Jag tycker att det är väldigt roligt att se dom här högpoängs pållarna!! Det är dagens höjdpunkt för mig. Jag kan rysa när kritiken läses upp och det är en upplevelse att få så dom bästa hästarna för dagen!! Glad

ThiffannyJ
4

Jag kan ärligt säga att jag sällan klappar händerna. Inte för att jag på något sätt missunnar den som går först eller får bra poäng, utan för att en del hästar tycker att det är obehagligt och gärna försöker fly från sin handler.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

1974
5

Jag tycker det är bra att många klappar händerna bra träning för hästarnaTungan ute

AnnaFagerell
1

"17 Ja å tänk på alla de som är nya som kommer och allt är tyst bara när deras poäng läses upp, bara för att de inte hunnit lära känna någon än… suck.

#19 Kanske, men jag håller med #20. Och när man klappar för dina hästar brukar du skina upp i ringen  Flört

Annette
0

#16. Vi är nog inte på samma utställningar. Jag känner inte igen det du beskriver om hur det är på utställningarna.

Jag tycker det applåderas oavsett vem som visar. Däremot tycker jag ofta att det är så dåligt ljud att det är svårt att höra resultaten.

AnnaFagerell
0

#22 Har aldrig sett dig på en utställning i syd  Glad Å jag är sällan på övriga… men då jag varit på östs har det applåderats mer iaf, men så har det varit större publik också… men att det aldrig ges applåder tycker jag är skumt, att det faktiskt är så på varenda häst med samma visare i snöret… det satt jag och funderade över… inte ofta jag sitter på en utställning så det var skoj som omväxling

Annette
1

#23. Jag har bara varit på en Sydutställning i hela mitt liv :) Men jag är på åtminstone ett par i Väst, Öst och Nord varje år.

AnnaFagerell
0

#23 Det är ju inte illa det   Glad tyvärr kostar det för mycket idag att åka långt så det får bli syd för vår del bara…  bor man längst ner så gör man   Flört