Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 736 ggr
Milla
0

nu har jag också råkat ut för

ilskna stoägare. Har precis avslutat ett telefonsamtal med en ägare som hade ett sto som hade  okänd stam i alla led, hon ville komma till mig.

Jag sa att jag inte tog emot utan bara tog ston med 3 leds, hon blev jätte arg och kom med en massa påhopp att så som vi gjorde dvs nekade ostammade osv osv att vi tvingade dom till att använda ovisade hingstar.

Fy så otrevlig hon var.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

JO de kan verkligen vara otrevliga , förklarade du inte för henne att det var bättre hon köpte en stammad shettis och avla på då så slapp hon använda en icke godkänd hingar *ler*

du kunde ju alltid skyllt på ägarna till hingsten att det stod i avtalet att du inte fick använda han till ostammade ston Flört

Milla
0

hehe jo men hon tyckte ju att hennes sto var så fin ju och det var hon säkert också. Hon skulle bara ha henne till körning

PP
0

Ja, det är ju klart att ni tvingar folk att använda "icke godkända" hingstar när ni inte tar emot deras ostammade ston, för det är klart att just dessa ston måste betäckas..! Fundersam

Jisses!

Milla
0

#3 precis så tänkte jag också men jag vågade inte säga något då hon var så argGenerad

paparatzi
0

Jag tycker du gjorde helt rätt, förstår inte folk att det är viktigt med fullständig stamtavla…

Hanna-D
0

Välkommen i klubben! Man kan få höra både det ena och det andra Flört

99% är dock supertrevliga men det är ju tyvärr de otrevliga man minns och som gör att man undrar vad man håller på… Jag funderar faktiskt på att ta ett pausår nästa år med betäckningsston.

Ahnna
0

Nämen, grattis! *ironiiij* Det är som sagt de otrevliga samtalen man minns…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UG
0

Milla, jag tycker också du gjorde helt rätt. Bra att du stod på dig.

RebeckaKihlberg
0

Usch, Jag är överlag ganska förvårnad över hur folk kan bete sig bara för att dom inte "får som dom vill". Jobbar själv i kundtjänsten på ett företag och det är inte måttligt vad mycket skit folk kan vräka ur sig.

Jag tycker du gjorde helt Milla, "din hingst, ditt val".

Carolrita
0

Hmm…Det finns ju folk till allt! Jag var ju en av dem tidigare, men på senare år har jag lärt mig att man ska helst avla på stammade hästar, dvs. bra stam o helt UTAN defekter.
Nu har ju jag fått min shettis reggad med ok stam eller hur man nu ska kalla det Skrattande Har blivit erbjuden att köpa ett shettis-sto (hon var ju fin) men helt okänd stam, o det tackade jag nej till.
Jag vet hur jobbigt det var att ta reda på stammen o punga ut endel på att göra DNA osv.
Så detta gör jag gärna inte om igen! Så i framtiden köper jag bara stammade shettisar.

Ska ev. få ett shettis-sto på foder för ev. senare köp. Hon har stam o jag vet inte riktigt om jag ska ta ett föl på henne. Men det kan hända att jag inte kommer göra det heller.

Jobbigt med sånt folk, men! Jag snäste aldrig av folk om dom sa till mig att dom inte t ex tar emot ett ostammat sto eller ett sto med okänd stam.

maysod
0

En nöjd kund berättar för tio andra, medans en missnöjd berättar för hundra. Dom missnöjda i sådana här fall är oftast de som inte man tar emot av vissa anledningar.

Som hingstägare/hållare måste man väl få bestämma själv vilka kunder man vill ha. Bara för att man håller hingst är man väl inte tvungen att ta emot alla som vill komma, eller ?

Kratern
0

#11 Som hingstägare/hållare måste man väl få bestämma själv vilka kunder man vill ha. Bara för att man håller hingst är man väl inte tvungen att ta emot alla som vill komma, eller ?

Tycker själv att det borde vara så. Vet däremot inte rent juridiskt hur det är om man nu annonserar allmänt att man har hingst till avel. Tycker som sagt att man borde få välja.

RebeckaKihlberg
0

#12 Om du nu annonserar att du har avelshingst så kan man ju specificera att du endast tar ston med 3 godkända led osv. Då borde det hålla rent juridiskt, tycker jag.

Kratern
0

#13 Ja, precis, då måste man ju vara garderad.

ingrid
0

Man får säga nej till vem man vill, behöver ej ens ange skäll. Dock får man (självklart) inte göra det pga hudfärg, nationalitet, religon etc. (På människan, kan lugnt diskriminera svarta hästarFlört) Samma problem på hund, när man säljer valpar, vill man inte sälja så blir folk vansinniga. Att man har lite ansvar för att de skall ha glädje av sin hund, genom att klara av den reflekterar de aldrig över. Suck