torra hovar?
Har ni varit med om någon häst som haft torra hovar? Har ni i så fall något tips?

Japp, det kanske låter lite skumt men "Grumme såpa" i fast form fungerar faktiskt jättebra!
Torra hovar beror på att marken runtomkring hovarna just nu är snustorr så att den torkar ut även hovarna.
Tillför vanligt VATTEN så blir hovarna mjuka och lagom fuktiga igen. Det kan man göra genom att t.ex låta det bli en lerpöl vid vattenstället i sommarhagen (låta vattnet rinna över), vattna på bäcdden inne i boxen eller klä på blöta filt-tofflor på hovarna.
Jag använder animaliskt hovfett. Funkar super bra!
Om ni vill veta mera om det kan ni mejla" kimpa " Jag köpte det av henne.
hovfett är inget att rekommendera, det finns liksom ingen anledning att tillföra fett när det är vatten som saknas…
// Anna
med hovslagarutbildning i ryggen…
Vi har också fått lära oss att vatten är bäst,inga oljor el fett på hovarna.
hm… hittade en tråd i Ridsport.ifokus där flera pratar om att smörja kronranden med olja eller salva… Är inte det något bra?
http://ridsport.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=8b033674-1ad6-4b03-9b5c-f8895224074a
Blir det normalt sett bättre på hösten när det blir blött då eller? och sämre på sommaren när det är torrt? Jag har inte varit med om detta innan…

Som Anna redan skrivit, vatten är det allra bästa och billigaste. När det har hänt mina hästar att hovarna blivit torra och ömma så har jag satt dem i en hage med lite blötare mark, eller helt enkelt bara en hage med mer växtlighet. Så lite sand och torkad lera som möjligt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Okej… då går han bra där han går nu för det är högt gräs och ganska blött…
Torra hovar kan hästar få som har mkt muskelspänningar i kroppen! Massage kan alltså hjälpa mot torra hovar! Och som sagt inget fett eller olja på hovarna, bäst med vatten
#6 JA det blir normalt bättre på hösten, elelr egentligen oavsett årstid, när det blir mer fukt i omgivningen…
Tack för all info och tips!

Jag fick ett tips om att olivolja ska vara kanonbra
jaha… bara på kronranden då eller?

Hela hoven invändigt samt utvändigt och kronranden
#9 Hur kommer det sig att det finns ett samband där? Jag tror inte riktigt på att massage skulle hjälpa att förbättra död vävnad (som faktiskt yttre delen av hoven är, precis som våra naglar) Men jag skulle gärna vilja höra din förklaring, för jag kan ju ha fel =)
#15 Massagen ökar cirkulationen i kroppen, så det påverkar ju även hovarna då!
Jag kan gå med på att det hjälper inne i hoven (och strålen) men hur skulle det kunna hjälpa de döda vävnaderna? Det skulle ju vara som att säga att mina naglar skulle bli bättre av massage….Oo;;
(PS notera den förvirrade smileyn i slutet, jag menar ingen kritik mot dig, jag tycker bara att det är ett konstigt samband)
Ökad blodcirkulation kan möjligen ge ökad horntillväxt, fast att allmänmassage skulle ha nån effekt på hovarna tvivlar jag på. Man brukar ibland rekommendera massage av kronranden med nån mjukgörande salva av nåt slag. Kanske har det effekt, jag har inte haft något behov av att prova själv…
Men i övrigt är det som sagt alldeles vanligt vatten som är det bästa att tillföra!
#17 HELA hoven består av hornämne, det skiljer bara litegrann i vatteninnehåll. Strålen är den som normalt innehåller mest vatten, sulhornet lite mindre och minst vatten finns i vägghornet.
Man VET att hoven är uttorkad = har behov av vatten, när strålen inte längre känns mjuk och elastisk när man trycker litegrann på den.
Prova då att vira t.ex en våt handduk runt hoven och låt det vara så ett tag, så länge som möjligt, så kommer man märka när man tar bort handduken och kanske väntar en liten stund, att strålen redan blivit mjukare…
-----------------
Ett annat relaterat tips är att försöka blöta upp hovarna ordentligt innan hovslagaren kommer, under den torra delen av året! Det blir mycket mer lättarbetat då…
#18 ställa i sjöhage ett par timmar innan alltså *asg*
#19 tja, varför inte?
Annars räcker det att t.ex fukta bädden i boxen när man tar in pållen inför hovslagarbesökt, fast kanske en timme innan eller så… Ta fram vattenkannan bara!
(OBS! det gör absolut inget negativt, att vattna bädden i en renmockad box!)
#18 Tack, det visste jag inte =)
Massage KAN hjälpa vid torra o spruckna hovar pga. att när det blir spänningar i muskulaturen så påverkar det HELA kroppen - inklusive hovarna. Hovarna - likaså dina naglar spricker o blir sköra rätt lätt om du inte har tillräckligt med cirkulation dit. Rätt "flöde" i kroppen befrämjar hov o nageltillväxt o gör så de håller sig starka längre!
Det kan vara svårt att förstå sammanhanget om man inte är insatt i vad massage kan göra för nytta på kroppen.Jag råkar vara utbildad hästmassör, så har lite koll på detta om man säger så…
Men det påverkar ju som sagt hoven också om det är mkt torrt i markerna, då spricker den lättare = vatten!
#22 Nu tar vi och nyanserar det hela litegrann, va? ;)
Det är inte så konstigt att man får lära sig alla eventuella positiva effekter som massage kan ha, när man utbildar sig till massör. Men "kan ha" innebär bara att det är teoretiskt möjligt.
Och spruckna hovar är absolut inte hjälpta av massage, för en hov som väl har spruckit kan inte läka ihop! Utan den blir hel först när sprickan vuxit bort…
*jag råkar vara utbildad hovslagare, så har lite koll på detta om man säjer så*

Dessutom har jag nog mer koll än du anar om massagens effekter …

Jag som varken är utbildad massör eller utbildad hovslagare, men som har en 2-årig utbildning i träningslära, och dessutom är ägare till en häst som har haft löjligt torra hovar vissa perioder, jag kan bara hålla med inlägg #23. Massage är bra för allmäntillståndet, men det har inga mirakeleffekter. Sånt som är trasigt blir inte helt av massage, men när hoven växer ut så kan den nya vävnaden ha haft fördel av massagen. Men den gamla vävnaden har det inte.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Självklart finns det ingen mirakeleffekt med massage vid en redan sprucken hov!! Det kan vem som helst förstå! Då är det endast o vänta på att sprickan läker ihop o ha tillgång till hovslagare o ev. veterinär! Men om jag nu ska förklara så det inte uppstår mera missförstånd här o inte blir överdramatiserat, så har massagen en förebyggande effekt mot torra hovar,jag kanske skrev otydligt förut, det kan ju tolkas så olika! Har hoven redan spruckit så har det gått för långt redan eller hänt av annan anledning..
Min egen häst fick mkt bättre hovar (var mkt torra o hade problem med o få skor att sitta kvar)när han fick bukt med sina spänningar i kroppen genom massage OCH hjälp av duktig hovslagare!
Nog om detta!
#24 Vad har du själv provat? Tycker du att vatten varit det som varit bäst? Är det i förebyggande syfte eller när väl hovsprickan är ett faktum?
Min Hovslagare menar på att hoven kan jämföras med en skinnhanske. Den blir jätte mjuk och fin i vatten, MEN så fort den torkar blir den ÄNNU TORRARE.
Så ja visst, går de i en ständigt blöt hage är det klart hoven håller sig mjuk. Har ju aldrig hört talas om hästar med torra hovar på hösten t ex.
Min hovslagare har däremot tagit patent på ett ANIMALISKT hovfett framställt att hästens eget finaste fett, det som sitter runt njurarna. ( Han köper från slakterier).
På alla nyfödda barn smörjer man in dem i sitt eget fett, för det finns inget som är bättre.
Varför skulle det inte vara så med hästar?
Har använt detta fett i många år och aldrig haft problem med torra fötter!
Och då har jag hållt på många år tidigare med vatten, fiskleverolja, solrosolja mm utan att det blivit märkvärt bättre.

Jag har samma erfarenhet som dig!
#27 Man kanske inte ska jämföra material som fortfarande sitter på ett levande djur med skinn som är borttaget från ett dött djur…
Det är ju jättebra att din hovslagare tagit patent på sin idé och jag är därför inte ett dugg förvånad över att han framställer det så som du beskriver det…
Jag är nog mer benägen att lita på de som höll i min hovslagarutbildning. Men var och en blir salig på sin tro, det är fullt tillåtet och accepterat.
# Men å andra sidan litar jag mer på en hovslagare med 30 års erfarenhet än en person som bara gått en hovslagarutbildning.
Teoretiskt sett kanske du är jätte duktig, men hur är det med all erfarenhet man skaffar sig genom åren.
Jag menar, det finns jätte många som går en hovslagarutbildning och sedan kallar sig hovslagare. Sko, ja det kan de, men fasen inte verka hovarna korrekt.
Självklart kan man inte jämföra dött och levande material, men det var ett sätt att förklara det på.
Och självklart får var och en tro på vad de vill.
Men inte på någon av mina 14 hästar av olika raser jag haft har vatten varit någon lösning i längden.
Och jag har aldrig behövt smörja en hov, någonsin… ;)
Nej, du kan inte veta något om ifall jag är bra som hovslagare eller inte. Jag vet bara själv vad jag lärde mig på min utbildning för 10 år sedan, som inkluderade praktisk med klinikhovslagaren på Ultuna i 5 månader, där ett otal sjuka fötter i alla dess former förekom…
Men du gör som du vill! Jag delar med mig av den kunskap JAG har förvärvat under min tid som "hästaktiv" (sen 1977), min hovslagarutbildning och tiden därefter. Den som VILL tar åt sig av det jag skriver, resten får hoppa över det!

#30 En annan tanke på det där som jag har är: om man hela tiden tillför fukt, så klarar sig sedan hoven ganska dåligt om man slutar. Jag hade ett halvblod en gång i tiden och hennes hovar gneds in med diverse för att de var spröda och torra. Jättefina var de sedan, men blev KATASTROF så snart man slutade med smörjningen.
Lite samma fenomen som om du använder ex Lypsyl konstant. Läpparna är lena, smidiga och fina hela tiden. Men så snart man slutar blir de torra som fnöske och flagar. Tillför man vatten så brukar kroppen fixa till balansen av sig själv.
Det är ju toppen att du har en både erfaren och duktig hovslagare. Men jag måste säga att jag sett exempel på katastrofer som jobbat hela sina liv som hovslagare och riktiga "genier" som inte ens gått utbildningen. Så döm inte baserat på tid. Man kan skaffa sig kunskaper ganska snabbt och allt blir inte bättre bara för att man hållit på länge. Bara en tanke. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Det går inte alls att likna hoven vid fåra händer eller nagelband och naglar? För om jag diskar mycket (i arbetet) dvs har händerna i vatten mycket så TORKAR det ut huden… Men förreten, det kanke är diskmedlet som gör det…
hm… I mitt jobb NU så används enhl del sprit. och jag hr märkt att en viss är uttorkande men en annan är återfuktande. Den ena måste man alltså smörja händerna med kräm efter för att inte bli uttorkad, men den andre fungerar mycket väl…

#33 Jo, men nu pratar vi inte om omåttliga mängder med diskvatten som man dessutom har en massa medel i. Lagom är bäst.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
nä men vi pratat om ifall vatten är mjukgörande eller uttorkande… eller rättare sagt vad man gör med torra hovar…
#35 Alltså, HOVAR blir torra för att omgivningen suger ur den naturliga fukten ur dem. OM man återför den förlorade fukten så funkar de normalt igen.
Under den årstid då det inte är torrt i markerna så ser man ALDRIG en enda frågetråd på forumen på nätet som handlar om vad man ska göra åt uttorkade hovar - kan inte det vara en ledtråd?
så om man har torra HÄNDER så är det bästa att låta dem ligga länge i vatten? Eller är det olika om det är HUD eller HORN/NAGEL?
Du verkar ju aldrig sluta förrän alla håller med dig!
Först skriver du: Den som VILL tar åt sig av det jag skriver, resten får hoppa över det!
Och ändå fortsätter du traggla med ditt vatten. Jag har inte tid att ställa hovarna i vattenhinkar varje dag och jag vill t ex inte blöta ner bädden i boxen. Där ska det vara torrt att ligga.
Vissa hästar behöver aldrig smörjas eller vattna hovarna på, och vissa lider lättare av torra hovar. Man kan inte dra alla över en kant bara för att DU ALDRIG har behövt smörja dina hovar.
#38 vem syftar du på????

Vi har alltid använt fodertran,fiskleverolja funkar jättebra mot torra hovar.