Istället för sadel...
Hej jag har varit inne på hööks och letat efter sadel till min shettis men har ikke hittan ngn förutom världens minsta sadel som inte jag enns får plats i!
Men jag hittade en barbackagjord som man sätter stigbyglar i…
Har några frågor om dem så jag vet om jag ska slösa 429kr på den….
1.Har hört att den kan snurra ,är det sant?
2.Tror ni att det går med 150-210cm runt en shettis ngt som passar?(jag suger på sånt här)
3.Ska/kan man ha ett schabrak?
Helt ok om ni kommer med frågor till mej om detta…
Men kanske inte kan allt för min lilla shettis är inte hemma hoss men änn
Men just nu är han VÄLDIGT tjok men ska bli mycket smalare….
En bild
Kan inte svaret på någon av frågorna MEN vill gärna vet svaret ;)
"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"
ok,hoppas någon svarar snart
Jag hade nog föredragit ett schabrak under. Men om tanken är att hästen ska ridas mycket hade jag satsat på en riktig sadel.
En sadel fördelar vikten jämt vilket inte en barbacka gjord gör. Den är bara till för att du själv ska ha stigbyglar.
Finns mycket billiga sadlar begagnat om plånboken inte är så stor. 
ok,men om jag inte hittar ngn sadel som passar än, går storleken tror du?
#4 Det beror helt på hur stor ponnyn är. Jag skulle nog säga att den är för stor för mitt standard sto på 105 cm.
Bästa är ju att mäta ponnyn innan du köper den så har du exakt mått.
Vad behöver du för sadelstorlek annars då?
Har du tittat något på de bomlösa sadlarna som finns på marknaden?

När jag var liten (för över 30år sedan) hade jag en liknande gjord. Den snurrade lätt om man trampade ojämt i stigbyglarna. Det var värst om jag själv "sadlat", om en vuxen hade spännt gjorden var det lite bättre. Enda nyttan jag hade av den var att jag kunde rida lätt, och stå i fältsits. Balansen fick jag hålla själv. När "sadeln" åkte på sned fick man trampa i den andra stigbygeln, så att den åkte rätt igen. Vi hade en tjock filtvojlock under.

Jag är lite tveksam till en sådan. Vi har själva haft sådan till en nordsvensk lite ibland, vilket funkade okej. Men sen läste jag lite och på en sådan blir all tryck, när du tex står i fältsits eller rider lätt just där gjorden är på hästens rygg. Det fördelas ingenting. Enstaka gånger tror jag inte gör så stor skada men att rida med den hela tiden är jag tveksam till. Om man nu inte bara skrittar eller travar och sitter ner. :)
Carpe diem!
Om man annars är ute efter en väldigt enkel sadel finns ju ponnyputor. Börjes har nog större storlek än vad hööks har.
Jag har en i 14" till min standard shettis. Och den sadeln får både min lillebror på 20 kg och jag på 50 kg plats i.
Jag köpte min begangnad för under 429:- som du skiver att barbacka gjorden kostar!
En barbackagjord trycker på sammma ställen hela tiden, jag har vart inne på en liknande men har kommit fram till att det är bättre med en sadel som fördelar trycket jämt för ponnyns skull. Vill tjejerna rida barbacka blir det skritt utan sadel :)
MVH
Sofie
Med en sådan "sadel" kan du lätt hamna i stolsits och belasta hästen på enbart ett ställe. Har ingen personlig uppfattning om den, men Vänner har berättat det. Sen kan det ju vara olika för olika hästar, om jag vore du skulle jag fråga personalen på hööks och få en mer "detaljerad" beskrivning. Dom kan nog fixa det mesta.
Jag lägger mig i lite ang. att de på hööks kan fixa det mesta - jag har vart med en kompis när hon letat sadel och då pratat med de som arbetar på hööks (Uddevalla, Borås och Kållered) och de kunde inte svara på ens 25% av frågorna ^^ De vill ha sålt varorna, men jag skulle inte lite på deras expertis ang. sadlar.. Det är säkert olika beroende på butik och vem man pratar med, men detta är min erfarenhet. F.ö är det en bra butik, även om de inte har mycket som passarmin lillgrabbb.
MVH
Sofie
5#Vet ej har inte mätt ännu
6#Nej
Ponnyputar kan även de ha en tendens att snurra om det inte sitter helt perfekt. Vi har två sadlar från Hööks, deras ponnysadel för 1495 (tror priset är det) och de ligger bra på shettisarna och betydligt stadigare än ponnyputorna. Vi har svanskappor till dem också.
Beroende på vad du tänker ha din shettis till så tycker jag annars att westernsadlar ofta ligger bra på shettisarna.
En av de minsta shettisarna rider yngsta dottern nu med en tömkörningsgjord och schabrak under den - vi har inte någon tillräckligt kort gjord till ponnyputorna för att de ska sitta tillräckligt stadigt. Inte någon ultimat lösning men ändå en lösning för tillfället….
#14 Det finns sadelgjord på 25 cm, kolla om inte en sån kan passa eran lille ponny :)
MVH
Sofie