Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 3278 ggr
Chanina_81
0

Balansera en rockard

(försökte mig på att fortsätta den tråd jag redan skrivit, men då inga svar kom försöker jag mig på att skapa en ny istället - hoppas det är ok Oskyldig)

Har nu börjat renoveringen av den gamla rockarden och det flyter på bra. En fundering bara:

Häromdagen (innan vi plockade isär vagnen) kom min sambos bror på besök och tittade på hästar och vagn. Givetvis skulle grabbarna busa lite och brodern satte sig i vagnen när min sambo "höll i skaklarna" - och vagnen höll på att tippa bakåt. Min sambo fick häva hela sin vikt/kraft på skaklarna för att den inte skulle slå över… Förvånad

Ska det vara så? Hur vet man att en vagn är "balanserad"? Har läst lite på sajten och hittade ngn som pratade om "1½-3 kg vid balansering" - hur mäter man det? Och vad gör man om man märker att balansen verkligen är helt galen..?

Tacksam för hjälp, då jag nu har fått en bild framför mig hur vi sätter oss i vagnen och SWISCH! så hänger pållen med hovarna ovanför marken och sprattlar… Tungan ute Skämt o sido - det måste ju bli obehagligt tryck underifrån i gjordarna om det är för mycket bakåtvikt i vagnen…

[Shettisar]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrattande Samma bild fick jag när jag köpte min rockard och testade att sitta i den medans min man höll i skaklarna.Det var inte så mycket bak vikt,men ändå. Jag kom på att man kan kanske lägga vikter framme vid fotbrädans slut ,alltså mellan skivan som går bakom hästen så att säg…. För det räckte med att jag lutade mig lite fram så blev det jämnvikt.Men jag ska följa tråden för även jag är nyfiken gällande jämnvikten.Har dragit ett rött streck där jag menar man kanske kan lägga vikter.

StuteriSolo
2

När man kollar hur balanserad vagnen är, är det viktigt att man håller skaklarna i det läget de kommer att sitta på hästen. I rätt läge ska man inte behöva hålla emot över skakeln, den ska kunna ligga i handen/på fingret.

Höjer/sänker man den några cm måste man dock vara beredd så man inte tippar vagnen med person/er i. Skrattande

Ska man åka två i vagnen bör det vara två som sitter i den när man kollar hur bra balnserad den är.

Om den tynger på hästens rygg behöver man flytta sätet bakåt, och lättar skaklarna istället måste sätet flyttas fram.

Det skiljer mycket på bara fem cm i balansen, så ska man använda vagnen till hästar i olika höjd får man försöka göra en kompromiss så den inte lyfter de små eller att de större får bära hela vikten på ryggen.

Chanina_81
0

#2 Tack för bra tips! Men om man inte kan flytta sätet, kan man sätta vikter fram på vagnen (som #1 föreslår) eller i/på skaklarna..?

StuteriSolo
1

Bätttre sätta vikter på vagnen än på skaklarna.