Havre...
Vad jag vet har shettisar likadant matsmältningssystem som en isis?
Tränar du så hårt att du tycker att din shettis behöver havre så ge den det. Att bara ge den för att känns ju onödigt.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Hur är shettisar annorlunda?
Min äter havre, mest som godis visserligen, men det är inga problem.
Min shettis fodras precis som alla andra hästar i stallet, med en uträknad foderstat efter hans behov. Och ingår havre i den så är det bara att ge den det…
ställer samma fråga som ovanstående, hur är en shetlandsponny annorlunda än en islandshäst? De har väl samma matsmältningssystem.
Det som skulle kunna skilja dina hästar åt är i så fall motion och hurvida de behöver havre eller inte. Men motioneras shettisen så att denne behöver havre, så varför inte?
MVH
Sofie
Frågan är kanske mest om shettisen behöver äta havre?
ok!
Ni som inte tycker att shettisar är anorlundare än shettisar,jag har sett på google att vissa shettisar blir sjuka av havre….
ok!
Ni som inte tycker att shettisar är anorlundare än shettisar,jag har sett på google att vissa shettisar blir sjuka av havre….
ok!
ok!
ok!
ok!
ok!
ok!
ok!
ok!
ok!
??????? vad många kommentarer det blev sorry,…
Shettisar blir inte mer sjuka av havre än andra hästar som inte behöver havre. De flesta klarar sig på hö vad gäller shettisar. ska man komplettera är väl kanske inte havre det bästa
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag vet inte var du läst någonstanns att shettisar blir sjuka av havre… Det borde väl i så fall gälla alla hästar. Skillnaden är vl att många shettisar inte tränas hårt som en större häst. Men havre är ett "kraftfoder" och behöver ges om det behövs… Men det gäller ju vilken häst som helst… Att inte ge mer än behovet. Men i första hand skulle jag i så fall öka hömängden om du vill få högre hull. Havre kan göra hästen piggare. När jag hade en travare så fick jag undvika havre för han flög i luften av det. Så frågan är om du tränar din ponny och om du vill få lite mer motor eller varför du vill ge den havre…

Shettisar kan äta havre som vilken häst som helst
Min shettis får inte havre då han blir helt knäpp av det, det är även mycket stärkelse i havre så det är också en orsak till varför jag underviker det. Alla hästar kan väl bli dåliga av havre?
Men anser du att din shettis behöver er energi och arbetas så hårt så tycker jag du ska testa öka grovfodret först och ge havre om det inte hjälper.
MVH
Sofie
Jag ger min shettis havre när han tränas ( 1dl/dag) Detta mest bara för att han blir så mycket piggare och på så sätt mer arbetsvillig samtidigt :)
http://minihingstar.n.nu
En häst (oavsett ras) som inte alls är i träning och som är pigg och vaken ändå behöver du inte ge havre till så vida höanalysen inte säger något annat.
OM man har en shettis (eller häst av vilken annan ras som helst!) med fångtendenser, så är det bra att undvika havre pga dess höga stärkelseinnehåll.
Men generellt finns ingen anledning att låta bli havre bara för att det är en shettis, om den nu behöver mer mat.
Havre är bra särskilt till unghästar då den innehåller lysin, en aminosyra som är byggsten i protein. Lysin är en av essentiella aminosyror kroppen inte själv kan tillverka. och den aminosyra som hästar ofta har brist på.
ok alla tack men hur mykt?
18.Ser det på vissa bloggar(men inte många,jag vill bara vara säker på att han inte bilr sjuk av det)
#25 - så mycket som behövs för att hästen ska hålla ett bra hull och orka utföra det arbete man kräver av den, men max 0,4 kg/100 kg häst vid varje utfodringstillfälle. Det finns inga universalmängder.
De flesta hästar klarar sig bra på enbart bra grovfoder. Mina shettisar får en liten "kopp" (2 dl) med kraftfoderblandning (krosshavre(lusern/mineraler) i krubban när de kommer in från hagen, bara för att det ska finnas något där - inte för att de behöver det.
Och som en parentes så får mitt 165 cm stora halvblod knappt ½ kg av samma blandning…
Har aldrig någonsin gett havre till en shetlandsponny. I den mån de behöver något extra får det havrefri musli.
#25 Hur gammal är din shettis? Vill du att den ska bli piggare? Har den ätit havre tidigare?
Skulle hellre ge havre, korn etc än många färdigfoder som finns på marknaden…
#29 trots att det är så mycket stärkelse i havre och korn?
MVH
Sofie
#30 - problemet är att det är mycket stärkelse i många av färdigfodren också… Det gäller att läsa innehållsförteckningar.
#30 Ja. Precis som Anna skriver, det gäller att läsa innehållsförteckningen.

Vi har gett havre i alla år. Inte mycket, men en liten skvätt tillsammans med mineralfodret. Det blir så lugna rutiner vid insläppet om de vet att de har lite gott i krubborna när de kommer in.
#31 Absolut är det det, men det finns väl foder med mindre stärkelse i ;)
MVH
Sofie

havre har man ju gett i alla tider till hästar stora som små och förr fick de ju inte lika mycket fång som nu så de beror nog inte på havren att de får fång utan att vi över fodrar våra hästar över lag ger dem mer kraftfoder än de behöver 
Förr arbetade hästarna i regel mer än vad de vanliga"hobby"hästarna gör idag och fick även korsförlamning på måndagar ^^
MVH
Sofie
I färdigfoder kan finnas melass, selen, mineraler, biotin och massa annat. Jag tillsätter hellre det jag vet behövs, t ex selen eftersom vi har selenfattig mark här än att få massa "på köpet" som kanske inte alls behövs.