Vitaminer till hösten
Börjar fundera på vilken foderstat jag ska sätta mina pållar på till hösten. De kommer ju att få fri tillgång (i princip, i slowfeeding-nät) och kommer att gå på lösdrift.
Eftersom Lilleman hade en "fångkänning" i samband med att han kom hit (24 år gammal herre) rekommenderades jag att använda lusern-pellets till honom. Då han tappade en del hull sa vet. att jag kunde ge honom lite rapsolja oxå. Så nu går de på kontrollerat bete, stödfodring av hö och lusern+olja på kvällen. De har naturligtvis saltsten och även mineralsten i hagen.
Tror ni jag ska ge dem ngt mer till höst/vintern? Vad ger ni era hästar? Tänk på att Lillman är fångkänslig! Tänker på det här med "tillräckligt med proteiner och B-vitamin" till en äldre häst, samt så såg jag på en vet.sida att man bör ge extra vitamin E om man ger hästen olja…
Hästarna går lättare motionsträning i form av promenader och tömkörning för tillfället, som förhoppningsvis ska bli körning med rockard framöver.
Tacksam för förslag!
Jag skulle byta rapsoljan till linfröolja, finns en studie ngnstans som visar att just linfröolja är mkt bra för fånghästar (och eksemhästar) då fettet skyddar tarmen. Hittar såklart inte studien nu, men det går ju att googla :) För att linfröoljan ska ha effekt ska den ha givits i typ fyra månader, så det bästa är att ge året om. Det finns linfröolja med extra vitamin E om man vill ha allt i ett :)
Sedan skulle jag ge lucern utan melass, ifall din ponny är IR. Vissa tål melassen bra, men det är inte dåligt att försöka hålla nere sockerhalten i foderstaten till en fångis. Lycka till :)
Tillägg: Googlar du på engelska finns det massor att läsa, linfröolja = linseed oil eller flaxseed oil :) (och fång = laminitis ;) )
Fodra efter analysen på grovfodret! Du kanske inte ens behöver ge olja och lucern. Jag hade hellre gett ett kilo extra grovfoder än att fodra med olja som inte är speciellt naturligt för en häst att äta egentligen. Dessutom förlängs ättiden och möjligheten att tugga, vilket är väldigt bra!
Vad för mineraler du bör ge går inte att svara på, extra tillskott av vitaminer brukar sällan behövas mer än till hästar som presterar på elitnivå.
Det är inte skadligt med ett dagligt tillskott av linfröolja. Hästar i det fria får i sig essentiella fettsyror via betet, medans lagrat grovfoder inte innehåller lika mkt dvs man måste tillföra dom. Exempel på läsning