Silverfärger
Hur ovanligt är det egentligen med silversvarta och silverbruna shettisar? Jag har än så länge bara sett en enda..
Enligt en hel del shettisfolk så finns inte silverfärgerna hos shetland.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Trist… :( jag har ett silversvart halvblod o skulle gärna ha en silversvart shettis också…
vi är nog många som skulle vilja ha en silverfärgad shettis.
HUr ser dit halvblodut? nyfiken….
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

det krånglar tyvärr med uppläggningen av bild. jag återkommer. god natt!
Enligt webstamboken finns/har funnits 35 shettisar som har silver som färg. http://www.shetlandsponny.se/stambok/SokVisa.Asp?Reg1=&Alfa1=&Farg1=silver&Visa1=Visa+resultatet&Reg2=&Alfa2=&Farg2=&ValtKon=&Stb1=&Stb2=&ValtKonAr=&StbfAr1=&StbfAr2=
Sex st är stamboksförda ston. De flesta har pass dvs någon har gjort en färgbestämninga av dem. Gamlingay Puzzle RS GB4471 är far till flera. Flera har Gletness Rockall i stammen. Flera importer har bytt färg från isabell till silversvart.

Silversvart halvblod? Vilka föräldrar har den?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Så länge man inte har hittat silvergenen tycker jag det känns lite oärligt att marknadsföra ston och hingstar som silver.
Jag har stött på flera fuxar av olika nyanser som marknadsförs som silver.
Det känns som ordet silver används för att kunna ta mer betalt för pållen

Jag har skrivit detta förut men kör en repris:
Vi hade ett shetlandssto som såg ut som en silverbrun. Jag trodde hon var det, folk i min omgivning trodde det, domarna trodde det. Hon registrerades om från fux till silverbrun. Men jag ville vara helt säkert, och gjorde DNA-test på henne. Det visade sig att hon var fux, och hon fick registreras om från silverbrun till fux igen.
Jag tror inte silveranlaget finns på renrasiga shetland, utan att det hos shetland finns fler mycket mörka fuxar som har ljus man och svans, vissa linjer verkar nedärva detta mer än andra.
#2 jag undrar också över stammen på ditt silver-halvblod! Blir jättenyfiken - vad kan ligga bakom mödernet, island eller ardenner?
mvh
Jenny

Halvblodet är efter Marwin- Allegretto- Ceylon- Urbino. Mamman Appollonia var registrerad som silverbrun.

Har du ingen bild på halvblodet ?
Vi har ett sto som är registrerad som Perlino i sitt Holländska pass och som blivit registrerad som silverbrun här i Sverige, jag har själv funderat då detta sto också ligger på en Engelsk "forskningsida" för ovanliga färger, jag vände mig till SLU för att få klarhet i om det gick att få fram detta med silverfärg, svaret jag fick av dom var att sånt kunde man inte i dag utan det ända man kunde få fram var hur pass mycket röda pigment hästen hade i sig.
Jag har även skickat bilder och rådfrågat Dan-Axel Danielsson på SH men han gick också bet på hennes färg.
Jag har också vänner i Holland som förklarat för mig att Perlino och silverbrun/silversvart är väldigt lika, de brukar kallas vildfärger i Holland.
Jag upplever att en del inte vill att genen ska existera på shetlandsponnyer, men ingen har kunnat bevisa motsatsen heller, detta är ju svårt då inte ens SLU kan ta prov på detta.

#9 vad ligger mer bakom mödernet? jag tänker inte på hingstarna då det vad jag vet inte funnits ngn hbl-hingst med silveranlag, utan mormor, mormosmor osv.. när/om blir det något som kan ha fört in anlaget?
Det är jättespännande, för eftersom ASVH har en öppen stambok kan ju i princip vad som helst ligga som grund bakom, och därmed kan också alla färger förekomma.
# 11 SLU forskar för fullt på att hitta silvergenen.
Jag har för mig att man pratade om silvergenen på Hippocampus dagarna förra året och hur man gjorde för att kontrollera detta, hittar inte mina anteckningar - Anna hjälp mig!
#14Man säjer sig ha hittat silvergenen ja. Så det ska gå att göra ett DNAtest för att kolla detta.
SAMTLIGA shetlänningar som är testade med red factor-test (dvs för att kolla om det är 0. 1 eller 2 fuxanlag) har visat sig vara fuxar… För att det ska kunna vara silverbrunt måste hästen ha brun grundfärg.
#9 Ärligt talat så tvivlar jag starkt på att det skulle vara ett silverbrunt halvblod du har, för jag har ALDRIG tidigare hört talas om att det ska finnas i rasen. Och med den stammen låter det osannolikt också. Men visa gärna ett foto… :D
Okej att de som står som silverbruna egentligen är något variant av fux… Men silversvart då??? Är de blevsvarta? Gulsvarta? eller vad är det?
Ett sätt att få fram om den är silverbrun eller fux är att betäcka den med enbart fuxar. Om det kommer ut något annat än fux, ja då är det ju ingen fux… vad jag kan se har INGET sto gett något annat än rött med röd hingst av de som är registrerade som silverbruna…
Jag mailade Håkan Ström för ett antal år sedan då jag hade en hingst som visats på föruttagning (alltså Håkan hade sett honom live). Min fråga till honom var om han trodde att hästen kunde vara silversvart då de flesta tecknen (enligt färgboken) stämde ;-) Fick då svaret från Håkan att då inte silverfärgen bevisligen fanns på shetland så var detta otänkbart! Jag rättade mig i ledet och kallade honom därefter för mörkfux. Då Håkan forskat på mycket inom hästgenetik mm. så tror jag nog att han visste vad han pratade om ;-))
Amor vincit omnia 
#16 Det är nog fuxar hela gänget, oavsett om det står silverbrun eller silversvart i registreringen. Eftersom manen är ljus på dem så kan de inte vara bleksvarta eller nåt sånt.
De som är reggade som silverbruna har i många fall föräldrar som är fuxar, men kanske även föräldrarna har lite udda nyanser.
Jag rekommenderar att man kikar in på Kellas studs websida och läser om "mushroom" http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm så får man mer insikt i vad det handlar om. Det är flera delsidor, bläddra runt på allihop så finns massor med foton och härstamnings-/blodslinjerelationer osv.

Min granne har några islandshästar, varav en är silverbrunskäck. Hennes bruna färg liknar ingenting jag har sett på någon shetland (eller halvblod för den delen) och just på grund av att silverfärgen hittills inte har kunnat påträffas i sin rätta bemärkelse så väljer jag att tro att den a) inte finns, eller b) är så extremt ovanlig att den ännu inte har påträffats genom tester.
Jag skulle bli jätteglad om den fanns, för jag gillar islänningarnas silverfärger, men än så länge är jag skeptisk.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Hittade bilder på en jättefin silversvart islandshingst, tyvärr ville inte länken funka….
Jag tycker silverfärgerna är jättehäftiga, men tror tyvärr inte heller att de finns på shettisarna….
om den är en realitet på islandshäst är det inte en utopi att den finns hos shetlandsponnyn, med tanke på eventuella inkorsningar. men idag sägs det inte finnas några belägg för att färgen existerar hos shetlandsponnyn.
Veritas odium paretFörvånad
SLU kan testa för silver nu.
Nästa färg de ska forska om är "mushroom" färgen.
Om "mushroom" ska de vara kul, jag har tänkt att testa stoet som jag har.