Hjälp med fodret!
Hej! Tänkte kolla vad Ni ger eller rekommenderar att ge till en häst som är 83 cm hög, 1.5 år och lägger inte på sig så himla mycket i vikt. är lite ny i det här att bestämma foder, vitaminer&sånt så skulle behöva lite hjälp;)
Det första är att ta en analys på grovfodret den ska äta, sen kan man ut från den göra en fullvärdig foderstat. Det bästa är om den kan klara sig på hö.
Vad äter den för grovfoder? Bete? Har ni kollat om den har mask? Tänder? När allt det är kollat kan man gå vidare med eventuellt kraftfoder.
Ja det bästa är som sagt att ta en analys på grovfodret… jag hade ungefär samma problem med min lille i början och blev rekomenderad att ge hippo grow breed, ett pelleterat foder med alla mineraler som ett växande föl behöver!
Glöm dock inte kolla om det finns någon annan orsak till att hästen inte ökar i vikt (typ dåligt bete, mask osv)
Det tog ett tag innan vikten ökade men det är bättre att vara försiktig i början och inte överfodra!
Min kille fick ett fint hull och nu på sommaren har jag slutat ge då han går på bete i stället… till hösten blir det mycket hö och lite pellets!
Skriver ett svar till alla direkt :)
Hon är avmaskad, kollat tänder och just nu går hon på bete. Men jag tror att jag skrev lite fel. Menade att hon inte lägger på sig i vikt av minsta lilla och blir överviktig. Tänkte helt fel när jag förklarade;) Hon är i fint hull nu när hon går på bete. Men täntke mer på vintern hur mycket jag ska ge för att hon ska fortsätta vara i sån fin form ;) och fall hon behöver vitaminer eller nåt sånt på vintern. Är verkligen usel på att förklara saker&ting så att andra ska förstå, så bara säg till om jag ska försöka förklara igen ;)
Som de andra redan skrivit så är en hö analys en början.Därifrån kan ni sedan planera en foderstat efter hennes aktivering osv..
Mina unghästar får ett bra bete på sommaren och sedan får de fri tillgång på ett bra grovfoder. Thats it! Men det ska vara ett foder med högt protein och energiinnehåll. Så behövs inget annat. Tillsätter inget annat åt mina och de är alltid i gott hull, nästan för gott.
Medarbetare på djurskydd.ifokus