Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 3073 ggr
MickisFransson
0

Sto beter sig som hingst?

Hej mitt sto börjar bete sig riktigt hingstigt nu när hon bytt hage :S hon har blivit väldigt bra kompis med en annan shettis, som nu har börjat brunstar. När hon brunstar så börjar mitt sto gnägga och bita henne i rumpan och det ser nästan ut som hon tänker gå upp på henne :P

Hon gnäggar efter det brunstiga stoet hela tiden men bryr sig ingenting om hingstarna på gården.

Hon betäcktes i juni så jag tänkte att det kanske kav bero på hormonerna från dräktigheten? :O men har inte kollat ultraljud än så vet inte säkert om hon är dräktig.

Vad tror ni det kan bero på?

MickisFransson
0

Läst 93 gånger och ingen som vet något.. ?

ThiffannyJ
0

Jag har varit med om det två gånger förut. Det har varit två gästston som har betett sig så, och då har de varit infekterade och stått med gulkropp. Det känns ju, som du säger, att det har med hormoner att göra.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

VeronicaP
0

Vi har haft ett sto som har gjort så och hon gjorde det som unghäst , hur gammal är ditt sto ?

Vissa ston kan faktiskt bli hingstiga när de är brunstiga utan att de är något fel på dem bara hormoner som spelar lite spratt med dem ;)

AnnaFagerell
1

Kör och gör ett ultraljud på henne så får du kanske reda på om något är fel. Jag hade ett betäckningssto hos mig ett år som var sammanväxt i livmodern. Hon var knäpp ihop med hingsten och väldigt vaktig. Det var alltså fel på henne

Sen har jag haft ett arabsto som fick en äggstockstumör och hon fick också hingstfasoner.

ett sto som är brunstigt får inga hingstfasoner, hon ska bli from och gilla hingst, inte bli sur och tvär. Däremot om hon är dräktig kan hon bli det, det kan vända tvärt från söt liten ponny till ilsk argbigga.

Om hon är väldigt bra vän med ett annat sto i flocken kan hon ha blivit vaktig på henne. Har haft sådana ston flera gånger. Har man dom fritt med hingsten får han inte heller komma nära det andra stoet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[AngelikaR]
1

Vi hade ett gamalt connemara sto i stallet för ett antal år sedan som blev som en hingst varje gång hon var dräktig,hon "besteg" även brunstiga ston när hon själv var högdräktig henne var det inga fysiska fel på alls :)

Så det kan vara hormoner som spelar in….

Hon var även väldigt "vaktig" mot "Sin" kompis som hon ville ha för sig själv.

[Billan]
1

Jag har haft ett sto som var exakt lika dan som ovanstående. Hon fölade varje gång hon besökt hingst, henne var det inget fel på bara hormonerna som spökade. Värst var hon oftast då hon hade en vecka kvar till fölning. Det var ett bra tacken.

Totte Trumpet
0

Har sett ett sto betee sig liknande och han hade en systa på äggstocken. Den opererades senare bort och då försvann beteendet.

VeronicaP
0

#4 Vårat sto som gjorde så när hon var brunstig , var det inget fel på någonstans så nog kan de göra så ändå, hon blev även dräktig varenda gång