Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1051 ggr
[mammamian]
0

Snören, stroppar och remmar

I helgen kommer ponnyn hem från inkörningen och vi förbereder hemma. Vagn ska hämtas hem, men sele har vi redan.

Som nybörjare har jag inte full koll på alla sorters remmar och grejer som skall finnas till. Selen är en bröstsele med baksele och vagnen kommer att vara en rockard med svängel. Skakelremmar har jag, men jag har inga remmar till bakselen och inte till svängeln. Ska man ha draglinor till bägge eller är det några speciella remmar för bakselen?

Skaklarna har jag koll på så jag vet hur och var man spänner åt skakelremmar och remmen till bakselen, men var fäster jag draglinorna från svängeln? Har fått körlektion på inkörningen, men de har ingen svängel på sina vagnar.

Slagrem? Behöver jag en sådan också? Ponnyn är bara 4 år och inte helt balanserad i galoppen, så hon sparkar bakut när hon skall galoppera.

Till sist undrar jag över snabbkopplingsgrejer. OM något skulle hända är det ju bra att snabbt kunna koppla ifrån vagnen. Eller? Med remmar och draglinor på bägge sidor på så antar jag att det skulle ta en liten stund om ponnyn dessutom skulle vara upprörd. Det finns en rad olika safety-grejer och snabbkopplingar. Är det något som är värt att satsa på? Hur fungerar de?
Ponnyn är en cooling, men vi är ju rädda om vår lilla guldklimp!

Annette
0