saker att göra med shettisen?
Hej! Jag tänkte höra med er vad ni brukar göra med era shettisar. Jag är "medryttare" (Rider inte men tar han om han och aktiverar honom) men jag har verkligen brist på vad vi kan göra..Jag kör ibland och han tycker det är jätte kul men han vill inte stå still när man fäster vagnen vilket gör det knepigt när man är själv.
Så snälla TIPS!!
(Vet inte om den ligger rätt, flytta isåfall)
Lära honom att stå still såklart ;) Det gäller att hjärntvätta dem när det gäller att stå still vid anspänning. Minsta steg åt något håll måste innebära en konsekvens. Jag snurrar James några varv om han rör sig när han inte får, följt av beröm när han står stilla. Man kan börja öva tex i stallgången också med att du ska kunna ställa honom och går runt honom utan att han rör sig. Var ytterst konsekvent, varje steg flyttas tillbaka och beröm rikligt när han gör rätt.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Haha ja det kan jag ju ;) Blir det inte omständigt om du snurrar han varje gång han går? En gång så hade spänt på ena sidan och skulle byta sida, då vände han på sig och blev rädd för att vagnen följde efter honom och jag fick inte upp spännet heller för det vände sig ut och in..Panikkänsla :s Ni får gärna komma med mer förslag :)
Det räcker med att jag säger till James numera när det ser ut som om han ska röra sig vid anspänningen. Det är mera i början som jag gjorde det så han lärde sig att det är enklare att stå still annars blir matte upprörd och han fick röra sig en massa mer = inte värt att röra på sig.
Han står alltid som en klocka nu när man ska spänna för eftersom det är enda gången jag har varit tillräckligt konsekvent med det ^^ han kan ibland i stallgången också men eftersom jag har varit lite mer släpphänt där så händer det att han "glömmer" att stå still och kryper sakta iväg.
Är han rädd så är det nog bäst ändå om du har en medhjälpare med dig vid anspänningen, för säkerhetsskull. En som kan stå framför din pålle och vara ett stopp så att säga. Någon sa det en gång att om man står framför hästen de första tusen anspänningarna så tror hästen att det står någon där resten av dem också :) Jag hade alltid någon där i början av vår "körkarriär".
Annars älskar vi att ta promenader i skogen tillsammans, gärna över bäckar och leta nya stigar. :) Agility med det man har att tillgå är också roligt. Jag har ju tillgång till en inhägnad ridbana med lite hinder så då hoppar vi tillsammans, han springer löst bakom mig och ibland hoppar och ibland inte ^^
lurvponnyn.vimeddjur.se
Okej, jag ska prova snurra han några varv, tack! :) Ibland står han som ett ljus och iblan är han förj*vlig rätt ut sagt men som du säger, en som står framför skulle kanske vara bra :) Ska ner och köra honom nu och ska prova det du sa om han går iväg :)