Viktigast vid köpet?
Vad är viktigast att tänka på vid första köpet? Ska köpa en ponny för första gången och behöver lite tips att tänka på. Min mamma äger redan en häst som jag också är med på lite och hjälper till med ibland osv men jag var aldrig med vid själva köpet så skulle behöva lite råd och tips!:) någon som kan tipsa?:) har förresten hållit på med denna hästen ända sen den föddes och det är jag som lärt den allt den kan.

Det viktigast är att hästen har godkänt PASS !
det är inte ok att sälja en häst utan pass, så det ska du be att få titta på när du kollar runt på hästar.
sen att den passar dina önskemål på användningsområden..
Okej:) jätte bra tips! Ska kolla fall den har den, är sugen på utställning så då måste den ha pass va?:)
Den ska ha ett pass från SSS för att få ställas ut. Viktigt är att den är pigg, frisk och vaken i blicken. Glansig päls och inte kliat man och svans. Och så ska det vara den som säljer som står som ägare i passet
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#3 Okej, tack!:) några andra "sjukdoms tecken" som är vanliga hos hästar som man ska kolla efter?

Kolla också att ägaren som står i passet är den som verkligen säljer ponnyn, be att få se legitimation! Acceptera inte att passet "kommer sedan" Det ska följa hästen och DU skickar in ägarbytet!!
Låter tråkigt men detta är mycket viktigt.
Det har hänt flera att dom står med en häst utan pass, ägd av någon helt annan…
Ordentliga papper skrivna vid köp.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#5 jag skickar alltid iväg passet när jag säljer häst just för att jag vill inte riskera att det inte blir gjort ägarbytet , för de vet jag flera som har råkat ut för..
Jag skickar också alltid iväg passet själv när jag säljer men köper jag vill jag ha passet av säljaren
En gång postade vi passet tillsammans så båda parter såg det blev gjort. Passet är inget ägandebevis. Be om ett kvitto på hästen om säljaren behåller passet och själv vill skicka in det. Jag har sällan köpt någon häst och fått kvitto och det har fungerat bra änndå, men då har jag fått passet

#7 skriver ni aldrig köpe kontrakt ? Jag skriver alltid köpe kontrakt när jag säljer hästar här.
#8 Har bara skrivit köpekontrakt en gång vid köp och en gång vid försäljning.. Annars, nej
Alla gånger jag har köpt häst har jag skrivit på ett kontrakt ;)
Jag tycker (efter att hästen är frisk såklart) det viktigast att man känner för hästen. Att det klickar liksom.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#10 det är ju den som säljer som ska skriva på, inte den som köper…
#11 Vi skrev båda två.
lurvponnyn.vimeddjur.se

sällan kontrakt men alltid kvitto.
Jag har sålt en häst jag ff står som ägare på, trist, men det har ingen betydelse för mig. Har kvitto på att hästen är såld. Upp till nya ägaren…
Skulle däremot som köpare se till att ägarbytet syns det är viktigt för mig även om jag har ett kvitto.
Det rekomenderas tom på ägarbytes blanketten att köparen skickar in passet… Passet ska ju följa hästen vid transporten från säljaren dessutom
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#11 Båda skriver ju på ett kontrakt både säljare och köpare att man är överrens , om köpesumma mm
Tack alla för råden!:) ska kolla om pass finns och lite så!:) ska förmodligen skriva ägarbyte och allt sånt nu redan i veckan så jag är jätte förväntans full!:) men allt känns så himla rätt med både ponnyn, stallet och hag kompisar och så. Hon föddes ju här i stallet så är jätte skönt att skippa alla ihopsläppningar och byte av stall och så! Allt är redan fixat och klart och allt som fattas nu är att hon blir min!:)