Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1111 ggr
SofieN
0

Fångfrågor igångsättning/röntgen?

När bör man röntga? En av våra shettisar fick en fångkänning för några veckor sedan och tack vare att vi har stenkoll på honom märke vi direkt ökad puls och att han var lite diffust halt på ena benet. Veterinären kom ut och gav finadyne och han fick boxvila 10 dagar.

Är det endast om symptom kvarstår efter dessa tio dagar man bör röntga?

Sen funderar vi lite på igångsättning, när kan man göra det? Har inte fått tag på veterinären så jag tänkte kika runt lite under tiden.

AnnaLundin
2

Jag vill nog påstå att det finns en övertro på röntgen vad gäller fånghästar. Börja med att titta på hur han sätter ner sina hovar när han går - ser det ut som att han "går på högklackat" och sätter ner trakterna först? I så fall finns risk förenlitenhovbensrotation och vill man veta exakt hur stor rotationen är kan man röntga.

Det är svårt att ge några generella rådom igångsättning efter fång. Det är aldrig fel med motion, samtidigt som man måste vara medveten om att OM hästen har hovbensrotation så kan motioneringen göra att separationen i lamellranden blir större, om man överbelastar hovarna.

I ditt fall låter det som att det varit väldigt lindrigt och då hade jag nog skrittmotionerat hästen i några veckor och sen provat att sätta igång den liten försiktigt.

sofiek90
0

Min grabb röntgades när han var smärtfri och inte fick medicin längre utan kunde åka transport utan att ha ont i fötterna, det var en månad efter att han blivit dålig även om vi kunnat åka iväg tidigare så hann jag inte då jag hade tenta i samma veva som han blev sjuk. Han var smärtfri på 10 dagar och de sista 2 var han på minimal dos medicin och kunde då gå ut i en liten hage på dagarna. Röntgen var mest för å se om det blivit en ändring i hoven och även för hovslagaren skulle se hur det såg ut.

MVH

Sofie