Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 4895 ggr
Hennum
0

hängbuksshettis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag börjar undra om det inte är en häst av en ovanlig och okänd ras vi har här hemma. Nämligen en hängbuksshettis!

det är inte ovanligt att den här rasen brukar hålla in magen lite, för att se ut som en vanlig shetlandsponny, när den tror att ingen något ser, men kikar man i ögonvrån ser man att magen nästan nuddar vid grässtråna.

På fotot har Brutus inte riktigt så stor mage som han har nu. den hänger lite mer för tillfället… Tror att ett annat namn för magen hade kunnat vara gubbmage? Inte ölmage, för han får inte öl, men kanske hömage?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ellen89
0

Han ser okej ut i bilden! Kanske lite stor mage men men…har samma problem…min tjej (f.06) har ocksa mage…jag blir lite orolig ibland for ja kan inte fa bort den! (hon avmaskas regelbundet, hon har varit pa lite och mycket bete, hon far lite kraftfoder, hon motioneras regelbundet med promenader…) har provat allt.

IdaS-A
1

#0 :)

Vi hade en snickare hemma för massa år sedan som frågade mig vad min ponny Cookie var för något egentligen. Jag svarade att hon är en shetlandsponny, då sa snickaren att "det där är ingen shettis, jag har sett en sådan förut. Det där är minsann ett hängbuksvin" :)

Hennum
0

hihi, men hängbukssvin är ju söta! så jag ser inte det som något negativt.. hahaha "vad är det där för något" nåja… man ska inte förvänta sig för mycket av folk :P

tycker att han ser ännu värre ut i verkligheten än på bilden. ingen kamera kan göra hans mage rättvisa…

ja, det var en fin mage tjejen har där. Kyss söt häst i övrigt oxå :D

Hennum
0

Tänkte bara berätta för er här att min lilla älskade häst ska flytta. Han ska flytta till en tjej som bor mellan vänern och vättern, där kommer han ha en hästkompis och en rolig hage med lite skog i. Hon kan massvis om hästar och han kommer få det bättre där än hos oss, speciellt när jag så sällan är hos pappa numera när jag bor i Lund.

På söndag åker vi! Kommer ta ca 5 timmar upp. Lång resa för den 20åriga gubben. :)

Något vi ska tänka på? Utöver att köra extremt långsamt i kurvorna.

Mossedal
0

# 4 Ja, låt gubben stå lös i transporten så han kan balansera sig bättre … och slippa mycket av spänningarna.

Vi har för övrigt en annan variant av shettisar, våra kallas fettisar kort och gott ;-))

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Hennum
0

Okej, jag har läst lite här på forumet och såg att vissa har shettisarna lösa. pratade även med tjejen som ska få honom, och hon sa det samma. Tror det är bra för honom, han brukar inte gilla att sitta fast så resan blir nog lugnare om han är lös. ^^

fettisar minsann! tror jag sett sånna nån gång. :P

Aribigga
0

#5 "Äh mamma, vi säjer Marackas och köper en fettis!" Jag fem år gammal efter ett besök på Östertorsps stuteri. Och minsann, vi sålde Marackas och femton år senare köpte jag en fettis :D

#6 Jag låter alltid James stå lös med mellanväggen i och bommarna på högsta så han kan gå under. Han brukar gå in och ställa sig baklänges på andra sidan.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Hennum
0

nu är transporten över och den gick bra. han stod längst bak och kilade fast rumpan i vänstra hörnet. så där stod han fint hela vägen. när vi kom fram var han pigg och nyfiken och överlycklig över sina nya kompisar, två stora hästar. De släpptes inte ihop utan stod på två olika sidor om ett stängsel. och där stod de och nosade på varandra och testade lite, vem som var tuffast. lille brutus var såklart boss. ^^ han var så lycklig att han tjöt/skrek. Bara första delen av ett sånt där vanligt hingstgnägg, den första tjut-delen, utan gnäggandet efter. Lät skitkul, han riktigt stod och pep, lät nästan som en gris. Jag tror det var ett lyckotjut.

niare
0

jag tycker de flesta shettisar har hängbuk lite, korta ben och stor mage :P älskar min gubbe även om han inte är rastypisk med korta ben och djup mage

ThiffannyJ
0

#9 "jag tycker de flesta shettisar har hängbuk lite, korta ben och stor mage"

Det tycker inte jag, tvärtom, tycker att många är fina och långt i från den klassiska "shettis-stämpeln" Dvs kosta ben och stor kropp.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hennum
0

Det jag alltid tyckt om min häst är att han har ett vackert huvud. Inte en sån där konstig utstående panna speciellt, ber om ursäkt till er som nu kanske har shettisar som ser ut så. :P Min grannes shettis har en väldigt lustig panna, och det kanske är sött, kanske någon tycker. Samma med den där shettisen som han hästgrabben hade på globen, tillsammans med de andra hästarna som gjorde konster. Såg ut som direkt från en serie eller nåt.

SannaHolmgren
0

Jag vill varna för att släppa "ihop" hästar på varsin sida om ett stängsel så att de kan nosa på varann. Det gjorde jag och min kompis med våra när jag precis blivit ägare till min lilla hingst. Det slutade med en hov som sparkade till i eltråden, fastnade såklart (strömmen var inte på) och ett trasigt hästben på kompisens häst. Veterinärräkningen gick på inkl mediciner stelkrampspruta, förband och återbesök av vet på ca 8500 kr. Nu tog ju försäkringen det mesta, men hade vi släppt ihop dem direkt så hade det inte hänt.

Hennum
0

Det har du rätt i. Tydligen brukar den här tjejen göra så och det har alltid gått bra och det gick bra nu med. men jag ska komma ihåg din varning. :)

Han är så liiiten. Jag tänker aldrig på hur liten han är, förräns jag ser honom i närheten av andra hästar. Annars tycker jag att han är ganska stor :P Har ju bara hunden o katten att jämföra med annars.

Hennum
0

En till bild på min lilla älskling som inte är min längre.

Fast han är aldrig någons iofs, han har en väldigt egen integritet och sånt där. :P

SannaHolmgren
0

Han är väldigt vacker!

HeidiH
0

Min lilla tjej var oxå lite hängbuks-varning på då jag fick henne! Var överlag inte i nåt toppen-skick, men jag jobbar för fullt för att göda upp henne och muskla lite. Hon har börjat få någon slags hals iaf!

Hon var ju absolut inte tjock nånstans, men i dåligt skick ändå!

Hennum
0

#15: Visst ÄR han?! Skrattande *stolt* Jag tycker han är den stiligaste shettispojken i världen. Har var väldigt snabb i yngre dagar oxå. :P

#16: åh, svart är så fint! hon ser lite smal ut vid halsen osv, men stor på magen - lite sliten sådär. Så bra att hon fick komma till sig som engagerar dig så i henne.

appråpå halsar: jag tycker alltid att brutus har så tjock hals. :P

Jag är glad att han fått komma till sitt nya hem oxå. Hon känner en jätteduktig hovslagare som är väldigt intresserad av foder och fång och sådär, vilket är precis vad han behöver. Och hon kommer lägga mycket pengar på något extra fint mineral-grejs som inte ska innehålla socker eller vad det var. Skönt att han kommer till någon som kan så mycket. För det gör inte jag. Plus att jag, student och pappa, pensionär aldrig haft råd med det allra bästa, eller ens det näst bästa.

HeidiH
0

#17 Underbart att hitta ett så bra hem till din kille! På kortet som är taget i augusti, är han avvand från sin fölis nån månad eller två tidigare. Hon fick en liten fölis i november 08. Tror det delvis förklarar hennes skick, samt att hon inte hade en muskel på kroppen! Är så kul att se henne, tycker hon ser bättre ut ju längre tiden går!

Animal-3
0

Tuffis får också hängbuk. Han går väldigt mkt men inte hjälper det.

SofieN
0

#13 Men har du inte haft hästen med andra hästar innan du sålde honom? Förvånad

Miija
0

#19   Det där är definitivt ingen hängbuk. Han ser jättefin ut med muskler i buken och en väl välvd revbensbåge.

#16  Heller inte hängbuk utan proteinbrist och omusklad.

Hennum
0

Nej, vi har inte haft råd med någon annan häst. Och han är en väldigt besvärlig häst så ingen har velat ta hand om honom. Har annonserat många gånger men då han inte är någon brukshäst och inte ens en sällskapshäst alltid beroende på hans humör, så har ingen varit intresserad förräns den här tjejen dök upp som verkligen bara har djur för deras egen skull, åtminstone främst. Hon har dem inte för att hon vill rida osv. En bra inställning tycker jag, djurrättsaktivist som jag är. :P

Därför har han gått själv. Någon gång har han träffat grannens hästar men då har det blivit katastrof. Problemet var även att grannens shettis var sto, och vår gamle gubbe var hingst, och veterinären sa åt oss att inte kastrera en gammal häst pga infektionsrisken. Så de har inte kunnat släppas ihop heller. Han skulle nog säkert trakassera henne för mycket ändå.

Nu har min vackre herre äntligen fått det underbara hem han borde fått direkt när han flyttade första gången i sitt liv. :) Han har flyttat aldeles för mycket. :(

SofieN
0

Jag förstår verkligen inte folk som har hästar ensamma.

Men det är ju bra att det har löst sig så han har fått komma till ett ställe där det finns andra hästar som sällskap.

Hennum
0

tja. det var inte jag som köpte honom. jag var 10 år då. och vad ska man göra när man inte har ekonomi för två men ingen annan vill ta hand om honom för man har en idé om att hästar bara finns till för vår skull och att ha en häst utan att man drar nytta av den är omöjligt för folk?

Plus att vi köpte honom delvis för att han hade det bättre hos oss än på det förra stället. då han var instängd i stallet för han rymde från hagen hela tiden.

mille-star
0

#24 Har man inte råd att ha fler än 2 hästar så köper man ingen häst alls!

En djurrättsaktivist som håller flockdjur ensama? Snacka om dubbelmoral!

Hennum
0

det var som sagt inte jag som köpte hästen. jag hoppas att du inte lägger ansvaret på en tioåring för då har du en konstig syn på barn.

jag tycker inte om att ni blir så förbannade här. ni anar inte vad jag har kämpat för ett nytt hem åt honom, men har tröttnat på bemötandet man får när det inte är en häst som går att bruka. Vad är det för syn på hästar?! En häst är inget att ha om man inte kan sitta på den och beordra den att göra konstiga saker?

Nåja, nu har jag ingen shettis längre så nu behöver jag inte vara med på forumet längre heller. ska bli skönt att lämna det här otrevliga stället med en jävligt otrevlig stämning.

SofieN
0

#26 Då var det väl dina okunniga föräldrar som var oansvariga som inte tänkte sig för när hästen köptes då.

Varför gick inte hästen att bruka?

Aribigga
2

Vad tjaffsar ni om? Ponnyn har ju fått kompisar nu och det är väl det viktigaste? Jag tror knappast Hennum hade honom själv på grund av okunskap eller elakhet, hon skriver ju att hon har kämpat för att hitta ett nytt hem åt honom och nu har hon lyckats vilket bara är bra enligt mig.

lurvponnyn.vimeddjur.se

SannaHolmgren
1

Jag vet att Hennum försökte både att sälja Brutus eller att få en kompis till honom för ungefär två år sen. Men eftersom han saknade stam + var outbildad + hingst + lite till åren (allt detta=nästanosäljbar?) + en pappa som hade sina åsikter så har vackra Brutus varit kvar i Hennums ägo. Om jag inte minns fel så har ponnyn varit mycket viljestark och intelligent (alltså inte helt lätt att hantera för ovana). 

Hon började då också för två år sen träna ponnyn så gott hon kunde, bland annat att leda honom på promenad vilket inte hade gått så bra innan men då började det funka för dem. + att han hade hästar inom synhåll om jag inte minns fel. Alltså ingen som helst skillnad om han stått i ett modernt ridhäst-privatstall där alla ställer en häst per rastfålla och där hingstar är portförbjudna.

jag minns detta från en tidigare tråd här på forumet så… Bara lite bakgrundshistoria, för övrigt en mycket fin historia.

Pia-Lena
0

#29 Alldeles riktigt. Länkar här till en av alla inlägg som Hennum gjort för att får hjälp med hantering av sin lille häst. Detta inlägg är tre år gammalt.http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=4b94ca75-3b1e-40ab-b352-f07d7f07a0b1#threadlist-anchor

SofieN
0

Det kanske är faktumet att han gått ensam som gjort att det inte varit speciellt lätt att hantera honom, jag bara spekulerar. Det verkar ju ha löst sig till slut i alla fall, och det är ju bra som jag sagt innan.

Hennum
0

Ja, brutus fick ett nytt hem. och nu har han fått somna in pga problemen han hade med fång. Tufft beslut den nya matten fick ta, men ett beslut vi själva funderade på länge. Han hade det toppen med sin hästkompis de sista åren. Känns sorgligt bara att jag aldrig fick träffa honom igen. :/