Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1893 ggr
Annette
0

Färgfråga

Jag är urkass på färggenetik så jag undrar om nedanstående ponnyer kan få en fuxavkomma tillsammans?

http://www.shetlandsponnyn.se/Stambok/Visa3Led.aspx?Nr1=86245

http://www.shetlandsponnyn.se/Stambok/Visa3Led.aspx?Nr1=85730

AnnaFagerell
0

Om Elein fått rött anlag från sin mamma vilket är 50% ? osäker på % satsen här., chans att hon fått så ska dom två kunna lämna fux tillsammans… Enklast är att ta reda på om Elein bär det röda anlaget. Hingsten gör det. För att få en fux måste de båda bära på rött anlag

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
0

Spännande, kanske skulle ta och testanågra av stona :)

Helsystern Andorra har fått två svarta föl e Olympus. Men det kanske inte säger så mycket? Av två helsyskon kanske den ena bär rött anlag och den andra inte?

AnnaFagerell
0

#2 Helt riktigt. Ingen eller en av dom eller båda kan ha rött anlag. Tyvärr är det ju många svarta som inte bär det röda anlaget. Jag har testat min hingst. Kostade knbappt 300kr och då gjorde jag det genom ett företag i Californien. Olympus som ju är fux borde efter ett X antal avkommor med samma sto, lämna fuxföl… Så egentligen borde helsystern ha fått en av varje färg men det är väl för få avkommor för att 50-50 ska slå in… Antar att det blir en besvikelse om dom inte bär på rött anlag? Lyric är kalasfin!

Annette
1

#3. Mig spelar det ingen roll, jag trivs med min svarta flock :) Men för fuxfolk kanske en fölunge ur den kombinationen är intressant.

Ja, Lyric är mycket fin och lämnar trevliga avkommor.

AnnaFagerell
0

En hingst i min smak =)  Man ska ju ta fram det man själv vill ha… Men fina fuxar är aldrig fel =)

Annette
3

För mig får fölungen gärna bli grön bara hon äntligen vill bli dräktig och det vet jag ännu inte.

Jag betäcker gärna med fuxhingstar jag gillar, avkommans färg har mindre betydelse bara jag gillar hingsten och hans stam.

Men nog skulle det behövas fler fuxhingstar i standardaveln.

AnnaFagerell
2

japp, fler fina fuxhingstar med bra stam vore bra… jag försöker =) Veterinären sa vid ul att det blir en fux =) en fin fux med svart, bra stam, det vore nåt =)

VeronicaP
0

Fast visst finns det fina fuxar med bra stam i avlen men många som håller på med svart vill inte betäcka med fuxar

Annette
0

#8. Fast jag har hört många som har fuxar som tycker det är få att välja bland, särskilt om man vill välja blod där inte Gletness Rockall förekommer. Det har ju inte gått igenom särskilt många fuxar de senaste åren.

Det är säkert som du säger att många som föder upp svarta vill hålla sig till svarta hingstar.

VeronicaP
1

#9 själv avlar jag ju inte färg direkt utan när jag betäcker så använder jag hingst som jag gillar och som passar mitt sto sen om den är grön som du skrev lite högre upp spelar ingen roll för mig ;)

AnnaFagerell
1

Det är som #9 säger… Ont om fuxar utan Rockall i stammen och i ett par av dem har man ju linjeavlat på Rockall också. Tycker det är spännande att få fram en bra fux jag och lyckades med det också… tyvärr lever hon inte och hennes enda avkomma jag har efter henne är svart…

#10 Jag ser till färgen också. Helheten och där räknas färgen in. Tycker jag det är en fröjd för ögat med en fux med ljus man och svans är det också det jag ska ha i mina hagar. tycker jag om kolsvarta ska jag ha det också. Gillar jag inte rödskäckar skaffar jag mig det inte heller. Så enkelt är det   Glad

VeronicaP
2

Jag gillar alla färger en snygg häst är en snygg häst oavsett färg ;)

[Billan]
4

Varför skulle man inte kunna blanda färger ? Svarta har ju en hel del som man skulle villa ha i fuxaveln och vise versa. Tänk att kunna mixa det bästa från båda sidor.

Jag tror det är bra om vi vågar blanda lite. V ill man åt en egenskap betyder väl färgen inget. Som sagt en bra häst har ingen färg, färgen är bara bonus.

AnnaFagerell
0

#13 Tror inte någon sa att man inte kunde blanda…  Är jättebra om man kan kombinera de olika färgernas styrka med varandra

[Billan]
2

Jodå Anna det var det man fick höra när jag började med avel och sökte hjälp av erfarna uppfödare.  Men det är ju mååånga år sen , och nu har man ändrat sättet att tänka lite. Det är väl bara bra.

VeronicaP
1

#15 De sägs fortfarande så ;)

Annette
2

Det är bra att det finns människor med intresse och kunskap så att Shetlandsponnyns olika färger bevaras. För egen del är jag både okunnig och inte särskilt intresserad så jag håller mig till svart och betäcker med en och annan fux jag gillar.

AnnaFagerell
0

#15 jag menade i denna tråden  =)

Annette
0

Blev lite sugen på ett sånt där rödtest, vart skickar man taglet?

(Finns säkert svar i någon annan tråd men jag orkar inte leta)

AnnaFagerell
0

http://www.vgl.ucdavis.edu/services/coatcolorhorse.php

om man inte vill betala med och skicka det till Uppsala =)

SaraDoos
1

Avkomman i #0 kan ju bli brun också Skrattande

Färger är kul och spännande! Ibland blir man lite förvånad över resultatet, t ex Django (svart) har ju lämnat några fux-avkommor med svarta ston.

En tjej fick en fuxavkomma med svart pappa och svsk-sto. Fux är kanske inte det första man tänker på i den kombinationen.

Jag har sån tur att ha ett svart, välstammat sto som ÄN så länge har fått färgavkommor med färgad hingst:

svskm och brskm med rskm-hingst

fux med fuxhingst

och i år svsk med svsk-hingst

AnnaFagerell
0

#21 Ja visst kan det bli bruna föl men nu frågade hon ju om det kunde bli röda föl   Flört

Annette
0

Brunt har jag blivit lite mätt på efter 31 år med diverse bruna New Forest så det står inte överst på önskelistan. Men jag är ju förstås glad vad det än blir.

AnnaFagerell
0

Fast jag undrar Annette om det verkligen kan bli brunt efter närmare titt… Inte säkert Lyric bär på brunt… Och Elein kan det inte komma ifrån för hon är svart ju

PP
0

Lyrics båda föräldrar är svarta. Det borde väl innebära att han inte har anlag för brunt, även om mormor är mörkbrun och mormorsfar brun..?

AnnaFagerell
0

#25 så borde det ju givetvis vara =) tänkte inte på det

Annette
0

Kan det komma något brunanlag till Elein från morfar Dulex?

Paljette har enligt webstamboken lämnat en brun avkomma med Skäpperöds Asterix(brun).

AnnaFagerell
0

#27 svarta hästar bär inte brunt. Paljettes avkomma efter Asterix har fått brunt anlag av pappa. Brunt behövs inte i två uppsättningar

Annette
0

#28. Där klarnade det lite till :) Då återstår svart eller fux. Får nog bli ett rödtest för att stilla min nyfikenhet.

En fråga till:

Om avkomman blir svart, kan den då med tanke på sin fuxfar ha rött anlag och själv få en fuxavkomma om den betäcks med en fux?

MadeleneJansson
0

# 29 Svar på sista frågan: JA! En svart häst med fuxförälder har alltid ett rött anlag från denne förälder och har 50% chans på fuxavkomma om man betäcker med fux.