Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1315 ggr
tellus123
0

När är det okej?

Är det okej?

När är det okej att ta betalt av en medryttare?

Läget är såhär:

Jag har en ponny som jag har pensionerat från tävlingsbanan men den är varken gammal, skadad eller på något sätt i dåligt skick. Jag har bara tappat tävlingsintresset.

I stallet finns en tjej som väldigt gärna vill rida men hon är för stor för många ponnyer så när hennes familj och syskon är ute och rider kan hon inte följa med.

Jag nämnde för henne (och mamman) att min ponny gärna följer med på någon extratur i skogen ibland och när jag skulle resa bort då så frågade jag om hon ville ta hand om och titta till min häst mot att hon fick rida. Tjejen blev jätteglad och det fungerade bra och så.

Nu får jag FB-inlägg och sms av tjejen som frågar var och varannan dag om hon får låna hästen och att hon jättegärna vill ha fasta dagar att rida på om det passar mig, hon är flexibel osv…

Jag känner någonstans här att det gått lite långt lite snabbt. För det första så vill jag rida min häst själv också och för det andra skulle han trappas ner i ridningen. Men det har mest med mig att göra, jag tycker inte han ska behöva gå varje dag nu som han gjorde när vi var igång och tävlade (nästan, någon vilodag i veckan hade han).

Men så funder jag att eftersom jag är på g att få hem en unghäst som jag hellre pysslar med än rider min gamla så kan hon ju få rida honom kanske 2-3 dagar i veckan så kan jag rida när jag känner för det.

Men då känner jag att jag vill ha ersättning. Jag har ju faktiskt inget behov av en medryttare men hon får gärna rida. Hoppas ni förstår hur jag menar?

Dessutom går ponnyn på 'helinackorderad lösdrift' så det är ingen box som ska fixas eller mat som ska göras i ordning som hon kan hjälpa mig med.

Tycker ni att det är okej att ta betalt med mina förutsättningar och hur mycket kan man ta för tex 2 eller 3 dagar i veckan?

Jag har funderat kring 500kr/månad + halva hovslagarkostnaden?

Hästen är som sagt äldre och välutbildad och hon kan även hoppa honom.

Trine
0

Jag personligen tycker väl att ,

kanske ponnyn tycker det blir roligt att vara lite fortsatt aktiverad ? el nöjer den sig med att bara gå i hagen  om du lägger ner mer tid på unghästen?

Sen vet ju inte jag vad en skoning ligger i pris hos dig heller .

Men jag har nog tagit halvskoningskostnad, för 2-3 ggrs ridning i veckan.Då kan du ju fortfarande rida själv och ändå få lite hjälp om du inte skulle hinna med jämnt, och det är väl större risk att det "sköts" bättre om det är en summa som ska betalas.

Men som sagt det beror ju på ponnyn oxå om den gillar att få komma ut el ej…GladHoppas det löser sig .

tellus123
0

Alltså jag kan rida själv alla dagar i veckan om jag vill och samtidigt även hinna med unghästen. Hästen blir varken stel, nipprig eller fet av att stå i lösdriften heller. Den är ute dygnet runt med flocken så den får ju aktivering där också :)

En runt om skoning här ligger på ca 1000kr.

Är 500 i månaden + halva skoningen 500 var 8-9e vecka för mycket tycker du?

Aribigga
0

#2 Jag hade inte velat betala det för att rida 2-3 ggr i veckan. Men jag tycker att du ska ta betalt vad du tycker! Har du ingen glädje av att hon nyttjar din ponny så finns det ingen anledning att hon gör det gratis.

lurvponnyn.vimeddjur.se

jojjehanna
2

för 7 år sen var jag medryttare senast. som vuxen på halblod betalade jag 100:- per gång jag red. alldeles utanför göteborg så priserna är säkert högre här men jag tyckte det var ok för jag har inget intresse av egen häst, som hade blivit mycket dyrare och ridskola var jag inte sugen på. jag tycker man kan ta betalt, ha häst kostar och varför sponsra annans ridande? kanske komma överens om fasta dagar (som ni kan byta vid behov) men om du åker bort och beöver hjälp låter du henne ha gratis som tack. när jag var medryttare red jag gratis några år för jag hjälpte till så mycket, tex tog hela stallet, höll igång tävlingsponnyer och passade dräktigt sto och hundar när de åkte bort. men på slutet hann jag inte med sånt och betalade då per gång.

Trine
0

#2 ja, jag hade aldrig betalat det,Men så bor jag norrut och har ingen koll på vad det kostar neröver..

och du gör ju precis som du själv Glad.

Tusen
2

Jag tycker du ska göra lite som du känner för. Lita på magkänslan.

Jag brukar resonera så här:

Vill jag ha hjälp= Gratis

Lånar jag ut min ponny/häst som jag ändå hinner med själv annars = betalning.

Eftersom du (vad jag har förstått) inte direkt vill att hästen ska tävlas och inte ens ridas så ofta så skulle jag bestämma hur ofta hästen ska gå och sedan antingen ta en avgift per gång eller en månadsavgift (och i den inkludera halva skoningen).

sofiek90
0

Varför inte ha samma summa som betalas varje månad? Att betala 1000kr varannan månad och 500 varannan månad kan blir krångligt (om det var så du tänkt lägga upp det?). Varför inte ta 750 varje månad, så kan du i så fall lägga undan 250kr till skoningen.

För övrigt tycker jag du har all rätt att ta betalt, och att säga till tjejen att lugna sig lite.

MVH

Sofie

SofieN
0

Inte för att jag ska klanka ner på shettisar, men det hade jag aldrig betalat för att rida en shettis några gånger i veckan.

Hade det däremot varit en häst som tävlar på hög nivå som man får tävla och träna med och verkligen utvecklas, visst!

tellus123
2

Det är intressant att höra era åsikter och erfarenheter, det tackar jag för!

Det är nog bättre att hon betalar per gång och då blir det 100kr/gång. Då får hon bestämma själv hur ofta hon kan/vill rida.

Som sagt, det är ju dyrare för henne att skaffa egen häst eller börja på ridskola….

(#8 Det är ingen shetlandsponny, det är en D-ponny som "hobbytävlats" i dressyr och hoppning på lokal nivå med vinster och placeringar. Vi bor ett par mil utanför Stockholm.)

Tusen
7

#8 Varför skulle en shettis vara sämre att rida och tävla på än en större ponny? Det finns flera fina shettisar som bl.a. är urduktiga på att hoppa. Skulle det vara en sämre häst bara för att den är liten? Knappast! Passar ryttaren är den lika bra som vilken annan häst som helst och skall behandlas av ryttaren därefter också.

Ridläraren på mina barns ridskola sa alltid till fok som knóm med liknande kommentarer: "En shettis är lika mycket häst som någon annan. Bara lite mindre."

(Förlåt TS! Jag vet att detta handlar om en större ponny men jag bllir så upprörd över att shettisar inte räknas som "riktiga" ponnysar)

sofiek90
2

#8 Jag tar betalt för att tjejerna ska få rida och utvecklas på min ponny, han är så duktig och snäll så det sa jag redan från början att jag ville ha betalt för att han blir riden. Även må ponnyer kostar i drift, inte ens de minsta är gratis ;)

MVH

Sofie

Santana87
1

Jag har haft både gratis medryttare och betalande till mina hästar; numera enbart betalande.
Det pga av att man vill ha valuta för pengarna; har man betalat för att rida en häst så ser man till att komma de avtalade dagarna med..
De jag haft som ridit gratis har tråkigt nog samtliga misskött det hela.. Kommit och gått som de velat, ljugit en rakt upp i ansiktet att de varit o ridit (har full koll på min utrustning så vet mycket väl om man varit och ridit eller ej).. Helt enkelt tagit det hela förgivet.

Det är inte gratis att ha häst, så för mig är det en självklarhet att de ska betala en slant.
Många som är medryttare är trots allt de för att de inte har råd att ha egen häst.. :)

Varma hälsningar; Linda - http://lindaochalco.blogg.se/

SofieN
0

#10 Talar bara för egen del. Om någon vill rida eller köra mina shettisar är jag tacksam om dom mockar bara.

Hade jag däremot haft en shetlandsponny som tävlar tex SM i körning, då är det en helt annan sak. Då ligger ponnyn på en helt annan nivå.

Jag vet att det kostar, men det är ju nånting jag valt att syssla med och då valt att leva med. ;)

sofiek90
0

#13 :)

MVH

Sofie

tellus123
1

Jag har haft en medryttare som red gratis mot att hon mockade och gjorde mat åt hästen som "betalning".

Men nu när hästen inte står på stall längre så finns det ingenting som en medryttare kan hjälpa mig med.

Min tanke är 100kr per gång och om jag reser bort något så får hon naturligtvis rida dom dagarna jag är borta och då gratis för då ser jag det som att hon faktiskt hjälper mig med att kolla till hur hästen mår Glad

sofiek90
0

#15 Låter som en bra deal :)

MVH

Sofie