Tölt på shettis
Hej
Jag ska försöka töltsätta min shettis!
Har 2 frågor:
1.Går det att töltsätta en shettis?
2.Vill ha ite tips!
Är det någon mer som ska töltsätta en shettis eller har en töltande shettis?!

Vad är syftet med att ha en töltande Shetlandsponny?Det är inte deras naturliga gångart och de skall enligt rasstandarden inte röra sig så.
Varför inte skaffa en Islandshäst istället?
Inget är omöjligt, men shetlandsponnyn är inte byggd eller avlad för att denna speciella gångart. Om man kollar hur en islandshäst rör sig i tölt(finns säkert att googla på) så ser man att de rör sig på ett helt annat sätt, som faktiskt är rätt onaturligt för en shetlandsponny.
Jag hade inte gett mig på detta, utan vill man tölta så är det nog bäst att man väljer en ras som det finns tölt i :)
Jag ser ingen anledning att tölta med min shettis, han har ju en helt underbar trav.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Det måste nog finnas naturligt hos hästen. Hade ett sto som både töltade och och passade i hagen vid några tillfällen.
Vi har en shettis som är urduktig på både tölt och passgång. 
Det borde ligga naturligt i alla shettisar eftersom de inte är så sönderavlade som många andra raser.
Om du kontaktar någon kunnig människa som vet hur man töltar så kan du ev plocka fram det hos din shettis. Det är lättare att beskriva IRL än genom text. 

Jag tror du ska en islandshäst och inte en shettis om du vill tölta! 
# 5 passgång är en tvåtaktig gångart som kameler och giraffer och vissa hästraser kan använda sej av .Det ska dock inte föknippas med flygande pass som har svävmoment och går mycket fort , ibland fortare än galopp .
Är det utan sväv så kallas det grisepass och det är INTE önskvärt , eftersom det tyder på styvhet hos hästen,och inte arbetar i en bra arbetsform och hästar med dålig balans kan använda sej av det eftersom de har alltid två hovar i marken ,alltså samma sidas benpar
Så här ska flygande pass se ut !
#8 Jo, jag vet det och jag vet också att vår shettis går i flygande pass. Det har vi fått bekräftat av andra Islandsryttare. 
Tyvärr har jag ingen bra bild på när han gör det men jag lovar att det går ruggigt fort då han passar. Även tölten gör han hyffsat bra.

#9 Är det Umil du tänker på? De gånger jag har sett den går han i grisepass i alla fall, om än väldigt snabb sådan.
Jag har haft en shettis som töltade, inget bra men det kom fram när han var stressad. Inget jag tyckte var önskvärt heller. När jag ville tävla tölt satte jag mig på en islandshäst istället 
#10 Klart det är Umil.
Att han ibland gick sk. grisepass på travet berodde mer på att man inte får passa och kusken då motarbetar passgången. Precis som man gör då de går över i galopp under ett travlopp.
Men om man uppmuntrar passgången så blir den klockren på honom. Jag är övertygad om att de islandsryttare som påpekat att han just går i flygande pass säkert vet skillnaden.
Dessutom FÅR han nu välja vilken gångart han vill numera eftersom han är pensionär sedan 8 år tillbaka. 
1#Har en isis!
(Gná frá uppsölum)
Jag tycker att det skulle vara roligt att ha en töltande shettis!
Man kan ju testa om han har tölt i sig eller….?
av vilken anledning är det roligt? Risken är att man får en pålle som du själv sagt ovan, inte travar ren opm man ska tävla trav samt får usla poäng på utställning. Var och en till sitt tycker jag. Islandshästar skall tölta och ingen annan
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#0 Du får förmodligen tala med folk som utbildar islandshästar el. liknande om alternativa gångarter. Stoltheten kring shetlandsponnyerna är ofta så pass stor så att allt för stora steg utanför det "normala" inte uppskattas. Det finns förmodligen få eller ingen som har testat att töltsätta en shettis när du ser till ett renodlat shetlandsponnyforum som det här, här finns det mer tips om klassiska saker såsom ridning, körning och utställningar.
#15 Den såkallade "tölten" finns i andra hästar också, men det kallas andra saker. Finns t.ex. flera amerikanska hästraser med den så kallade foxtroten, som också är en fyrtaktig gångart.

Kom ihåg att för att töltsätta en shettis (om din ponny ens har minsta vilja att göra det) så krävs ofta att man "tvingar" kroppen i en för den onaturlig hållning där man höjer huvudet och sänker ryggen för att försöka jobba in bakbenen under hästen. Alltså tvärtemot vad som är önskvärt i vanliga fall.
Men om tycker det blir jobbigt ska jag inte göra det!
Om shettisen har anlag för tölt eller grisepass så kan du ''lära'' den tölta.
Var medveten om riskerna; du kan få en häst som under perioder blandar tölt och trav och pass. Detta gäller under inlärningen och om du inte r konsekvent med träningen. Du kan få en häst som blir stel, får ont, rör sig fel och inte mår bra - detta gäller om du tvingar fram tölten genom att bryta sönder traven eller passen. På en häst/ponny med passanlag kan man ofta få dem så obalanserade att de bryter två-taken och går över i fyrtakt, genom att änka ryggen och dra upp huvudet. Detta är i längden smärtsamt och skadligt för hästen, så det är inget bra sätt.
Om du känner att du vill lägga ner arbete och tid på att kanske få en tölt, så kör på ;)
Tänk på att inte tvinga eller stressa fram det. Jobba hästen mot att vara mjuk och följsam. Det innebär inte att den ska gå i dressyrform - speciellt i inlärningen, men den ska inte sänka ryggen eller korta halsen, dessutom ska den svara fint på hjälperna och vara balanserad nog att kunna flytta sig i sidled, sakta in och öka farten utan ändra balanspunkten mer än nödvändigt eller motarbeta hjälperna. Undvik alla slags hjälpmedel som vikter och annat, töltar den inte utan så bör den nog inte tölta alls.
Ett sätt att hitta tölten är att skritta snabbt. Sänka tempot i skritten och sen öka det igen, osv. Antingen kan hästen gå in i vad man i USA kallar flatwalk - en fyrtaktig gångart som är renare än tölten men inte riktigt lika snabbt. Huvudet guppar upp och ner och känslan för ryttaren är väldigt speciell. Hästen får mycket övertramp av bakbenen (men skjuter fortfarande på med bakkärran och är inte direkt samlad i klassisk mening). Flatwalk är en bra gångart som inte orsakar spänningar. Det kan också vara så att ponnyn går in i tölt eller passtölt. Det är bara att berömma och tacka för vad du får - så länge. Med passtölt kommer du får jobba hästen mjuk nog att gå rent (övergångar, skänkelvikningar osv) men först och främst ska hästen förstå vad du vill. Därför berömmer du även passaktig tölt och grisepass även om det i längden inte är bra för ponnyn. Om ponnyn travar bryter du av till skritt igen på ett mjukt sätt och börjar om.
Jobba inte för länge åt gången. Se till att ha ett kommando - röst + sits tex - för tölt och ett för trav. Var konsekvent och låt inte hästen välja själv utan be om antingen trav eller tölt. Du skulle väl inte låta hästn galoppera iväg från skritt när du bad om trav? Samma gäller trav och tölt. Men bli inte arg om hästen missförstår, bara bryt av och prova igen.
Trava mycket och jobba alltid för att hästen ska vara avspänd och mjuk i kroppen. Hästar kan söka sig framåt-neråt till handen även i tölt, när de stärkts nog, så gångarten i sig är ingen ursäkt för att flängrida. Men det kommer naturligtvis inte på en gång.
Många hästraser har fortfarande kvar tölt och passanlag och många blir ridna och tävlade i töltformer, även om många här i sverige tror att bara islandshästen kan tölta. Förr kunde alla hästar det och riktigt gamla dressyrhandböcker (flera hundra år gamla) behandlar även de gångarterna. Hästraser som töltar i en eller annan form är tex; Tennessee walking horse, Rocky mountain, Rcking horse, spotted saddle horse, vissa morgan hästar, vissa araber, travare (både varm och kallblod har ofta anlag), Missouri Foxtrotter, Paso, Marwari, vissa curly hästar och många fler. Om din shettis visar anlag för tölt så ser jag inget fel i att ta till vara på det.
Men som sagt - var medveten om att det kommer krävas jobb för att få det bra och skilja tölt från trav, det kan bli riktigt jobbigt, det kan sänka ponnyns värde om du nån gång vill sälja, ställa till det i tävlingar osv. Och gör du fel kan det bli skadligt. Men är du bara konsekvent och använder mjuka metoder så ska det nog gå bra.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.