Tömkörningsgjord
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon som använder Globus, Hööks, Källquists eller liknande tömkörningsgjord i läder till sin shetland?
Hur funkar de storleksmässigt? Exempelvis Globus ena däckel (ej Deluxen) står ju att den är reglerbar ponny-häst med medföljande ponnygjord.
Mina ponnyer är ca 100-104 cm över manken och ganska kraftigt byggda.
På Anders E tömkörningskurs har jag lånat en Tärnsjögjord. Helt perfekt! Men kostar förståss…
Och det var ju heller inte det du du frågade om…

Jag har en globus tömkörningsgjord till mina killar.
Har fått göra extra hål för att de ska fungera och kortat ryggstycket.
Sitter bättre på Pegasus som då är 103 än på Joystick Diablo som är kanske 97 -98 cm. Ska kolla senare om jag har nån bild

#1 Det är ju priset som tyvärr är lite avgörande, annars skulle jag förstås inte ha någonting emot en Tärnsjö… 
Men nog borde den väl vara jämförbar med de billigare sett till storleken? Har Tärnsjögjorden sådan "bågdäckel"?
#2 Skulle gärna se bild! Det jag oroar mej för är att däckeln är så lång att det blir ringar som kan ligga och störa vid armbågen…
Har du den billigare "Globus" eller "Globus Deluxe" med bågdäckeln?

Jag har då aldrig upplevt att ringarna stört killarn något. Det som i sånnafall KAn vara irriterande är väl de långa stropparna som hänger ner.
Jag är i allafall nöjd med gjorden och tycker att det var väl investerade pengar.

Tycker det ser mycket bättre ut än vad jag föreställde mej! Själva "däckeln" går inte så långt ner som jag befarade.
Att göra fler hål och korta remmar hör ju till vardagen som shetlandsägare, så det hade jag mer eller mindre räknat med. 

Äsch, nu blev jag precis avrådd av en försäljare att köpa en Globusgjord!
Den ska tydligen passa magomfång på 160-220 cm. Får nog mäta mina ponnysar.
Fler med erfarenheter..?
Globus har en tömkörningsgjord i storlek shetland (lila och svart) dock är det inte läder. Jag har funderat på att köpa den själv men rädd att den blir för liten.
Jag har sett en "anders eriksson" live (inte på shettis) den verkar däremot riktigt bra!
Hoppas du hittar någon bra!
#7 Har hört att en del shetlandsponnyer fått skavsår av den gjorden då däckeln är för lång och skaver vid armbågen.
Mamma har en väninna som har läderverkstad, har dock inte fått något pris på tömkörningsgjord… Ska fråga igen 

#8 den i terylene (lila/svart) har jag precis köpt MEN den i stlk shetland passar MINI shetland!!!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hittade denna gamla tråd i ämnet: http://shetlandsponny.ifokus.se/discussions/4d713bbeb9cb462239053771-tomkorningsgjord
Känner att jag blir lite tveksam…
#10 Den är jätteliten men kan lätt göras större. Byt bara ut gjorden till en vanlig sadelgjord.
Amor vincit omnia 
Tärnsjögjorden som jag tömkörde med var samma som de stora använde. Jag tror det är en fördel med bred däckel. Den gick inte långt ner på sidan. Man tog bort gjordarna, och satte på en kortare specialgjord, funkade hur bra som helst. Fördelen var att "ordinarie" tömringarna kom lite lägre.
Den där lila globusgjorden är pytteliten! Då menar jag själva däckeldelen, att få en att passa runt magen är ju inte svårt, men själva däckeln är pyttepytte, svårt att få den att ligga still, tycker jag. Jag har provat.

Jag tog hem en Globusgjord som Anna-Carin i #4 har och provade, tyckte den var lite stor åt shettisarna och lite liten åt de stora så jag valde en De lux den sitter kanon på de stora hästarna men är för tung och lång för shettisarna.
Så jag tröttnade på letandet efter en lädergjord och köpte denna på Hööks stl cob och en 30 cm ergonomisk islandsgjord orginalgjorden går iofs säkert lätt o korta av sen har jag satt buntband rund ringarna så de står ut.
Denna kombination är jag jättenöjd med sitter bra, snurrar inte iom att det finns bossor, mjuk, följsam och lätt kan ta en bild ikväll.
#15 Den såg bra ut, men går inte den långt ner på sidorna?

Jag ska köpa mig en Globus tömkörningsgjord iaf. De jag köpte min shettis av har fyra shettisar som de kör fyrspann med. Dom har den billiga av Globusgjordarna och den sitter bra på deras.
Deras shettisar ligger väl över metern men är väldigt smäckra.
Frågade dem även om dom hade problem med skav eller något men nej det hade dom inte haft någon gång.
Så jag tycker den är vettig om man kollar till vad den kostar…
Skickar med en bild på den!

Gammal tråd, men kan ju tala om att det inte blev något köp av tömkörningsgjord för min del. Istället köpte jag en däckel från en travsele och sydde på några fler ringar (fast jag dubbellongerar väldigt sällan, tömkör mest efter vägarna i skogen och då oftast i de ursprungliga tömringarna).
Det har fungerat bra, tycker jag. 
Jag dubbellongerar ändå hyffsat ofta och vill ha en gjord med riktiga stående ringar. Har en nylongjord som jag suttit buntband runt ringarna för att få dom att stå men är inte riktigt nöjd.
Shettisen jag har hemma nu är ganska liten, men jag ska nog ändå köpa en ChetaK eller Globus och prova med tror jag…