Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2870 ggr
Miija
0

Premiering/avelsvärdering.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sitter och läser lite ang premiering.

Bl.a ska hästen hälsoundersökas…kommer jag inte ihåg att man gjorde när jag var "liten" och var med på ardenner premiering.

Det finns alltså veterinär på premieringsplatsen som gör detta?

Har små funderingar på att visa ett äldre sto för införande i riksstamboken…ska hon ha föl vid sidan eller kan jag visa "bara" henne?

Skallen fungerar inte i värmen…;)

zettan
0

stoet behöver inte ha föl vid sidan vid stamboksföring. Jag har aldrig varit med om hälsokoll på hästarna på premeringar. ÄR det nytt för i år kanske?

Annette
0

Stona veterinärundersöks inte. Det enda som kollas är tänderna och det gör domaren.

PP
0

När (om?) nya plan- och riktlinjerna godkänns, ska stoet ha avkomma för att stambokföras (få RS-nr). Vill man stambokföra ett sto som ännu inte lämnat någon avkomma kan det alltså vara sista chansen i år..?

Therese_Melberg
0

Har funderat på att visa mitt sto på premiering i år, hon har en avkomma född 2006. Ska man ta med den också om man ska på premiering. Nån som har lust att berätta lite hur det går till och vad man ska tänka på?

Sarali
0

vart kan premiera sitt sto ?

Hanna-D
0

#5 www.svehast.se

Där finns platser, propositioner och anmälningsblankett.

Madelene_Udd
0

# 4

Stoet behöver inte ha föl vid sidan, men hon skall ha fått föl. Själva visningen går till på samma sätt som på en utställning. Domaren talar om för dig hur du skall göra, så du behöver inte vara orolig för att det skall bli fel.

Några tips:

Kom i god tid!

Håll ordning på starterna så att du är beredd när det är din tur. ( här har vi en "inkastare" som talar om när man skall in)

Värm upp hästen så att hon kan visa sig från sin bästa sida!

Träna hemma så att hästen vet vad som förväntas av henne.

Jag tycker att man skall anstränga sig lite när man skall visa häst, så jag förbereder mig så här:

Verkar hovarna ca 2 veckor före premieringen, Minst en vecka före trimmar jag håret i öronen och under hakan. Detta för att de inte skall se så nyklippta ut. Badar hästen dagen innan. Om det behvös sätter jag tofsar i manen för att den skall ligga bra. Antingen allt på en sida eller mittbena och lika mycket på båda sidor. Har man ett sto med ljus svans kan man behöva tvätta den dagligen en vecka före premieringen för att den skall bli ren. Jag visar ALLTID i träns, men det är en smaksak. Pustar utrustningen dagen innan, och packar ner vad som kan behövas. Jag brukar ha ett kort spö i handen när jag visar , inte alltid för att driva med utan lika mycket för att få en prydlig vändning.

Själv har jag vita byxor och vit skjorta eller vit piketröja. Gympadojjor som går bra att springa i och håret uppsatt så att det ser prydligt ut. Hjälm är obligatoriskt om man visar hingst!

Undrar du mer får du gärna fråga!

Häls Madde

Kris_J
0

Gällande regler stipulerar inte att stoet ska ha fått ett föl.

Veritas odium paretFörvånad

Daladis
0

#7-Kanonbra tips!
Jag ska också visa mitt sto för första gången på utställning i sommar samt premiera henne i höst. Det är pirrigt så tipsen mottages tacksamt!!! Hälsningar Erica

Annette
0

Här finns en artikel om utställningar

Utställningsdags

Hanna-D
0

#7 Jag kanske har missförstått dig…

Hjälm är obligatoriskt om man visar hingst!

Inte är det väl hjälmkrav?

Annette
0

#11. Inte överallt.

Hanna-D
0

Jag har aldrig varit på en utställning som har haft hjälmtvång… Fundersam

Kummin
0

Jag tycker att det inte spelar någon roll om det är hjälmtvång eller inte. Hjälm ska man ha , tycker jag ! :) själv måste jag ha hjälm eftersom jag är yngre än 14 . Men jag tycker att det är bekvämt med hjälm så mig stör det inte . Ja, Tipsen var super bra ! Glad

Kram Amelia .

Annette
0

#13. Skaraborgs Ponny Avel hade hjälmtvång på sin utställning för hingstar och unghästar i maj. Får se om det blir det även på resten av deras utställningar i år.

Miija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste komma med ytterligare en fråga…Oskyldig

Stoet ifråga har alltså reg.nr, jag vill ha ett RS-nummer på henne.

Kan jag få det om hon visas vuxen (8 el 9 år) utan att ha fått föl?

Marta
0

#15 Hjälmtvånget gäller hingstar. Har tydligen varit en del incidenter tidigare.

Annette
0

#16. Ja, än så länge kan hon det.

#17. För några år sedan var det rena kaoset på den utställningen. Riktigt små barn ledde omkring på unga ponnyer. De gick tätt inpå andra hästar, noll koll Oskyldig.

Kris_J
0

# 16 är hon visad på premiering som treåring?

Veritas odium paretFörvånad

Miija
0

Nej. Har inget diplom eller något annat.

Madelene_Udd
0

# 11 Rubriken är Avelsvärdering/premiering, inte utställning. PÅ premiering här är det hjälmtvång när man visar hingst.

Madelene_Udd
0

# 8 OK… jag trodde att de måste ha fått föl för attt få stamboksnummer, men att de däremot kan föras in i stamboken innande fått föl, men att det inte får sitt RS nr förrän fölet är fött. Misstag av mig!