Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1040 ggr
zettan
0

Rädd

hejsan

Nu ska ja snart flytta mina hästar. Men ja är orolig för ett av mina ston. Hon har ju fång och på ena hoven har hon en hovbensrotation. Jag är så rädd att hon ska få en ¨fångkänning när hon byter miljö. Hon äter probade granulate (samma som protexin) och de ska ju hjälpa. Men ni som har fång hästar har ni dom på samma bete som era andra ston? Mitt sto har inte haft ngn känning sen hon började äta probade granulate men man är ju orolig för ett nytt eventuellt fånganfall kanske hon inte klarar.

/sandra

Carolrita
0

Hej, jag vet inte vad probade granulate är för något. Men jag har min shettis på betet i egen hage. Inte gröna gräset, men det är "gammaldags" gräs, o han fodras med lusern, betfor, bakjäst, mineraler o linfröolja samt Tokosel. Sedan jag började ge honom 1/4 bakjäst har han blivit mycket bättre i magen.

Men varför bli orolig om hon ska flyttas till nytt miljö o om hon ska äta samma typ som tidigare? Det borde inte vara några problem.

Det viktigaste är att hon får stödfoder om hon inte ska gå på ett för kraftigt bete. Lusern är jättebra för fånghästar.

Ge absolut INGET spannmål. Jag har slutat fodra min travmärr med spannmål. Kommer aldrig mera att fodra dem med spannmålsfoder,heller.

Har dessutom hittat ett nytt fullfoder som INTE innehåller spannmål, som jag fått erbjudande att prova. Det innehåller Yea-sacc, o är en levande jästkultur (sacchomyces caravisie).
Det finns ju även i bakjästen, som  jag ger min shettis o märren.