Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 759 ggr
Prastmyren
0

Lära in ryggning?

Tiden är inne nu att börja jobba min ponny med inlärningingen för att rygga. Dock har jag redan innan jag hunnit börja, stött på problem :(

Jag är tyvärr alltid ensam när jag kör min ponny, men hittils har det fungerat bra ändå, bara tagit en gnutta längre tid och lite extra uppfinningsrikedom.

MEN…jag får ingen fason på ryggningen alls. Det känns obekvämt och motvilligt från ponnyns sida,

Jag har befäst komandot "back-back" från marken och då fungerar det bara fint. Men så fort jag hamnar i vagnen så verkar hon bestämma sig för att allt jag ber henne om är fullständigt obegripligt :(

Det hon gör när jag tar i tömmen och ber henne om en ryggning, då sänker hon istället ryggen och höjer nacken samt gapar som hon försöker komma undan mitt kommunicerande i tömmen.

Hur gör ni när ni lär in ryggning från grunden och dessutom inte har ngn medhjälpare just då?

Tips tas tacksamt emot! :)

SandraO
0

Jag har från marken samma kommando, "back back", tränar det mycket när jag tömkör också där man kan träna mer på grunderna i dressyr.

I vagnen försöker jag faktiskt låta bli att rygga, det kanske dom ska kunna om man tävlar körning?

Men med det stoet jag har nu så vill jag absolut inte få henne till att rygga med vagnen, för sitter inte ryggningen korrekt annars blir det lätt slingrigt med vagnen enligt min uppfattning.

Aribigga
2

Jag har faktiskt precis lärt James att rygga med vagnen, vi ska vara med i en dressyrträningstävling och programmet kräver att man ska backa tre meter.

Jag har helt enkelt sagt backa, tagit i tömmen och drivit ytterst försiktigt med pisken, sedan har jag varit oerhört nogrann med att minsta rörelse bakåt ger eftergift. Och ösa beröm över min kille när han backar, det har gett resultat bara på en vecka.

Om hon är motvillig så börja med bara ett par steg bakåt och var övertydlig med eftergiften så hon förstår att hon gör rätt. Backa inte varje gång ni gör halt så hon inte får för sig att halten innebär en jobbig ryggning.

Sedan kan jag tänka mig att det är ytterst viktigt att bakselen är rätt inställd så de inte behöver backa med svanskappan, det måste vara mer obekvämt.

Så har jag gjort i alla fall :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

SandraO
0

#2 Hur får du det att bli rakt bakåt? Mitt sto som sagt slingrar gärna med bakdelen när hon ska backa? :)

Aribigga
0

James slingrar lite han med , men ju villigare han går bakåt och förstår vad jag vill desto rakare blir det. Så jag antar att det är en övningssak, jag korrigerar lite med tömmarna om han slingrar sig för mycket.

lurvponnyn.vimeddjur.se

mille-star
1

Jag lär alltid in unghästar att backa i svag uppförsbacke för då rullar vagnen lättare och ponnyn förstår enklare att det är bakåt man vill när även hela ekipaget drar den bakåt.

Jag använder aldrig spöt för drivande i backningen eftersom jag vill att en spöhjälp alltid ska betydla framåt och INTE bakåt!

För att inte få det slingrigt är det bara att träna och träna! Ta hjälp av ett staket eller något upphöjt i början och backa endast ett fåtal steg. Backa aldrig förän hästen är helt rak i halsen och har huvudet rakt. Blir det snett så är det inte hela världen i början utan backa istället ett fåtal steg och beröm medans det går rakt och ignorera om det blir snett. Gör om istället! På en mer rutinerad häst kan man använda spöhjälpen för att parrera och halvhalt på motsatt sida rumpan svänger men det är lite överkurs om hästen inte redan lärt sig backa utan konstigheter.