Patellaluxation
Varit på klinik med mitt treåriga sto och fått diagnosen patellaluxation på bägge bak. Hon har haft upphakningar på bägge bak sedan hon var två. Någon som har erfarenhet av detta och kan delge mig information? Veterinären rekommenderade avlivning eller ren sällskapsponny. Vissa dagar har hon tydliga besvär och rörelseinskräkning, medans jag en annan dag kan se henne både trava och galoppera i hagen(dock stelt.) Tycker mig se en livsglädje och aptit på livet trots hennes besvär men vet ju igentligen inte hur ont hon har. Jätte tacksam för respons från er med liknande erfarenhet. Hur har era hästar fungerat med denna diagnos?
Hade en ponny med patella på båda bak, dök upp på henne runt 2års åldern men är så gott som helt symptom fri nu(8år) hos nya ägaren med hjälp av motion som stärkt upp ligamenten och nåt pulver, tror det hette msn eller nåt.
Hon är en aktiv körponny med härliga rörelser och mkt fart, inga problem alls med benen förutom om hon fått stå en längre tid utan motion.
Nu är ju alla fall olika så vet inte om din ponny skulle svara på samma sätt med motion men ville iaf bara dela med mig.
Lycka till!!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Man måste skilja på PatellaLuxation och upphakningar, det är en stor skillnad.
Patella luxation innebär ett lidande för djuret och jag kan nog hålla med din veterinär. Denne vet ju också i vilken grad din ponny luxerar. Går knät ur led i varje steg eller bara ibland. - detta kan också opereras…
Knät går alltså ur led, tänk dig själv in i den situationen.
(Patella är det latinska ordet för Knä.)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kan de ha både luxation och upphakningar..? Eller ser det ut som en upphakning när knäet går ur led? Har aldrig sett så grav patellaluxation i verkligheten.
#0 Tråkigt med din ponny. Det svåra med shetland är att de är så tåliga, att det kan vara svårt att se hur ont de verkligen har.
Jag hade en med PatellaLuxation och han såg lustig ut redan från födseln då han legat trångt dessutom. Han var typ "Windswept". När han gick såg man tydligt hur knäleden hoppade utåt och tillbaka. Det blev något bättre när han blev äldre men det skulle enligt veterinär aldrig gå att göra något med honom så han blev en sällskapsponny.
Amor vincit omnia 
Tusen tack allihopa för era svar. Har förstått att detta är ett problem som finns i rasen. Man börjar fundera varför inte stona kontrolleras för detta på våra premieringar. Har förstått att prognosen är ljusare vid ren patellaupphakning. Där kan muskelsättning och B-vitamin lindra problematiken. Ang operation så avråddes detta eftersom luxationen var av så grav karaktär. Känns ljust att läsa om din ponny Charlotte som fått lindrigare symtom med åren. Inget djur ska behöva lida. Det känns bara så himla hårt att ta bort en så ung häst med aptit på livet. Tack än en gång.
# 3 Ja när jag tänker efter så hade nog den ponnyn jag hade upphakningar, där knät låste sig och "lossnade" igen om hon backades.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

#6 har den luxination som är grav (är de kontrollerat med röntgen ?) så hade jag avlivat ponnyn

#6 håller med dig ang stona. Men även hingstar som lämnar defekten vidare får gå kvar i aveln. Det tråkiga i kråksången är att ett föl kan födas med genen för defekten men att det inte visar sig förrens detta föl paras med en annan individ med samma gen.
Jag har fått ett föl med defekten. Den fölungen opererades som tredagars föl på klinik och är idag en "frisk" ponny. KASTRERADö
Båda föräldrarna bar på genen men ingen av dom har defekten.
Våran rasförening tycker det är helt ok att använda dessa föräldradjur i fortsatt avel!!
- enligt jorbruksverket är det förbjudet att avla på individer som kan innebära lidande för avkomman.
Och för att ingen ska behöva fylla på min text så kan jag berätta att jag tog två föl till på mitt sto som föddes friska men som kan bära på genen. Helt i linje med rasföreningen!!!!
Men efter mycket funderande fram och tillbaka, har jag nu valt att inte betäcka henne mer. Har heller inte kvar några avkommer efter hingsten jag använde.
Jag måste göra vad mitt samvete säger och alla gör ju som den själv vill.
Mitt sto kommer aldrig att säljas utan istället avlivas om hon inte skulle kunna vara kvar här. Detta för att jag vill försäkra mig om att hon inte betäcks igen
Det är ju enklare när det är en hingst, den kan ju kastreras lättare/betydligt billigare än vad det är med ett stoföl.
www.gullsmyrastuteri.se
Ja jag sålde mitt sto som familje/bruks ponny till en kompis som förstår att inte betäcka. Det var kravet för att hon skulle få köpa.
Jag är en relativt ny shetlandsägare med lite erfarenhet om rasen och dess sjukdomar. Blir väldigt illa berörd när jag läser om hur aveln fungerar och de riktlinjer som avelsföreningen för denna härliga ponnyras står bakom. Håller med dig Susanne. Att avla på individer som kan innebära lidande för avkomman borde vara förbjudet. Har nu själv fått uppleva tragedin med en ponny som knappt kan ta sig fram på egna ben pga ärftliga missbildningar i skelettet. Har idag varit i kontakt med ytterligare en veterinär med stor kunskap i ämnet. Vi kommer låta vårt sto få somna in lugnt och värdigt. Hon kommer lämna ett stort tomrum efter sig. Tack alla än en gång för er respons.

#11 Beklagar sorgen . Men du gör rätt och ibland önskar jag att fler människor skulle och göra rätt. kram på er

HAr oxå precis tagit bort min lilla 2 åring pga att han hade patella luxationer i båda bak o det hade satt sig i alla 3 stora leder i bakbenen , så när han ställde ner benet så kunde man se hur alla leder liksom gled ur läget,o knäskålorna gjorde så det small i varje steg han tog , så ja beslutade iaf att ta bort honom innan han fick för svåra utslitningar o den hemska värken skulle komma , lider själv av en ledsjukdom o vet hur det känns när leder glider ur o i läge hela tiden , o så vill ja då inte att han skulle ha det , ja kan ju iaf tala om när ja inte orkar gå , Nu mår han gott på de evigt gröna ängarna o han hoppar o galopperar med några av mina andra fyrbenta som bor där borta ;)
Fast visst kontrolleras väl ston genom att visa fram sina rörelserpå premieringen. Har de svårigheter med rörelserna sätts dessa poängen ner och drar automatiskt ner hela hästen. För dessa fel syns när hästen rör på sig.
Hingstar som själva har felet används väl inte i avel? Tyckte jag kunde tyda det av ovan nämnda kommentarer. Det tillåts väl ändå inte? Att dom sen lämnat felet är en annan sak.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Enligt avelsvärderingsnämnden så är det ok att använda en hingst som bär på genen och då bevisligen lämnat defekten.
Har individen inte lämnat en defekt fölunge så vet man ju inte om genen finns - eftersom det inte finns en dna karta gjord.
Om en individ lämnat en defekt fölunge så bär den alltså på genen för defekten.
Paras individen med en annan tillsynes frisk individ men att den också bär på genen så kan alltså fölet födas defekt.
En häst som bär på genen kan / men måste inte, lämna genen vidare till sin avkomma…. Det är ju därför defekten finns i de flesta linjer…
En hingst kan nog inte slinka igenom en vetbesiktning då knäna känns igenom av vet. Men finns defekten i ringa grad dvs att det bara hoppar ur led "ibland"
så kan det självklart missas på stosidan.
Jag tycker dock personligen att det är fel att dessa genbärare används i aveln då det inte på något sätt hjälper rasen frammåt och det måste väl vara i det långsiktiga perspektivet vi måste tänka när vi tar fram föl….
Hur tråkigt det än är för den enskillda hästägaren när det uppdagas.
MIN åsikt
www.gullsmyrastuteri.se

#15 Nu är ju inte jag så insatt i det hela men är det *bevisat* att de är ärftligt genom gen på 3:e part eller 4 `?
Jag är ju inte så snabb på att döma i de läget heller jag är ju sådan att jag vill veta att det är bevisat och inte bara på lite lösa grunder mm
För har stoet den skadan så är de ju som Anna skriver de syns väldigt tydligt och då kan ju faktiskt premierings förättaren kassera stoet också

Ingen vet hur det till 100% nedärvs! Det finns heller ingen DNA karta gjord så det går inte att testa några heller, tyvärr.
Det man vet är att både hingst och sto måste bära på genen för att det ska bli en defekt och att genen annars KAN nedärvas till avkomman men att det inte blir en defekt.
Djuren kan luxera i olika grad. Det är nog samma med andra djurslag som hundar tex.
Föl med riktigt grava problem kan inte resa sin bakdel utan blir sittande som hundar. Kontra att leden bara hoppar ur ibland eller sällan… och då borde det kunna missas vid en stopremiering.
Känner man däremot på knät, vilket sker på hingstarna så kommer man där att kunna rubba leden, kanske tom flytta den ur läge….
Här är en bild på ett föl född med patellaluxation… Gravt skadad
www.gullsmyrastuteri.se
Det behöver inte synas med blotta ögat, inte ens efter arbetsprov och böjprov utan kan endast konstateras med säkerhet genom palpation och främst palpation under rörelse (skritt).