Pendla ett sto!
Hej!
Jag är lite nyfiken, hur många av er har ngn gång pendlat ngt av era dräktiga ston?
Hur gör ni? (förstått att det finns olika varianter)
Vad fick ni för svar?
Och stämde de?
Samt har ni pendlat några i år? =)

Ett sto som jag lånade blev pendlat (inte av mig) och det var negativt.
Fölet fyller 3 år i år… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Finns nog en äldre tråd sen ifjol om detta nånstans här..

När jag hade halvblod brukade jag pendla både mina egna och grannens ston, och om jag inte minns fel så stämde det ganska bra.
Min syster - som jobbar med genetik - hävdar dock att det är skrock och ingenting annat.
Har pendlat mitt sto nu för bara några veckor sedan mest för skojs skull. Att hon är dräktig visste jag redan men ville kolla könet. Fast ringen visade först på hingstföl. Sedan på sto. Så förutsatt att det inte är två där inne, så har jag absolut ingen aning.
Jag brukar ta ett tagelstrå, knyta fast ena änden i en guldring och vira den andra änden runt ett finger. Sedan håller jag ovanför stoets rygg vid länden ungefär.

brukar göra det för skoj skull faktiskt, men av 5 föl förra året var det 1 som inte stämde.. har en pendel som jag använder, men den funkar inte om man inte har rätt energi själv, en vän försökte o då var pendeln helt knäpp…
men man får ju ta det med en nypa salt kanske..
Min sambo kollar dräktighet med en ståltråd, funkat hittills till 100% på kvigor, och till 98% på hästarna. Den visar dräktighet, inte kön.
# 5 Spännande berätta mer….
#5 En kompis gör det också men hon får även fram könet. Stämmer nästan till 100%
Amor vincit omnia 
Har själv pendlat 5 hästar (och ett par kor). På hästarna har de stämt och könen har de stämt på också. Korna pendlade jag bara om de var dräktiga.
På ett halvblod slog det för hingstföl ända fram till sista dräktighets månaden sedan började de slå för ett stoföl och de blev ett stoföl också. Stoet var riktigt hingstig hela dräktigheten så jag trodde till 90% att de skulle bli ett hingstföl så jag blev väldigt fundersam när de började slå för sto,,,
Hur gör ni då när ni pendlar? Vad för symboler betyder vad?
När jag pendlar har jag en sådan här pendel
Håller pendlen ovanför korset eller i sidan vid ljumsken.
Om de är ett stoföl så snurrar pendeln runt och är de hingstföl så gungar pendlen fram och tillbaka.
Har pendlat mitt sto tre gånger. Den första gången var det tveksamt mellan sto och hingst, andra gången vart det sto och nu senaste gången visade det hingst…
Drar upp denna tråden igen! Då Lottas kompis Lotta pendlade två av mina ston i helgen ;) Hur gör ni andra, vad har ni för symboler? För sto respektive hingst?

Cirkel = sto
Fram o tillbaka = hingst
Oavsett hur man pendlar? Tänker med tex metallring eller med stav..?

Jag pendlar mina hästar, oftast. Brukar vänta in på hösten.
Jag använder ring och Hästens tagel.
Frågar först om vilket håll som är ja och sedan nej.
Sedan ställer jag frågor.
Kön, grundfärg ev skäck… stämmer ganska bra :)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag brukar oxå pendla=) det brukar faktiskt funka jag har gjort det på minst 10ston och har bara haft fel en gång.
Jag använder en guld ring och tagel ur hästens svans, lägger ner pendeln på stoets kors och lyfter upp den ca 5cm.
Det tar en stund innan den börjar pendla, pendlar den längs korset (fram och tillbaks) så är det en hingst och börjar den snurra i en cirkel så är det ett sto.
Står min mamma för nära eller försöker göra det så hoppar ringen upp och ner, så hon måste stå utanför boxen.
Min syster funkar det oxå för, hon trodde först jag hittade på allt ihop men ändrade sig ganska fort när hon hade fått provat=)