Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 2818 ggr
AnnaFagerell
0

smala avelsston

Hur har ni andra det vad gäller smala avelsston?

Jag har ett sto som har grädde i mjölken men som själv blir utsugen ganska fort och hon blir vass i ryggen men är rund om magen och baken. Ger man henne kraftfoder i större mängd får hon knölar på kroppen. Går hon på bra bete håller hon sig ganska bra men går hon på naturbetesvall så magrar hon. Hennes mormor hade också svårt för att hålla hullet men henne kunde jag ge rätt mycket kraftfoder.

I år har jag inte betäckt stoet i hopp om att få ta igen sig lite men nu när fölet är 2 månader är hon redan på väg åt det tunna hållet. Hon var fin innan hon fölade, rund och fin. Hon mår ju bra för övrigt, bara inte så snygg, vore ju ändå roligt ta ut henne och visa men det går inte.

Har ju varit på en del stuterier och tittat och och har sett det på nåt ställe, smala över ryggen men inget man gör något åt? De får se sådana ut? Jag vill ha mina runda och fina hela tiden, inte feta, bara jämnt runda. Inte en vass rygg och en rund mage. När jag säger till folk att hon är tunn glor folk på mig och säger att hon är tjock. Typiskt. Men hon är smal alltså. Men inte mager.

Kanske inte nåt stort problem egentligen men hur gör ni andra med ston som sugs ur? Jag vill kunna fodra på henne och behålla fölet hos henne länge.

Grovfoder vill hon inte ha än.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

susanne-s
2

Jag är nog en sådan hästägare som låter stoet tunna ut. Inte så hon blir mager men tunnare. Hon ska självklart må bra!! Oftast så äter dom upp sig på hösten i annatfall så ger jag kraftfoder, mest iform av lusern. När sedan fölet tas bort från mamman så brukar dom lägga på sig, även om dom är dräktiga.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
2

Tror också på att låta dem tunna ut lite , de är inte farligt och i stället så kanske vi slipper alla földsjukdomar (lyx sjukdomar) på våra hästar

AnnaFagerell
0

Fast detta sto var så tunn i vinter att det tog på musklerna på henne. Då var hon dräktig och hade ett diande föl vid sidan. Mina brukar runda på sig på sommaren och inte tappa på sommaren. Att hon sedan tappar trots hon inte är dräktig tycker jag är märkligt. Brukar inte mina göra. I vintras fick hon ha täcke på sig också för att hålla värmen. Utan föl brukar hon ha lätt för att bli för fet  Obestämd varför kan det inte bara vara lagom?

sanne
4

Har ett äldre sto som ger sitt allt åt fölen, hon är tunn över ryggen o ganska fattig över halsen, men när hon ej har föl blir hon som en flodhäst, vilket inte heller är bra.

Hon är inte i visnings skick, men hon mår bra, har ett fettlager över revbenen o i gott skick förutom att hon är vass över ryggen.

Om man ser på hennes föl så är de välutvecklade runda o goa, så man vet att hon har mkt att ge dem. Vi brukar inte fodra på dem extra utan de brukar ta sig när man tar fölen från dem, innan nästa är på gång.

Själv tror jag att om stoet är för tunn så tar hon sig inte, men tror att de flesta mår bra av att inte vara för tjocka.

AnnaLundin
2

Ibland önskar jag att min Zandra kunde tappa åtminstone liiite när hon ger di, hon är helt makalös på att tillgodogöra sig näring… Det är det enda sto jag någonsin har känt mig tvungen att hålla igen maten på även när hon varit högdräktig! Idag, med ett 3-månaders föl (i mkt gott hull) vid sidan, är hennes ryggrad väl inbäddad, rumpan rund och man får gräva djupt för att hitta hennes revben. Och då är hon dessutom 18 år - även om ålder bara är en siffra och 18 ingen ålder på en shettis…

Men jag känner igen det du beskriver, Anna. Det är inte helt ovanligt att vissa ston gör sådär och det är ju framförallt proteiner de lider brist på. Ett digivande sto i höglaktation har ungefär dubbelt energibehov och tredubbelt proteinbehov jämfört med normalt underhållsbehov. Med det i åtanke kan man förstå om stona tappar i överlinjen… Jag brukar ge dessa ston tillskott med högt proteininnehåll, man får kanske priva sig fram vilken sort som fungerar. Här kan det vara allt från lusern och soja till Vitafor Proteinmineral eller Krafft muskel. Rent potatisprotein kan också vara värt att prova, det är lite meckigt att hålla på med (lättflyktigt pulver) men innehåller nästan dubbelt så mkt protein som soja - och orsakar dessutom inte någon skövling av regnskogar… (säljs av Kvarnbyfoder, finns i deras gris-sortiment)

AnnaFagerell
0

#5 Anna… Jag ger henne tillskott och med högt proteininnehåll men ökar jag på för mkt så får hon knölar på kroppen , proteinknölar? Vann en säck foder av hippo tror jag förra året, nån alfa hippo tror jag, det hette men gick inte alls fodra henne på. Hon fick knölar precis överallt ända ner på benen och såg hemsk ut. Fodrar henne nu med havens fertolac som innehåller mycket kalk och protein och det fungerar bra men jag har inte ökat henne så mycket än. Hon är inte så snygg, bara en stor mage med smal över revben och rygg. vill inte ha mina hästar så även om de inte lider av det. På sommaren brukar hon ändå vara fin men jag har inte haft så bra beten i år och hon har gått på 4 ha naturbete. Tagit hem henne nu och fodrar på henne. Du menar alltså att jag skulle kunna ge henne ren soja vi har till grisarna? Vågar man det och i vilken omfattning?

susanne-s
0

ger man inte max 1 dl till storhäst? eller minns jag fel. Jag ger inte soja…
Får hon knölar om du ger henne Lusern?
Sojan är det ju riktig knuff i så risken är väl då att hon får ännu mer knölar med ännu mer protein
Hur är balansen i hennes kost?

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

#8 - man kan ge ren soja, ja. Maxgivan är 100g/100 kg häst och utfodringstillfälle.

Man kan också ge potatisprotein, som sagt. Där vågar jag dock inte tala om vad maxgivan är.

Frågan är ju om det är proteinet knölarna kommer från, eller något annat? "Di lärde" anser ju att fenomenet "proteinknölar" inte existerar.

AnnaFagerell
0

#8 Knölarna kommer när jag ökar kraftfodergivan. Förra året gick hon på ganska bra bete och blev fodrad extra med hippo alfa groow och när hon var uppe i 1/2 kg om dagen fick hon knölar överallt. Tog jag bort det försvann knölarna. Sen testade jag att ge henne igen och då reagerade hon på bara lite, lite grann. I vintras fick hon ett muslifoder från hippo och det gick bättre men det var lägre proteinhalt i det men hon var väldigt tunn i vinter. Men då var hon dräktig samt ett diande föl vid sidan. Hon är i år bara 5 år. Ett ungt sto med andra ord.

#7 just nu i sommar är det svårt förstå sig på någon balans… Hon går på bete och vem har koll på näringen i betet? På vintern analyserar jag alltid grovfodret och försöker ligga på en lagom nivå som ska passa ston samt unghästar. De åren jag haft grovfoder som borde passa högmjölkande kossor brukar mina vara väldigt feta. Genom åren har jag också haft en del problem med div olika sjukdomar på hästarna och har sedan hittat ett grovfoder där balansen är bättre. Köper varje år av samma bonde och det brukar bli ungefär det samma men jag analyserar alltid så jag vet om jag kan ge fritt eller om jag måste hålla igen. Oftast brukar jag kunna ge hur mycket som helst och ändå kunna ge lite kraftfoder åt stona med föl.

I dagsläget får hon gräs samt 300g havens fertolac. Jag vågar inte ge henne mer kraftfoder pga knölarna. sSka köra henne till ett av mina andra betetn nu i dagarna och där brukar alla mina hästar svälla upp på en vecka. Det är fel på det hållet… Ska se hur hon blir där. Utan kraftfoder.

Det där med knöalarna är så uppenbart. Åtminstone med det fodret jag hafe förra året. Åt hon det fick hon knölar, tog jag bort det försvann de på en vecka. Kanske någon allergi mot just det fodret? Men jag vågar inte ösa på henne då jag inte vet vad gräset innehåller

susanne-s
1

Jag har i år upplevt att gräset inte alls är lika proteinrikt som det brukar, har en teori om allt regn och avsaknaden av sol och värme…
Har flera tunna hästar i år än jag någonsin haft. - men jag ger inget extra…
Dom har jag släppt på vall efter första skörd istället för att ta in en andra skörd och då har det blivit bättre.
Kanske kan du hitta en hage med "nytt" gräs… bara en tanke.

www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

Jag skulle hellre ge ren soja åt ett sådant sto, 100 gr/100 kg häst. Att ge pelleterat till en som reagerat på något kan ju innebära att man ger något som den inte tål. Finns en hel del saker i ett pelleterat foder som man inte kan se.

Fibergi röd + havre har också fungerat på magra digivande ston.

Ett digivande sto med ett föl på 3 månader vid sidan behöver 59 MJ energi och 546 g smb. pr för att inte tappa hull och muskler.

AnnaLundin
0

#11 - det beror ju på vad stoet väger, jag tycker det låter i underkant…

[Billan]
0

# 12

Räknat på ett 200 kg sto, lättfödd.

AnnaFagerell
0

#10 kanske svårt "hitta" hagar bara sådär  Glad

#11 Tack ska prova det men har idag släppt henne i en hage där jag tidigare bodde och där brukade mina hästar bli tjocka så jag ska se hur det fungerar innan jag ger henne något så det inte blir för mycket på en gång. I år har jag annars ej haft dom på insådd vall utan på naturbete och det fungerar alltså inte så bra.

Bara tycker att om hon tappar fort nu på sommaren så kommer det inte bli bra under vintern då hon tappade väldigt mycket förra vintern och tog sig först när det diande fölet var avvant.

Ska prova ge ren soja, är det smakligt? Grisarna gillar det inte så värst mycket.

AnnaLundin
0

#12 - då förstår jag varför jag tyckte det såg lite ut, jag har ingen som väger så lite… Min "lättaste" vägde 212 när hon var riktigt mager… (kom hem i dåligt skick från fodervärd)

AnnaFagerell
0

mina väger mellan 180-220 kg och dom har tidigare varit lättfödda allihop