Halt ponny
Vår ponny har haft problem i 7 veckor nu. Vi har varit på utredning på kliniken och dom vet inte vad det är.. Allt som går att kolla har gjorts för att hitta felet. Veterinären har jobbat med hästar i 25 år och har inte varit med om det här tidigare.
I Torsdags var vi dit sista gången efter 2 veckors boxvila, sjukhage med smärtstillande och interflamatoriskt. Då var hon haltfri för första gången, men det "klockar" i hennes höft ännu och mera än tidigare. Det ljudet har bara blivit värre under dom här veckorna. Hon har inte reagerat på böjprov osv utan det gör mest ont på volten. Halt på båda bak på volt i trav.
När hon inte längre var halt så fick hon gå i en lite större hage igen. Så i Måndags så travade hon lite i hagen. Inget rusande utan normalt bara. I går så lunkade hon endast fram. Hon hade så ont igen, tog korta steg med båda bak och i varje steg "klockade" det regält! Men är mycket bättre i dag!?
Jag tror att jag har sett det här tidigare hos henne också. Hon har aldrig varit halt eller så, men det har varit som att något har "låst" sig ibland. Någon gång har det set ut som att hon har haft svårt att komma upp i hagen efter att hon rullat sig. 3 gånger har hon varit konstig när hon skulle tas ut ur boxen. Haltat regält 2-3 steg och sedan har det släppt helt. Vi har ägt henne några år nu så det har hänt 1-2 gånger/år som jag har reagerat och efter någon sekund är hon sig själv igen. Vetten har kollat upp patella och det är inte det som är problemet. "Klockandet" kommer från höften/ryggen..
Pratade med vetten i dag igen. Dom kan inte hjälpa mig mera här, så vi får åka till en större klinik där dom har bättre röntgen som går in djupare för att kolla upp höften.
Har någon av er hört talas om någon sånt här tidigare? Och hur kan framtiden tänkas bli? Min magkänsla känns inte så bra och jag börjar bli orolig på allvar nu.. Jag tycker att besvären blivit sämre och sämre.. Vad kan jag göra, har ni några förslag eller tips på något?
Va tråkigt Ann-sofi! Och knepigt att dom inte kan hitta något fel.
Jag hade provat med en häst kiropraktor el liknade. Dom kanske kan hitta något som ligger fel eller så. Kan ju vara värt ett försök.
Lycka till! 
Jag skulle ta henne till en som kan gå igenom henne, massera , rätta i om det kan behövas.
När vi fick hem dotterns bponny var hon väldigt stel och var oren i bakändan från o till. Tog hem Lina Pålbrandt (bor i söderhamn) så hon gick igenom na, hon kan rätta i,har laser och kan ge akupunktur, smidigt när dom kan flera saker.
Det visade sig att hennes bäcken var snett och hon rättade i det, hon är inte riktigt bra än iom att hon förmodligen gått länge med detta och det åker ju gärna tillbaks i fel läge, men det blir bättre och det tar ju tid innan dom kan muskla sig "stadig" i rätt läge..
Hoppas ni får ordning på henne..

Har du varit hos en osteopat eller någon annan som kan annat än många veterinärer kan ?

Ge inte upp.
Vi hade ett russ som var tvärhalt fram och inga fel hittades heller, förrän efter 400 försöket (kändes det som). Ärtbenet i knäet hade då hoppat ur läge, hittade en kiropraktor tillslut som rättade till det, så det small och sedan var hästen haltfri.
Hoppas verkligen det går att fixa! :)
Tusen tack för jättebra tips!! Detta måste jag kolla mera på.
Nu har jag fått upp hoppet igen 
#3 Vad gör en osteopat? Jag vet ingenting om sånt här…
Är det en massör jag behöver, kotknackare eller vad tycker ni och vad kallas dom? Vet någon om det finns någon hemsida, telnr eller så?

http://www.helsaohelhet.se/omoss.html
Här kan du läsa lite :)