Skärpning mamma!
Skall vi följa moderlandets regler för avel av shetlandsponnyn eller skall moderlandet ändra sina regler och följa våra regler som många inom vår förening anser vara klart bättre?
En Gustaf tråd som bara de som inte hört detta ämne 100 ggr tidigare kan läsa vidare på.
Övriga kan skapa sina egna trådar och i god ton där konversera sina intressen.
Jag tycker att vi skall följa moderlandets regler oavsett om vi tycker om dem eller ej. Det är upp till var och en att använda de hingstar och ston man själv tycker är bra.
Hundaveln har alltid varit fri och det är ju helt klart de bästa hanarna som används mest.
Vill man ha egna svenska regler kan man ju gå över till gotlandsruss:)

#1 Fast inom hundaveln så är det ju "krig" mellan uppfödare av renrasiga hundar och uppfödare av blandrashundar. Jag som inte avlar, men som har två blandraser, får ofta åthutningar för att mina hundar överhuvudtaget finns till, för de är tydligen en skymf mot hunden som begrepp. Om det skulle bli likadant inom shettisaveln så tycker jag synd om alla som har skaffat sig en bland-shettis eller en shettis med ofullständig stam. Nog för att jag förespråkar användandet av godkända hingstar och fullstammade ston, men har man skaffat sig en ponny utan fullständig stam så ska man väl inte behöva straffas för det varje gång man träffar en stuteriägare? Så som jag straffas när jag pratar med hunduppfödare, av den enkla anledningen att mina hundar anses vara mindre värda på grund av sitt ursprung.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Nu är väl inte jag alldeles över öronen insatt i detta, men menar de på att man ska ha en svensk rasstandard på shetlandsponnyn?
Är inte shettisar en brittisk ponnyras med deras från början satta rasstandard? Eller det kanske är nåt jag fått om bakfoten 
Hur känner andra länders shetlandsföreningar inför detta?

Vad är moderlandets regler idag?Det har pratats så mycket i detta,och fått höra så många olika versioner.
DNA?Vetr. godkänd?Resultat?Uppföljning av avkommer?m.m.

Vi är nog en av de få här som är tillräckligt insatta i både moderlandets regler och system (både pappersmässigt och inte minst av erfarenhet på plats, dels genom att ha bott där men även genom massor av kontakter) och den svenska modellen, för att kunna ha en någotsånär klar bild av både fördelar och nackdelar.
Och jag tycker att just nu är moderlandets krav på att en hingst ska få användas i avel, dvs endast DNA, alldeles tokigt. Att 1 åriga hingstungar säljs som godkända hingstar- nej det är absolut inget jag vill eller tycker är bra. Då kan vi tycka att det är en god ide med de olikfärgade passen på importerade godkända hingstar. För att förmå nya ägare att visa dem här.
För vår personliga del tycker vi också att vi inte skulle behöva visa en redan godkänd hingst här igen. Tar vi in en hingst så är det en hingst vi valt ut att passa våra ston och vår avel. Och inte skulle vi köpa en ettårig godkänd hingst som inte ens är vetrinärt undersökt. Men det är ju inte bara oss det handlar om, överallt finns det människor som vill tjäna pengar på andras okunskap. Så för att värna om det större perspektivet är även vi villiga att visa ev utlandsgodkända hingstar här.
Självfallet ska och måste vi följa modelandet men moderlandet skulle samarbetat med sina dotterföreningar för att gemensamt kommit fram till kriterier inom rasen för att bibehålla någon form av selektion. Då hade man som enade med moderlandet i spetsen kunnat påverka EU och kostymfjantarna där som bestämmer en massa utan att egentligen ha en aning om konsekvenserna. Det de kommer ut med är ju generella riktlinjer inom olika områden men visst har det varit möjligt att rucka på dem i andra samanhang, så varför skulle det inte gå när det gäller Shetlandsponnyn.
Sen kan jag också tycka att det här med bruksprov känns ganska onödigt. Inte är det lynnesfel i så värst många fall på en shetlandsponny som inte går att köra/rida. Och har man köpt en äldre hingst från utlandet som kanske gått hela sitt liv med sin flock och verkligen värnar om sin integritet, då känns det fel att börja krångla med inkörning. Men man kanske kunde utöka formerna för bruksprovet, för att åter hänvisa till Danmark, där det kan göras med "lange liner" och även longering om jag förstått det hela rätt.
Men inga av de här hätska diskussionerna gynnar vare sig den allmänna uppfattningen av moderlandet eller de importerade hingstarna. Eller de personer som är involverade.
Man måste också fråga sig VAD det är man strider för: Är det att alla paragrafer ska följas till punkt och pricka ,kosta vad det kosta vill? Eller är det att vi uppfödare ska kunna förenas i ett regelverk som vi alla känner är ett verktyg i den avel vi bedriver , oavsett vilka visioner med vår avel vi har.
Med detta önskar vi alla en solig härlig sommar.
Glöm aldrig att det ska vara kul med Shetland 
Med vänliga hälsningar
Hans & Märta Persson
# 6 Mycket klokt skrivet.
Det är kul med Shetland och alla trevliga människor runt om i landet
#6 Det bästa jag läst på länge!! Mkt klokt skrivet.
#6 Kan inte annat än att hålla med
#5 Du kan gå in på SSS hemsida, där hittar du i små drag lite om hur England vill ha det, Moderföreningen har också i sina skrivelser lagt till att deras principer är skrivna enligt EU-reglerna
Så det är lite förvillande när folk går ut med att det skulle vara bara moderföreningen som hittat på alltihopa.
Men lite i korta drag så England är ju det land som ÄGER ursprungstamboken (då det är en Brittisk ras) och läser man i EU:s regler så ÄR det det land som äger ursprungstamboken som får ställa upp vilka rasvisa krav en ras ska ha (vi i Sverige får bestämma om RUSS då vi äger den stamboken) PS! är det någon som har koll på hur poängen måste se ut för russen är det också 40p eller?
I England har man iallafall ett stamboksregister där det finns olika sektioner, en fölsektion dit alla hamnar och där får dom stanna tills det "händer" något tex stoet får ett föl eller hingsten blir kastrerad eller om man vill få ett licensnummer på sin hingst då måste den ha genomgått en veterinärbesiktning enligt en internationell lista utan anmärkning, går den igenom utan anmärkning så hamnar den i det sk hingstregistret.
Det borde ligga i de som betäcker att bara använda sig av hingstar med detta licensnummer, finns det folk här som väljer att betäcka med hingstar som EJ genomgått denna veterinärbesiktning (den finns att läsa om på SSS-hemsida)
Är det inget vi kan lasta vår moderförening för, inte kan dom ta ansvar över hur enskilda individer beter sig??
Någon skrev att det var krav från moderföreningen om DNA men detta stämmer inte riktigt, då det kan vara näst intill omöjligt för en hästägare att få tag i DNA på djur som kanske inte ens finns ilandet eller om ägaren till någon av föräldrarna vägrar lämna ut DNA då står man där som enskild person med långnäsa, därför ska man införa ett system där man får en kod som visar i vilken omfattning det tagits DNA, detta system finns att läsa om i SP.
Det är bara att tänka hur vi skulle känna det ifall det kom några andra länder och talade om för oss att vi kan minsann inget om Gotlandsrussen utan ni har ingen som helst kvalité eller förstånd att sköta vilken rastandard russen ska ha……
Shetlandsponnyn är av ren Brittisk härkomst och skall så förbli, det finns mer korsningar med shettisinblandning här i Sverige än i England och det borde ge oss en fingervisning om både det ena och det andra.
# SSS-hemsida klicka på Nyheter 070401 och skrolla sedan ner till Nyheter från England.

#10: Innerst inne så vill vi ju egentligen samma sak: Anledningen till att vi vill ha kvar vår avelsvärdering är att den en gång i tiden introducerades för att just värna om den ursprungliga shetlandsponnyn och dess rasstandard samt säkerställa kvaliteten.
#6: Hans & Märta: Vilket oerhört klokt inlägg som så väl speglar det absurda med den nuvarande situationen! Tänk om det funnit ett större samarbete mellan moder och döttrar så att vi med gemensamma krafter hade kunnat påverka EU-kostymerna! Paragraf-rytteri brukar sällan leda till något positivt.
Kan tillägga att vi har haft en oerhörd glädje av våra shetlandsponnyer under de över 40 år vi själva varit verksamma inom aveln och hoppas på minst 40 år till! 

#125 Charlotte tack för ditt intresse av mina ståndpunkter
(i annan mörk tråd), skall utveckla mina tankebanorna vidare om en frivillig demokratisk avel av shetlandsponnyn enligt moderlandets intentioner och EU:s regler. Men känner för stunden inget intresse för att skriva vidare här. Här refererar man till högt bildade personer i termer såsom förståsigpåare och kostymfjantar. Med sådana uttalanden har man också lagt argumentationsnivån på detta forum, på en nivå där jag saknar lust att deltaga.

#13: Tråkigt att du känner så … tycker personligen att det är bra med många insatta personer som bidrar i diskussionerna. Tyvärr har de dock en förmåga att sänka sig till en lite för låg nivå eller dra sig inåt ett mörkt hörn så fort det handlar om plan och riktlinjerna …
Du får gärna svara mig privat via PM om du hellre vill det.
#6 Er erfarenhet från bägge länderna är mycket viktig att ta del av, tack för att ni delar med er av den.
Personligen ser jag inte att det är ett hot att varje uppfödare med en genomtänkt avelsplan, använder sin egen erfarenhet i valet av hingst (avelsvärderad eller icke avelsvärderad har ingen betydelse, uppfödaren är väl insatt och tar sitt ansvar).
Problemet som jag ser det, är att det importeras hingstar där den som köper hingsten, fort som tusan säljer eller leasar ut den utan att ha ett smack intresse av att använda den själv.
Anledningen blir för mig att den som plockar in hingsten, enbart gör det för att tjäna pengar på andras okunskap och det ser jag som det stora hotet mot rasen i helhet.
Sällan används de här hingstarna av de uppfödare som varit med ett tag.
De som har för avsikt att tjäna dessa pengar, tar inget ansvar och det drabbar sedan de som är väl insatta och avlar för sin egen skull…marknaden blir mättad, det går inte att sälja några avkommor till vettiga priser.
OBS! Jag ser inte mig själv som så erfaren att jag tillhör den gruppen uppfödare som vet vad jag håller på med, jag behöver vägledning och på grund av detta förespråkar jag den Svenska Avelsvärderingen.
#3 Är inte shettisar en brittisk ponnyras med deras från början satta rasstandard?
Det tycker iaf jag… Det var intressant att höra på Uddevalla utställningen att vissa fick kritik för att de hade för långa öron eller för små ganascher… Om det i rasstandardaden står att de ska ha små öron, litet huvud, bred panna, stora ganascher, runda hårda hovar, korta skenor, djup bred bog, lång rakt tagel osv så ska de väl ha det?

Det är väl ingen som har synpunkter på rasstandarden.

#17 Förhoppningsvis den som avelsvärderar. 
Ett monopol avskaffat, nu nalkas nästa! 
Demokrati bygger på frihet.
#18 SKA den som avelsvärderar ha åsikter om rastypen? Ska de ha EGNA åsikter elelr bara följa de som finns?

Idag är det Lördagen den 9:e juni 2007 och jag tycker fortfarande att vår shetlandsavel skall följa moderlandets regler och intentioner till 100%.
#19 De som avelsvärderar skall inte ha egna åsikter om rastypen utan exakt föja de uppställda kriterierna för shetlandsrasen. Annars framavlar man en ny ras.
#20 Jopp!! det som varat i århundraden bör bevaras orginal

#20 & 21: Bra att vi är överens om att rastypen skall bevaras.
Men vad gör man med de shettisar som inte ser ut som "originalet" då? Dvs har för långa öron, för långt huvud, inte runda hårda hovar, tagel som inte är långt rakt och rikligt, skenbenen är inte korta eller om hästen inte utstrålar styrka, uthållighet och robusthet….

#23. Icke rastypiska ponnyer finns inom alla raser. Man kan väl ha dom till annat än avel, bruks tex.
#22 Vi är nog överens på fler punkter än man kan tro 
#24 Nu handlar ju sakfrågan om avel, då SSS syfte är att bevara och tillse att det föds upp rastypiska shetlandsponnyer förstår jag inte syftet, och då jag tror att det redan finns alldeles tillräckligt med shettisar i landet som det är, behöver vi då verkligen "pumpa" fram ännu fler då marknaden är så pass mättad.
Det är ju tur att vi har Rid och körklubben som får vara med i tidningen, då SSS inte ägnar sig åt bruksbiten….Heja! RKS

#25. Jag har inte sagt att man skall avla fram ponnyer som inte är rastypiska, men det går ju inte att bortse från att det föds sådana ändå. Kacka undrade vad man skulle göra med dom och det var det jag svarade på. Hade det varit bättre om jag skrivit "skjut dom"?

#6 Men man kanske kunde utöka formerna för bruksprovet, för att åter hänvisa till Danmark, där det kan göras med "lange liner" och även longering om jag förstått det hela rätt.
För min högst personliga del, tycker jag att ett "bruksprov" i form av longering eller tömkörning är helt ointressant. Är det brukbarheten som ska testas i ett bruksprov är jag av den uppfattningen att det bara är under ryttare eller i vagn som hästen verkligen kan bevisa sin brukbarhet.
Men jag kan visst förstå problemet att hitta tillräckligt små och duktiga ryttare eller att man drar sej för att köra in en äldre hingst "som kanske gått hela sitt liv med sin flock och verkligen värnar om sin integritet" - likaväl som det finns de shetlandsuppfödare som tycker det är ointressant att få sin hingst (och övriga avelsdjur) ridna eller körda.
Därför tycker jag att bruksprovet skulle vara frivilligt. Då skulle kraven till viss del kunna höjas - eller kanske inte höjas, men att bedömningen fick ett större "spektra" så att det blev större skillnad på ett bra och ett utmärkt genomfört prov. Nu är det ju bara godkänt eller inte godkänt som gäller. Visst, de som genomför ett mycket bra bruksprov uppmärksammas för detta under kritiken vid avelsvärderingen - men vem kommer ihåg det efter ett par år?
Jag skulle helst vilja ha något liknande det holländska IBOP, där resultatet värderas så pass att det följer hästen på samma sätt som avelsvärdeklasserna. Som det är nu får man nästan känslan av att bruksprovet är ett "nödvändigt ont" där hingsten rids/körs in till provet och sedan kanske aldrig mer - som när man gick i skolan och pluggade till proven men sen inte kom ihåg ett jota veckan efter…(Och nu syftar jag på själva motivet för utbildningen, Bruksprov: morot eller piska?)
Dessvärre kommer vi aldrig kunna ha frivilliga bruksprov för hingstarna så länge som vi lyder under SH och vill kalla våra hingstpremieringar för avelsvärderingar.
Varför ha en häst/ponny till enbart utställning? Då kan man väl köpa hund istället? 
Sagt med anledning av motståndet till bruksprov.
Varför skulle Shetlandsponnyn vara ömtåligare=större skaderisk vid inkörning än någon annan ras som har bruksprov?
Löjligt!
# 28 Jag håller med dig, förstår inte heller problemet med att göra bruksprov på äldre hingstar.
Ge hingsten tid. Jag har aldrig mött ett djur som när jag vunnit deras förtroende (kan ta mycket lång tid) inte gjort det jag bett dem om.
Om man lägger all den tiden som kan behövas för att en äldre hingst ska klara ett bruksprov är det inte poängen som bruksprov domaren som är viktigast, utan det värmer mer i hjärtat när man ser en glad och avspänd pålle som med spetsade öron koncentrerat tar tag i uppgiften.
Avkommeprövad hingst kan undantas från bruksprov. se gemensamma bestämmelser för ponny i HR/2007
Veritas odium paretFörvånad
#28 det undrar jag med… Jag hade besök av en person som sökte efter en barnhäst… Hon hade ringt på ett sto som fått guld på utställning men när hon berättade att hon skulle ha ponnyn som barnponny så sa säljaren att hon skulle fundera på det eftersom ponnyn var en utställningshäst…
Varför är en häst mindre lämplig än en hund att ha till enbart utställning frågetecken
min dator vill inte skriva frågetecken
Varför inte använda hästen till mer än bara utställning? Varför begränsa sig när man även kan rida och köra? Eller ska rasen delas upp i "utställningsponny" och "bruksponny"????
Jag förstår faktiskt inte av vilken anledning man skulle göra ett "svenskt" bruksprov på tex en hingst som redan ÄR livstidsgodkänd, menar man att hingsten skulle visa sig nedärva bättre efter 22 år ifall man genomgår en sådan eller? Löjligt!
#32 Det kan man verkligen fråga sig, här får du några av mig ????
34, tack för dina frågetecken.

Det är väl underbart att man kan ha sin shettis till så mycket. Bara utställning, bara bruks eller båda delarna. Ägarens intresse och möjligheter styr.
#36 Självklart.
Tycker ändå att det är LÖJLIGT att man inte kan köra in sin hingst för ett bruksprov p.g.a att man riskerar hingstens "hälsa".
Sen är det min personliga åsikt att jag tycker man kan skaffa hund, eller varför inte en kanin om man nu bara vill hålla på med utställning.
En Shetlandsponny är såååå mycket mer än bara ett utställningsdjur.
Vad bra, det tycker INTE jag. INTE på en 22-årig hingst bara för att tillgodose era behov i alla fall.
#38 Vad är det du tror kan skada din hingst med en inkörning?
Vad är syftet med att genomföra ett bruksprov på en avelshingst?
Då hingsten redan ÄR avelsvärderad, och bevisligen lämnat en sjuhelsickes massa bra avkommor och därav fått tilteln LIVSTIDSGODKÄND = smaka på ordet.
Då kan jag inte se en enda anledning till varför man skulle riskera ett jota genom att låta hingsten 22 år utsätta sig för detta cirkusuppträdande.
Lägg ner det syns alltför tydligt vad ni är ute efter…SKÄRPNING ALLA DÖTTRAR!!!
#40 Men VAD dillar du om nu?
Cirkusuppträdande??
Utsätta sig??
Förlåt, glömde att en Shetlandsponny är så ömtålig.
frågor
en shetlandsponny är ett hästdjur, vad är naturligast då
att beta och reproducera sig
eller att användas till körning mm
är inte utställning ett användningsområde, där man kan träna och förfina samspelet med hästen lika mycket som under ryttare eller framför vagn, eller jobba med att optimera den egna hästens förutsättningar. varför är det så fel
jag tycket inte det ena behöver utesluta det andra, men det är väl upp till var och en vad man vill göra och inte med sina hästar
att vara landskapsvårdare torde vara det mest naturliga i förhållande till att användas till något
själv har jag ponnyer av alla olika kategorier, från landskapsvårdare till tävlingsponnyer. vissa passar till allt andra inte.
varför jag undrar är för att jag får uppfattningen att vissa inte respekterar eller tolererar att en del inte vill använda sina ponnyer till bruks. jag kanske har uppfattat er fel

Jag tycker nog att bruksprovet ska vara FRIVILLIGT, alltså upp till hingstägaren att göra detta eller ej oavsett om hingsten är godkänd sen tidigare.
Däremot tycker jag att bruksprovssiffrorna ska "spela större roll", det ska vara en prestation med ett bra bruksprov. Det är ju faktiskt ett visst bevis på användbarhet/sammarbetsvilja gentemot människor. Åtminstone just den dag det utfördes. Har en viss förkärlek för tyskarnas sätt att anordna bruksprov, där ser man användbarhet i ett större och längre perspektiv än bara 1 dag. Dyrt och tidskrävande javisst, men du får en bruksvarudeklaration som ingen kan motsätta sig!
För även om en hingst nedärver en excellent typ så är jag fortfarande inte intresserad av att betäcka med denna hingst om det även visar sig att han har ett j***a temperament eller inte har utfört bruksprov alls, någonsin, någonstans.
#43 För även om en hingst nedärver en excellent typ så är jag fortfarande inte intresserad av att betäcka med denna hingst om det även visar sig att han har ett j***a temperament eller inte har utfört bruksprov alls, någonsin, någonstans.
Alldeles, alldeles sant. Håller med till 110%.
Även om jag vill ha ALLT. Bra exteriör och bra bruksegenskaper.
Ett utmärkt temperament är ändå viktigast.
# 38 Om du väljer att visa din 22 åriga hingst behöver du inte göra brukprov i Sverige

#42 Instämmer med dig helt och hållet.
Vi använder många av våra shettisar men har även några som är lyckligast när de får gå hemma och bara kelas med.
Jag tror att:
Om man har en hingst som man tror uppnår rasvisa krav visar man den på hingstpremiering.
Om man har en hingst med ett trevligt och bra temperament som man tror klarar att bruksprovet gör man bruksprovet.
# 42 och # 43 Bra skrivit.
#41 Men Inger hur är det med dig?
#42 Håller med, det är väl ändå upp till var och en som betalat för sin ponny att välja viket användningsområde man själv behagar.
#43 Tyvärr står inte Tyskland särdeles högt i kvalitet´s rangen här i landet…synd, hingstar som redan genomgått bruksprov och blivit godkända med bravur ska väl inte behöva göra detta i Sverige????? isåfall ska det precis som du säger vara frivilligt.
LIVSTIDSGODKÄND (på riktigt) vad krävs för att man ska bli det i Holland?

Jag fick en förklaring på detta när vi köpte Lucky,gå in på min hemsida www.mytorp.com hästar hingst.
# 48 Om jag köpte en hingst från Tyskland som gjort ett bruksprov i Tyskland med bravur skulle jag med glädje göra om bruksprovet i Sverige för att visa vilken super pålle jag importerat.
Att visa på hingstpremieringen och träna inför ett bruksprov kostar ganska mycket pengar och kräver mycket tid. Är iden med att importera hingstar till Sverige att tjäna snabba pengar på hingstarna förstår jag att det inte finns något intresse att visa dem.
#39 Vet du verkligen inte det ska du nog inte uttala dig överhuvudtaget om ämnet!
# 51 Om du är på dåligt humör, bör du inte skriva här.
Inlägget i #39 var inte inte otrevligt skrivet utan en fråga ställdes.
#49 Äntligen ett vettigt svar på vad som krävs…Tack!
Om ni har något emot de som importerar hingstar bör ni rimligtvis framföra era åsikter mot de personer era tyckanden gäller och inte försöka klanka ner på de som inte har med sakfrågan att göra…
#52 Vad har detta med tråden att göra? kallar du detta för att vara på dåligt humör då kan du inte sett mycket….Ann-Christine nog förstår du mer än såhär…
#53 Ja, jag tycker att #51 är omotiverat otrevlig, får jag det?

#53 Jag tolkade faktiskt också det som en väldigt otrevlig kommentar och på dig så låter det som om det skulle vara vardagsspråk? Eftersom du tycker att A-C inte har sett mycket.
Tror nog att A-C kan ha sett mer än … men behöver inte gilla det för det .
#51 De hingstar jag ägt/leasat har alla varit inkörda. Ingen har någonsin utsatts för något riskfyllt för det.
Vi har för övrigt kört in/ridit in alla våra ponnyer (när de kommit upp i lämplig ålder)
Kan man inte själv köra in hingsten för att man är rädd att misslyckas kanske man kan be någon som kan.
Enligt mig finns inga större risker med att köra in en hingst än vad det finns med att ställa honom bakom ett sto som inte vill….
Hoppsan, jag uttalade mig i ämnet.
#48 Jag tycker inte att det är cirkus att köra en hingst.
Inger skrev
Enligt mig finns inga större risker med att köra in en hingst än vad det finns med att ställa honom bakom ett sto som inte vill….
Kan inte annat än hålla med precis min åsikt.

Idag är det Onsdagen den 13:e juni 2007 och jag tycker fortfarande att vår shetlandsavel skall följa moderlandets regler och intentioner till 100%.
Bruksprovet skall bygga på frivillighet, skall vara en merit för den som genomfört ett sådant.
Man skall också vet hur bruksprovet gick till och hur shettisen klarade detta prov. Om frivilligt kommer kraven att höjas.
Godkänt säger för lite, ibland inget alls.
Avelsmålen skiftar över tiden och därför är det viktigt att bibehålla en bred avelsbas.
Idag är England garantin för att shettisens gener bevaras. Både vi och Holland är för smalspåriga i vårt avelsurval och det straffar sig på sikt.
Jag tycker tonen mot min åsikt om gamla hingstar och inkörning är mycket otrevlig men ingen Sajtvärd tycks reagera.
Det står också att man ska acceptera andras åsikter ändå är det många i ovanstående inlägg som bara agerar provocerande. Jag har rätt liksom alla andra att försvara mig.
Är man bara okunnig kan man ju läsa på lite, att köra in hästar är det farligaste man sysslar med och den absolut största skaderisken. Att sedan en häst är gammal och man inte vet om den vad den har varit med om tidigare i sitt liv ökar på denna skaderisk markant. Jag har kört in ca 25 hästar och det är flera stycken som har råkat ut för olyckor av olika slag tidigare i sitt liv (som man ibland får veta i förväg och ibland inte), dessa får ofta negativa reaktioner vid inkörning. Dessa hästar skadar sig ofta på olika sätt.
Låter detta konstigt så ta kontakt med en körtränare/inkörare och fråga. Jag kan inte svara nåt annat för att detta ifrågasätts 100 gånger till.
En gammal häst har inte samma läkförmåga som en ung, en sträckning kan räcka för att avelssäsongen ska gå i stöpet. Det behöver ju inte ens innebära att någonting mäkvärdigt har hänt.
Eller kanske ni ska hävda att en 70 årig tant läker lika snabbt som en 15 åring??
Då Zeferino vd Kleinen Nes väl har bevisat sin goda nedärvning ser jag ingen orsak till att börja med en inkörning. Hans tid i avel här är ändå begränsad då han redan nu har uppnått en ansenlig ålder.
Detta är min åsikt och den står jag fast vid om det nu tillåts?
Hacka bäst ni vill på mig och min hingst, jag tänker absolut inte tvinga någon att använda honom.
Fast jag hade inte heller räknat med att de som tycker det är viktigare att hingsten visas på bruksprov än att titta på vad han verkligen har nedärvt heller skulle sitta och köra 250 mil för att betäcka sina ston med honom.
Själv tycker jag dock att det är trist att en livstisgodkänd hingst håller samma status i SSS ögon som en icke visad svensk hingst som inte är godkänd/visad i något land.
Om jag nu tillåts tycka det?
Varför är det så viktigt för er att just han visas?

Det är inte "kvaliten" på hästarna jag har förkärleken för utan snarare tyskarnas mycket strukturerade sätt att pröva hingstarna i sina bruksprov.
Om jag någonsin köpte mig en hingst som genomgått 30 eller 70 dagars testerna med goda vitsord, skulle jag gärna visa den på bruksprovet om så bara för att få glänsa med min jätteduktiga hingst. 4*10 poäng på bruksprovet är ju det för mig ultimata bruksprovet…
#59 Jag har inte hackat på dig. Men om du upplever det så, så är det upp till dig.
Jag får det intrycket att du aldrig skulle köra in en hingst för bruksprov oavsett om den är "livstidsgodkänd" eller inte.
Jag har ingen förståelse för det, men det är jag det.

#59. Ann-Christin är Medarbetare här på sajten och reagerade på tonen i ditt inlägg i #51.
Intressant att höra olika åsikter i ämnet, men var snälla och håll den i en trevlig ton.
# 59 Vem har hackat på din hingst?
Du själv tog upp saken i en annan tråd och som jag fattade det så var du inte nöjd med att hingsten inte skulle få ett RS nummer om han inte genomförde ett godkänt bruksprov och att du ansåg att det var för stor skaderisk att försöka köra in honom.
Flera har skrivit att de tror att hingsten inte behöver göra bruksprov på grund av sin höga ålder, då borde han ju kunna visas på en avelsvärdering OM du har intresse av det.
Sedan måste det ju vara upp till dig om du köper en hingst som är för gammal för att försäkra, det ÄR en risk att låta hingsten betäcka också.
Det är väl alltid intressant att få se nya hingstar och höra vad de får för bedömning, tycker inte du det?

Jag har kört in många hästar och inga skador på dem , det enda man måste lära sig är att inte stressa fram det är väl det felet många gör när de kör in, tar man allt lugnt så går ALLA hästar att köra in även gamla rävar.
Man måste lära sig att lyssna på hästarna och göra det i deras takt och inte i våran.
jag kan förstå att man inte vill köra in en 22 åring. Skulle aldrig komma på tanken att varken rida in eller köra in en så gammal häst.
Anette_Berg kommer du att visa honom på någon utställning??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag hade inte heller kört in en sådan gammal och man slipper ju göra det också när de är så gammla.
Men jag köper inte att det skulle vara det farligaste utan allt beror eg på hur farligt vi människan gör det.
#66 det är sant, jag tycker inte heller att det skulle vara farligare däremot kan det ta längre tid.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#64 Vi har inte kört in så jättemånga, men endel har det blivit i varierande åldrar. Jag säger precis som du allting går om man ger pållen tid och gör det hela på individens villkor.
Vi har inte haft några skador eller tillbud varken på travarna eller shettisarna.
# 59 Jag skulle inte heller köra in en 22 åring men det behöver du inte heller göra för att visa honom på premieringen.
O ja, hemskt gärna. Kanske avelsvärdera honom till våren (om han undantas från bruksprovet).

Idag är det Fredagen den 15:e juni 2007 och jag tycker fortfarande att vår shetlandsavel skall följa moderlandets regler och intentioner till 100%.
Det är viktigt för aveln med många entusiastiska uppfödare som avlar på många starka rasrena individer. Den toppstyrda aveln likriktar och degenererar vårt avelsmaterial. Utan en kontinuerlig import från moderlandet skulle det svenska smala avelssystemet rasera shettisstammen.
Ovanstående är mina egna åsikter som jag uttrycker men inte har för avsikt att pådyvla någon som inte är intresserad.
Detta trasslande med egna påhitt gör så att det blir slitningar, precis som att man måste följa regler på detta forumet så måste vi följa moderlandets regler.
Vi stamboksför endast shetlandsponnyer för att vårt moderland gett oss den rätten, men det förutsätter att vi följer deras regler, gör vi inte detta får vi inte längre ha kvar våran status som dotterland.
Vore inte detta katastrofalt då vi alla verkar vara överens om att vi ska följa den rasstandard som moderlandet har, de flesta är ju helt överens om att vi ska fortsätta stamboksföra shetland som renrasiga ponnyer och inte bli tvingade att registrera våra ponnyer direkt i moderstamboken, då skulle ju detta med godkänd dotterförening likvideras, puts väck!
Och det tror jag vi alla kan vara överens om att så vill vi inte ha det.
Självklart ska man besiktiga sina avelsdjur, dessa skall kunna uppvisa UA på den internationella veterinärbesiktningen, annars är individen inte fullt godkänd heller och har inget att tillföra någon avel någonstans.
Sen om jag vill meritera min ponny med tävlingsresultat/utställningsmeriter är helt ok, men dessa skall inte ha något med avelsvärdet att göra utan dessa meriter följer endast hästen och dess ägare som ett ekipage.
Det är faktiskt den som matchar fram hästen och ombesörjer för dess välmående som ska ha eloger för bra resultat, detta är bevisat iom att de extriöra resultaten kan sklija sig så oerhört mycket från utställning till utställning hade sånt med avelsvärdet på hästen ifråga att göra skulle det vara fullkomligt omöjligt att få så olika bedömningar rent extriört, gångarter kan det visst skilja på men inte på extriören, den kan omöjligt ha ändrats så mycket på en vuxen häst på bara några veckor…
Detta är min personliga åsikt om ämnet och jag försöker INTE heller att pådyvla och tvinga någon att tycka som jag.
Har idag genom konfidensiella uppgifter fått vetskap om att de plan och riktlinjer som skulle översättas och skickas till moderlandet för godkännande har ännu INTE ens har kommit dessa tillhanda.
Ytterst märkligt i mina ögon när det utlovades att dessa skulle översättas och tillsändas moderföreningen i England omgående.

#72 Eftersom vare sig du eller ngn annan har ngn aning om vad som kan ha fördröjt (om de nu är fördröjda) PoR, så bör ingen heller uttala sig om detta eller kritisera/ifrågasätta detta här. Det skapar endast spekulationer. Så snart styrelsen har offentlig (läs "färdig") info kommer den säkert att publiceras på föreningens hemsida.
Har du eller ngn annan kritik att framföra, eller frågor att ställa som gäller SSS/styrelsens verksamhet skall du vända dig till dem direkt. Inte via detta forum. För här får du inga svar om styrelsens arbete. Tack.
(Redigerat)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#73 Då min avsikt ej varit att vare sig kritisera eller ställa några frågor så finner jag ingen anledning att ta någon större notis om ditt inlägg.
Jag har endast skrivit inlägget utifrån min synvinkel och ser inget fel i att informera om mina åsikter på detta forumet.
Jag tycker faktiskt fortfarande att det är tråkigt att folk ska pådyvlas en massa falska uppgifter som sen kommer att tas bort, detta skapar förvirring hos allmänheten.
Då jag med säkerhet vet att det INTE kommer att bli något av de vita eller de blåa passen och att några andra principer/regler än moderföreningens inte är aktuellt överhuvudtaget, då finner jag ingen anledning till att jag inte får lov att skriva om mina uppgifter här.
Tack!

#74. I mina ögon är det märkligt att du läcker om det som du kallar konfidensiella handlingar. Om du får ta del av sådan information är det nog inte meningen att du skall sprida det på detta sätt. Eller också är det vare sig konfidentiellt eller sant. Var och en får ju själv avgöra vilken tilltro man vill ha till all din "information".

Jag förstår inte varför ni klankar så mycket på Carola, i mångt och mycket har hon faktiskt haft helt rätt, inte mycket som har misstämt med det fakta som kommit fram. Vad jag förstått så ska alla få göra sig hörda här, även om inte allas sak går åt samma håll, uppenbarligen.

#76. Jag vet inte vad du menar har stämt, eftersom ingenting ännu är klart. Man väljer själv vem/vad man vill tro på. Själv vill jag ha information från "officiellt" håll innan jag tror någonting alls.
Alla åsikter är välkomna och de skall framföras i god ton. Det har inte alltid skett och det är vi många som bidragit till.
Det här med vita o blå pass skall ju börja gälla redan 07-01-01 enligt Shetlandsponnyn, men hur kan de det när inte rikt o planlinjerna är klara (godkända)?? Gustav har ni registrerat några föl från i år ännu? I så fall vilken färg har passen fått?

# 78 Camilla de blå och vita passen saknar helt stöd i gällande plan och riktlinjer. Att de nya plan och riktlinjerna ännu inte är godkända beror på att Jordbruksverket inte heller accepterar vita och blåa pass då detta är diskriminerande. Avvakta med registreringen av dina föl. Detta problem kommer snart till sin lösning. Även en bångstyrig dotter måste inse när gränsen är passerad och tänka om.
#77 Men Anette har du glömt att allt var klappat och klart med hingstlicensen alá 2000:- inklusive exklusive rabatter…
Carola sa att några såna licenser får vi inte ha…. och vips!
#78 Dessa blåa och vita pass är går under precis samma riktighet som hingstlicensen alá 2000:-
#75 Oj! oj! Anette om jag verkligen skulle få för mig att läcka då skulle inte mycket vara konfidensiellt, jag berättar inte allt jag vet, bara lite åt gången
Detta inlägg är skrivet av mig i god ton och avsikten har inte varit att pådyvla eller försöka påtvinga folk sånt dom inte vill veta.
Problemet är precis som kissen skriver mycket nära sin upplösning.

#79 & 80: "Förhandstips" i alla ära … Tids nog så kommer den officiella informationen ut och sedan är det upp till oss alla att anpassa oss därefter.
#81 Jopp det har du helt rätt i, frågan är bara vad vi gör då med alla oförskämdheter som riktats mot de personer som försökt säga sanningen, då detta ämne alltför ofta hamnat över i personangrepp mm istället för att hållas till sakfrågan?

#82: Personligen tycker jag att alla oförskämdheter pågått på tok för länge. De bör sluta omedelbart från alla håll, i mitt tycke.
Sedan borde nog ingen ge sig ut för att säga "sanningen" då det väldigt sällan finns enbart en "sanning". Låt oss i stället utbyta erfarenheter, dela med oss av roliga och tråkiga händelser, m.m. vilket egentligen är själva tanken med detta forum.
# 79 Tack för svar, skall bli kul att se. Men man kan ju inte vänta med att registrera fölet, (har en st) då åker man ju på blodtypning mm.
#83 Men självklart är det så, men mina och andras åsikter verkar ju gå i klinch med en del andra, så sanningen har ju till syvene och sist en stor betydande del i sak, för inte kan man bygga ett utbyte av erfarenheter och händelser baserat på rena lögner, det vore ju i slutänden katastrofalt för oss alla.
Eller?

#85: Ja, till syvende och sist kommer den officiella "sanningen" fram … och tills dess är det nog bäst att vi undviker att påstå att vi sitter inne med den … annars blir det mest ett oändligt dividerande om det ena eller det andra och det är oftast då som otrevligheterna kommer fram (av någon outgrundlig anledning).
Det är ju egentligen aldrig de olika åsikterna i sig som är problemet - utan oftast är det hur de läggs fram (som absoluta "sanningar") och med vilken attityd det sker mot "oliktänkare". Med överlägsna och arroganta attityder mot sina medmänniskor vinner man tyvärr ingen över på "sin sida". Och egentligen spelar "sidorna" ingen som helst roll heller när vi alla till syvende och sist får acceptera och anpassa oss till den slutliga officiella "sanningen" oavsett vad vi ev. tycker om den eller ej.
Tack och lov så finns det en oändlig massa andra erfarenheter som vi kan utbyta sinsemellan medan vi väntar på de slutgiltiga plan och riktlinjerna. 

#84 De sa faktiskt på årsmötet just om tiden där , vad som gällde med årsfölen men då jag inte kommer riktigt ihåg exakt vad de sa , så tänker jag inte skriva det är då jag inte vill gå fram med *osanningar* som en del andra gör.
Det där om blå och vita inte skulle gälla är en osanning då sss mycket väl kan ha det då de inte nekar någon att vara med i stamboken utan alla får vara med, men att det skulle vara olika färger var för att göra det enkelt för andra länder enligt önskemål från de nordiska grannarna att det skulle vara lättare att se vilka som var avlade efter *godkända* hingstar eller inte.
#87 Så här har SSS gjort för att som Du skriver
"att det skulle vara olika färger var för att göra det enkelt för andra länder enligt önskemål från de nordiska grannarna att det skulle vara lättare att se vilka som var avlade efter *godkända* hingstar eller inte." :
EU-hingst som avelsvärderas med 29 p = Avkomman får blått pass.
EU-hingst som inte avelsvärderas = Avkomman får vitt pass.
På detta sätt hjälper vi alltså våra nordiska grannar att se vilka som är avlade efter "godkända" hingstar. Sant eller falskt - Döm själv.
#87 då jag inte vill gå fram med *osanningar* som en del andra gör.
Visst är det hemskt att det får gå till på det viset, vad bra att du också vaknat.
#87 Det där om blå och vita inte skulle gälla är en osanning då sss mycket väl kan ha det då de inte nekar någon att vara med i stamboken utan alla får vara med.
NEJ! Veronica detta är ingen osanning, lika lite som att licenserna alá 2000:- fick förekomma, du sa även då att SSS visst fick ha det så om dom ville, minns du inte det?
Lägg gärna denna diskussion på minnet…
#87 det skulle vara olika färger var för att göra det enkelt för andra länder enligt önskemål från de nordiska grannarna
Varför har då dessa länder inte olikfärgade pass själv??
Ni som håller på med tex halvblod vad står egentligen vitt pass för?

#89 DK har olika loggor på sina pass för vad de är avlade från.
Jasså och ha de blivit sagda att de inte fick ha det eg? Jag kommer mycket väl ihåg det och vet att det var flera andra raser som hade precis samma system. Tycker det är rätt eg att det är olika för olika hingstar visade och vetrinärt godkända billigare licens, ovisade och ej vetrinärt godkända dyrare licen , inget kosntigt med det.
Men Carola då du pratar mycket om sanningar så är det FAKTISKT så att man får ha olika färger det som man inte får är neka de med 3 fulla led att komma in i stamboken och det är ingen som nekas tillträde i stamboken med sina fulla stammar.
Sen så Carola så ska man väl inte gå ut med konfidensiella uppgifter , om du nu skulle få reda på något sådant och fått talat om det för dig i förtroende så visar det ju bara hur bra du är att lita på .
Här kan du gå in och läsa om halvblodens färger på passen http://www.asvh.se/regist/stambok_reg.htm
#91 Men Carola då du pratar mycket om sanningar så är det FAKTISKT så att man får ha olika färger
Helt allvarligt Veronica, jag vill inte alls ta ifrån dig din tro på vad någon sagt till dig, men jag vet med allra största sannolikhet att de personer som inbillat dig detta har fel, skulle det vara helt omöjligt att dessa personer inte säkert vet vad dom pratar om.
Sen så Carola så ska man väl inte gå ut med konfidensiella uppgifter , om du nu skulle få reda på något sådant och fått talat om det för dig i förtroende så visar det ju bara hur bra du är att lita på
Jag lovar dig Veronica att de som förser mig med uppgifter vet att jag inte läcker, tror du verkligen att jag skulle få så mycket info annars, jag berättar aldrig mer än jag får lov till, och du ska veta att jag har inte ens berättat hälften av den info jag sitter inne med, ibland spelar man på olika nivå helt enkelt..
DK har inte olika färger och det har väl inte några andra av de nordiska grannarna heller!!
Tack! för länken om vad vita pass står för, jag ska genast gå in och läsa.

#92 Jag skrev inte att DK har olika färger heller utan de har något med sin logga på passen med logga eller utan logga.
Fast men du tror ju alltid att du vet bäst och att vi andra inte vet något så ja det är inte ens lönt att disskutera med dig, för enligt dig så blir vi andra lurade och du vet allt. ja ja det får du gärna tro om du vill det .
Du kanske tycker själv att du vet mycket och att du inte läcker men som sagt får man veta kondfinella saker så läcker man inte det så är det bara , annars så är det ju så att de som förser dig med uppgifter vet om att du läcker och det talar om det för dig just för att du ska *skvallra* om det för att de själva inte vågar göra det. Men som sagt man ska inte gå ut med saker innan man vet om det är sant eller inte och ja och vad mycket som skrivs här tar jag med en nypa salt då det som sagt är skvaller .
Var så lite så , tycker halvbloden har ett bra system de med , även welsharna har ett bra system med sin kvalitetsbok.
Nu ska jag göra som ett bra ord språk säger
Tala är silver Tiga är Guld 
Japp i DK har man med avelsföreningenslogga på passet om hingsten är avelsgodkänd/kårad i DK eller utan logga om det är en EU hingst som inte är avelsgodkänd/kårad i DK.

#94. Tycker danskarna att det är diskriminerande?
#95 Det är olika bland de danskar jag känner och diskuterat detta med. En del tycker att det är ett jättebra system, andra gillar det inte men ingen av dem vill släppa det helt fritt. Det är nog så överallt, att alla inte tycker lika.
Fast men du tror ju alltid att du vet bäst och att vi andra inte vet något så ja det är inte ens lönt att disskutera med dig, för enligt dig så blir vi andra lurade och du vet allt. ja ja det får du gärna tro om du vill det . Du kanske tycker själv att du vet mycket och att du inte läcker men som sagt får man veta kondfinella saker så läcker man inte det så är det bara , annars så är det ju så att de som förser dig med uppgifter vet om att du läcker och det talar om det för dig just för att du ska *skvallra* om det för att de själva inte vågar göra det.
Bara undrar om DETTA är "god ton" mot andra medlemmar i detta forum…
/en undrande Karin

#97 Karin du får gärna undra och du får gärna fråga mig , jag svarade på samma sätt som man blir bemött på inte mer konstigt ändå och ja det är *Svagt* av en att falla in i samma ton,men ibland är man ju bara människa och jag kan erkänna det 
Men det verka vara svårt att erkänna att man använder fel *ton* ibland men jag har inte så svårt för att göra det. fler som borde våga göra det kanske
eller att våga erkänna när man har fel och en bra människa är en som vågar erkänna sina misstag och lära sig utav dem och kunna lyssna på andra .
#93 Veronica, då jag inte ägnar mig åt denna sortens inlägg vill jag inte heller att du försöker blanda in mig i dina oförskämdheter, då du inte någonstans på detta forum kan hitta något liknande inlägg skapat av mig, tycker jag att du inte ska beskylla mig för det som bara finns i din fantasi eller i ditt eget godtycke.
Märkligt att man får läsa sånt där ifrån en person som anklagar andra för toner mm. denna gången får du nog tänka om, detta var nästan för uppenbart.
Varför inte bara hålla dig till sakfrågan, alla skriver inte lika och har inte samma sätt att framföra saker på, verkar endast vara ett liknande försök till fostran av mig precis som man försöker sig på att fostra moderföreningen…Sverige Sverige fosterland
Då jag tillhör den "bångstyriga" majoriteten så spelar det ingen roll hur mycket en del än försöker sig på personangrepp och oförskämdheter mot mig, jag har sanningen på min sida…har du?

… och så var vi då där igen …

Och då är det kanske snart dags att ta bort även denna tråd då? Flera av er måste tänka er för hur ni skriver till varandra.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#101 håller med!