Easy boots vs. Cavallo simple boot
Jag har under många år haft stora problem med tappade skor på min bråkiga, lilla dam. Därför har jag nu bestämt mig för att köpa ett par så kallade hovboots eller barfotaskor! :D
Men precis när jag skulle köpa ett par Easy boots så såg jag att det fanns ett annat märke som fått mycket bra kritik; Cavallo simple boot.
Jag kör gasnka intensivt och länge, några gånger i veckan!
Så nu har jag lite frågor jag skulle vilja ha besvarade av personer som testat det ena eller båda märkena:
Hur är hållbarheten?
Greppet i underlaget?
Risk för skav?
Hur lätt är det att tappa bootsen?
Hur mycket grus och skräp samlas i bootsen?
Exakt hur lätta är bootsen att anpassa från vinter till sommar?
Prisvärda?
Tack på förhand! // Marie & A.C.'s Julia

Jag har easy boot epic till mitt russ mest pga av att de är de ända som finns i hennes storlek.
Jag är mycket nöjd med dessa. Hållbarheten vad jag kan se nu (köpte dem i början av sommarn ungefär) så är det bra, kör minst 1 ggr/veckan och kan inte se att det slitit något på dem, har då varit på blandat underlag.
Greppet tycker jag är jätte bra.
Skav har det inte blivit av dessa, gaitern är mjuk och sitter fint om.
Enligt mig så sitter de som gjutna i princip, det har varit en enda gång som hon hoppade till och då tror jag hon trampade lite snett med andra hoven så den slets av, men inget gick sönder och det var bara att sätta på igen. Men det gäller att man har hittat rätt storlek på ett ungefär.
När jag kör på lite mer mjuka vägar så kan det ibland samlas lite bös och smått men det är inte mycket, vatten kan det komma in om det är blöt men då är det bara att torka dem och sen borsta ur dem.
Nu har jag inte använt dessa på vintern än men dessa går att brodda om man vill det.
Jag tycker dessa är prisvärda om jag ser mot skor. Det hade blivit mycket dyrare med skor på henne (plus att jag inte riktigt gillar det) och bootsen håller lika bra och jag kan ha henne barfota som jag vill :)
Carpe diem!
Kul att höra! Av ren nyfikenhet: Varför passade endast Epic? :)

Hon har så små hovar att inga andra sorter finns i hennes storlek. Easy boot (utan gaiter) och easy boot epic (med gaiter) var de enda som hade i rätt storlek. Jag valde epic för att jag ville ha gaitern med :)
Carpe diem!
Okej! :D Då får vi se hur jag gör med min, hon har nämligen ganska stora hovar.
Någon som har testat Cavallo Simple boot?
Jag använder Cavallo Simple boot. Började med EB men tyckte de blev för hårda under vintertid och spännena var för svåra att öppna.(Har ledgångsreumatism) dessutom trivdes inte hästarna alls med bootsen så jag bytte till Cavallon. Jösses! Som natt & dag. Suveräna att hantera och hästarna trivs oerhört mycket bättre med dom. Haft dom i hagen med kuperad terräng och inget har fått dom i sämre skick ej heller har de lossat. Använder iläggs sulor så stöt dämpningen är maximal. Fång hästen har haft dom i sin konvalescent hage utan problem med vare sig underlag,väder eller gången.Har inte hittat ett enda ställe på hoven där de skaver heller.Kan bara varmt rek dessa bootsen till både häst och ägare(hanteringen
).

Tycker problemet verkar vara att det inte finns så små storlekar… Vad jag har hittat är easyboots de enda som finns så små att de möjligen kan passa mina ponnyer.

#4 Då ska du vara glad, man får lite mer valmöjlighet om hovarna är lite större :)
Carpe diem!

Jag har Easyboot till mina mindre ponnyer, Epic till den ena & Bare till den andra. Epic är lättare att sätta på men Bare sitter bättre tycker jag.
Till den större ponnyn har jag Simple boot, vilka är plättlätta att sätta på och sitter otroligt bra på. Dock kan de ge skav i karleden har jag märkt, men en "socka" löste det problemet :)
Jag använder dessa för att förhindra ev skav men har dock märkt att de inte behövts när bootsen varit på i hagen…