Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1437 ggr
[randi]1
0

analyserat hö

Hej! Jag har aldrig använt analyserat hö förrut, men nu har jag köpt det. Det låter väl lite tokigt, men jag skulle behöva hjälp med att luska ut hur mycket de behöver, och annat. Den ena väger 279 och den andra 229. Just nu gör vi inte så mycket med dem, förrutom tar promenader.

Torrsubstans 89,0%

Energi häst 10,8 MJ

Råprotein 57 g

Smältbart råprotein häst 22 g

NDF 593 g

Socker 174 g

Adnocc
0

Hej!

Här finns ett program där du kan knappa dina värden för att se hur mycket du ska fodra och vad du behöver ev. komplettera med…

http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html

AnnaFagerell
2

Kvoten på ditt foder blir 2.0 och idealet bör ligga på 6. Detta foder du köpt har på tok för låg proteinhalt och du måste komplettera det ganska rejält med ett proteinrikt kraftfoder.  själv skulle jag funderat en gång till på att fodra med ett så dåligt foder.

Vad är det för hästar du har som väger så mycket?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

mille-star
0

Som ovansteånde skrev så är kvoten väldigt låg. För att dina ponnyer inte ska få överflödigt med energi så är i stortsett krafft muskel det enda alternativet.

Jag hade nog istället försökt få tag i ett hö med bättre värden och spätt ut det höet du har med det istället för att behöva ge massa kraftfoder i onödan till en ponny som inte arbetar.

jag läser till agronom så hör av dig om du behöver hjälp!

StuteriSolo
0

man kan ju komplettera med lusernpellets, det har vi fått göra några regninga år när vi bara hade torrhö, nu plastar vi och kan få bra ponnyhö utan för litet protein i förhållande till energin.

mille-star
0

Med en såpass låg kvot är det svårt att få proteinbehovet täckt av endast lucern utan att energin stiger i skyn. Lucern innehåller runt 105g smb. rp, krafft muskel innehåller 370g. Detta innebär att man får ge 3 kg lucern för att komma upp i samma mängd och 3 kg innebär 3 ggr så mycket energi också.

[randi]1
0

Tack för era svar. Hästarna jag har är två hingstar som är tre år. Den ena är grov, och den andra är lagom. Jag undrar hur du kan säga att de väger så mycket? De som har shettisar och som jag pratat med, säger att de är lagom. Han jag köpte höet ifrån, sa att det är jättebra, och att han säljer till jägersro, men antagligen är det väl bara försäljningsknepFörvånad.

AnnaFagerell
0

#6 Undrade bara om det var renrasiga shetland för det kan ju ha betydelse för utfodringen. 279kg anser jag vara mycket för en shetland, även för en stor sådan. Jag har en hingst som är 104cm och han väger 230 kg.

Inte säkert det är försäljningsknep, han vet säkert inte bättre.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[randi]1
0

#7 ja han är renrasig, och han är grov i kroppen. Enligt uppfödaren så är stammen väldigt grov. Han är definitivt inte tjock. Den andra killen är en helt annan sort, han är lite "klenare" smala ben mm. Jag ursäktar inte alls hans vikt, men han är väldigt fin, både enligt mig och vet, hovslagare och andraSkrattande.