Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 23-säljes
Läst 4305 ggr
Minsanne
1

Shetlands ponny auktion

Söker du en shetlandsponny?

Nu pågår en shettisauktion på www.shetlandponyauction.com
Kika in om ni vill.
Framöver hoppas jag att vi även kan ta in ponnyer utifrån, men vill först se hur det kommer att funka.

Nej, jag vet … det finns ingen garanti för att ponnyn kommer till rätt hem. Men det finns det inte heller då man har köparen framför sig.

Jag tror och hoppas att den som köper en ponny också har för avsikt att ta hand om den.

Läs reglerna och hör gärna av er med frågor eller annan respons, både positivt och negativt. Alla är vi barn i början Glad

Annette
8

Vi tror att det i längden kommer att gynna oss uppfödare att hänga på trenden, typ som Ebay eller Tradera
Europa är inte längre bort än din dator egentligen.

Usch, liknelsen med Ebay eller Tradera låter verkligen inget trevligt. Är det inte levande djur vi sysslar med, inga cyklar eller andra döda ting Rynkar på näsan.

Michaela-N
8

I mina öron låter det helt vansinnigt att buda på ett levande djur över nätet.

Minsanne
10

#1 Annette Det är väl självklart att det är levande djur vi har. Man vad är skillnaden tycker du, att annonsera ut sin häst till salu eller att kanske nå just den målgruppen du vill kunna nå, med just en shetlans auktion?

Man kan ju när som helst åka och ittta på hästen om man vill. Liknelsen med Ebay och Tradera innebär inte att man säljer beg kläder på denna autkion, det var mer ett talesätt at Ebay har en enormt stor krets dom når ut till och att länders gränser suddas ut.

Så det var inte alls meningen at det skulle låta som du får det till.

Kida
4

Jag skulle kunna köpa min häst på en sån här auktion Glad.

Och jag håller med om att när man säljer en häst så räknar man med att köparen vill hästen väl. Vissa människor kan verkligen låta bra, fast det inte är så i bra igentligen.. Men det måste väl vara väldigt sällsynt..?

# Om det skulle visa sig att någon som har budat och har djurförbud eller på annat set är mindre lämplig som hästägare som ni får vetskap om, då måste ni ju kunna ta er rätten att neka det budet och ta budet under? Bara en tanke kring reglerna.

Annette
4

#3. Det kan hända att ni inte menar så, men så upplever jag det och du ville ju ha synpunkter, såväl positiva som negativa.

Johannna
4

Idén är inte dum och jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa om jag hade möjlighet.

Gillar dock inte sidor med massa stavfel och tycker sånt känns oseriöst. Shetlandsponny borde ni ju veta hur det stavas.
Tycker även reglerna känns lite konstiga.

janehellen80
0

#6 Var e det felstavat? Shetlandpony är ju engelska ..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Minsanne
1

Vad är det du tycker är konstigt med reglerna?
Precis som #7 skrev så är det på engelska, den svenska adressen är inte färdig att använda än.

Om en person har djurförbud så får han/hon ju inte köpa

Snaedis
0

# TS

När avslutas auktionen ?

Minsanne
0

Det står om du klickar på "Bid here"

MariaA
3

Jag skulle absolut kunna köpa en ponny på en sådan här auktion, tycker det är ett mycket bra initiativ, och kan inte se att det skulle vara någon skillnad mot att köpa sin ponny från exempelvis hästnet…..Glad

Kida
2

Jag tycker att sidan är trevlig och bra!! Den känns seriös.

VeronicaP
4

Jag kan väl tycka att man kan ha aktuion men inte över nätet , man kan ha hemma en speciell dag tex .

Vet andra uppfödare som haft auktioner men som sagt hemma på gården inte över nätet , men hästarna har ju legat ute på deras hemsida så man har kunnat se och läsa intressant om dem innan , även varit möjligheter att komma och titta på dem innan ..

Tycker det känns lite kallt att sälja hästarna så på auktion känns som när de såldes på hästmarknad förr .

Men så kan de kanske vara att jag inte säljer våra hur som helst . Jag har speciella känslor för var och en av våra här hemma och försöker hitta så gott hem till varenda en och jag har rätt så bra koll var de är de som vi sålt.

Jag skulle aldrig själv köpa häst på sådan auktion. De känns inte rätt för mig i alla fall.

Bilder kan ju både försköna och för fula …

Silenos
4

Vårt land är avlångt . Vet flera som köpt häst långifrån som utgått ifrån annonsen och den info man får, för att sedan låta en häst-transportör köra hästen till sig.

Jag tycker också vi kan respektera att detta är en säljes-annons. Den behöver inte bli en diskussions-tråd om nät-auktioner i allmänhet.

VeronicaP
2

#14 de står faktiskt att de vill ha respons både positivt och negativt .

Milla
3

Finns ju en del hästar som är sålda via "normal" annons som inte fått bra hem och är vandringspokaler så för min del ser jag inte att det skulle vara MER negativt att sälja via detta sättet än via "normal" annons.

Som köpare är det ju mitt ansvar att se till att kolla upp hästen innan jag köper och med tanke på vår kanon fina webstambok så är det ju inte så svårt.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Minsanne
15

Alla är välkomna att titta på hästarna. Det är ingen hemlighet vad man köper. Jag skrev det ovan, men säger det gärna igen.
Hästarna finns att beskåda och besikta för den som vill.

Tror du Veronica att vi säljer hästarna till vem som helst och inte bryr oss vart dom hamnar? Allvarligt talat … tror du verkligen det?
Då har du ingen aning om vem jag är och hur mina ponnyer har det.
Varenda häst är för mig en individ med allt vad det innebär.
Varenda häst betyder något för mig. Välkommen hit och titta.

Dom som känner mig vet att jag pratar och umgås med mina djur på deras villkor. Dom som känner mig vet hur mycket jag lider när någon av dom är sjuk. Dom som känner mig vet att mina hästar aldrig står utan mat eller vatten oavsett tid på dygnet.

Bara för att man köper och säljer hästar behöver inte det betyda att man skulle vara känslokall eller inte bry sig.
Jag förstår inte riktigt hur man tänker då. Det du skriver ovan här, att det känns som att sälja hästarna som dom gjorde förr på hästmarknaderna. Det får stå för dig Veronica, det var iaf inte min mening när vi startade upp auktionerna.

Det kan naturligtvis hända att en ponny hamnat på fel ställe, det går inte att undvika att det händer. Men det är också många gånger som jag köpt tillbaka hästar som hamnat fel för att sen hitta nya hem.

Jag har också frågat mig ofta var gränsen går mellan handel och vanlig försäljning … det finns ju massor av shettisfolk som köper och säljer och köper och säljer och aldrig verkar nöjda med vad dom har.
Är inte det att vara hästhandlare också?
Eller som uppfödare att sälja sina föl?
Var går gränsen?

Jag hoppas och tror att idén med internet auktion skall slå väl ut. Min förhoppning är att få lite fart på försäljningen av våra ponnyer och att kunna nå ut till fler människor, även internationellt. Vi kan verkligen behöva ett uppsving och ett bättre sug efter vår ras.
Min förhoppning är också att kunna sälja tillbehör på auktionen och att inte enbart begränsa sig till t ex den södra delen av Sverige.

Tack alla ni som mailat så positivt om auktionen. Det känns bra Glad
Vi har också ändrat lite på reglerna, tack för support om det.

VeronicaP
2

#17 Anne jag förstår inte heller folk som köper och säljer hela tiden , där kan jag undra om de aldrig blir nöjda med vad de har :)

Tror inte heller att de var din tanke om att de skulel kännas så men jag skrev bara vad jag tyckte , men de är kanske så att vi måste bli så *mordena* om vi vill få sålt våra ponnyer.

Sen kan ju jag tycka att hästmänniskor överlag ska tänka efter mer än en gång innan man köper en häst och inte bara köpa för att den var *billig*  för det är inte inköpspriset somär det dyra utan det är att ta hand om hästen i det dagliga livet. Det verka som om många glömmer bort den delen eftersom många säljer dem direkt igen.

Tittade man på vissa utgångspriser så var det verkligen billigt .

Minsanne
1

Håller med dig Veronica Glad

Utgångspriserna på dom flesta är verkligen för låga, men jag hoppas att det ska göra att fler också bjuder så priset går upp.

Johannna
1

#8 "Shetlands ponny auktion" är inte rättstavat på varken svenska eller engelska. sen såg jag lite särskrivningar. Använder telefonen nu. Ska försöka kolla sen när jag har tillgång till dator vad jag tyckte var konstigt med reglerna.

MariaA
3

Man får givetvis ha vilka åsikter man vill om detta….och min åsikt är att det kommer väldigt bra hästar från Anne. hon är inblandad i stor del av de allra bästa hästarna i Sverige, hennes hästar skulle knappast nått sådana framgångar om dom kom från någon som inte bryr sig om sina djur, och var dom hamnar Flört

Tycker att denna iden med internet auktion är en fantastisk möjlighet för att nå ut till köpare, och på sikt höja  efterfrågan på våra ponnyerGlad

janehellen80
0

#20 hur stavas det då?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Hanna
1

#22 Det är ju särskrivning och ska alltså stå i ett ord. Eventuellt med ett bindestreck för att förenkla läsningen. Tänk hur man uttalar det :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Billan]
9

Jag måste också säga efter att ha  varit på Jäboruder många gånger att det märks att hästarna tyr sig till Anne och de har ett gott förhållande.

Anne & Ben har gjort mycket för shetlands aveln i landet. Varför inte internet försäljning ? tycker det är en bra grej, inget annorlunda än en vanlig annonsering faktiskt.

Annette
12

Jag har lite svårt att förstå att en internetauktion med utgångspris 1500:- för en 2-åring och 2500:- för en 4-åring skall höja efterfrågan på våra Shetlandsponnyer. För mig som inte har egen avelshingst täcker det inte ens tillverkningskostnaden.

Jag har också svårt att tro att slutpriset blir så mycket högre än det ovan nämnda. Det är höst och därmed sämre tider än någonsin att sälja häst.

Marie Claesson
6

Blir lite fundersam….
Är det fult att sälja hästar?

[Billan]
4

Jag kan inte se skillnaden på att ha en annons ex. på hästnet där priset är 1500 kr eller på en auktion där lägsta pris är samma.

Ja jag är också för bättre priser på våra små, men tycker därför inte att det är fult med en auktion.

wessis
14

Kan inte folk få göra som dom vill,  en del gillar det,  andra inte  så är det väl med allt här i livet.

Sen måste jag bara få undra varför en felstavning skulle vara oseriöst?? Det finns faktiskt folk som har svårt för att stava också, och inga sämre personer för det.

Ellinor Johansson
13

Fin och lättnavigerad sida.

Jag tycker att det borde framgå att de flesta minisarna inte är registrerade i Sverigen och vad det kostar att få dem inregistrerade med och utan IPMC

Minsanne
0

Var är det felstavat?

#29 Eftersom denna auktionen nu är mest för svenskar även om det registrerat sig en hel del från utlandet, så kanske vi borde haft med information att alla inte är svensk reggade.
För folk utanför Sverige är det ju ganska ointressant om hästen är reggad i Sverige eller inte, huvudsaken är att den är registrerad i ett land som får registrera enligt moderlandet.
Det är ju heller inget tvång att registrera i Sverige, däremot tvång att hästen är reggad någonstans och innehar pass och det uppfyller ju alla ponnyerna.
Men jag ska absolut ta detta med mig till nästa auktion. Tack för supporten

#24 Tusen tack May jag blir alldeles generad av ditt beröm Glad

bellenberg
9

jag kan inte förstå vitsen med att prångla ut en massa (egenuppfödda och/eller importerade) ponnyer till underpris, oavsett om det sker via auktion eller annonsering. Det sorgliga är ju att man gräver sin egen och rasens grav på detta sätt, eftersom det blir ett överskott på marknaden. Det är inte den lilla uppfödaren som kanske får 1-2 föl om året som ligger bakom den mättade marknaden på shettisar….

PP
8

#31 Hur tänker du nu?

Alla som föder upp shetland med avsikt att sälja (=de allra flesta), bidrar förstås till hur marknaden ser ut.

Och alla som säljer en shetland billigt, bidrar till att bilden av att "en shetland inte ska kosta" cementeras.

Sluta hymla! Shetlandsponnyn vinner inget på att man skyller på andra.

[Billan]
1

Bra skrivet Pernilla.

Camilla
4

Kan väl vara bra med en internetauktion. Detta har ju funnits länge på travhästar men det jag inte förstår är varför det är en massa NL ponnyer som säljes.

Är det personer som säljer dem i NL?

Minsanne
0

#34 Alla ponnyerna tillhör mig och finns på Stuteri Jäboruder i Mullsjö för allmän beskådan för de som önskar.

Välkommen att kika på dom, men ring innan så vi säkert är hemma

Camilla
0

Okej!

Fidelia
3

Jag tycker det är en bra uppbyggd och lättfattad sida.

Det jag saknar är att se hur länge varje auktion pågår utan att behöva vara inloggad. För mig kan det funderas fram och tillbaka länge innan jag köper ponny och vill inte ha krav på mig att skaffa användarkonto för att våga titta om jag ser något intressant.