Papillom
Hej! Jag har två ponnypluttar här hemma, en mini och en standard shettis, minisen har papillom över hela mulen och även en i näsan, standarden har bara två små på mulen men hur kan man få bort dom?
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
De försvinner efter ett tag. Det är en visrussjikdom, och det enda man kan göra om det är väldigt extremt är att bränna bort de. Min enna shettis hade knappt något alls, medans den andra var helt täckt över mulen, och under hakan. Veterinären som var här, hade aldrig sett så många, så hon tog kort och visade sina kollegeor. Det tog ungefär ett par månader, men sedan försvann de. När han någon gång kliade hål, tvättade jag lätt med tvålvatten, och han fick inga infektioner. Det enda man kan göra är att invänta att de skall försvinna. Det glädjande är att de aldrig får dem igen.

Det kan ta upp till 6mån innan de försvinner. Men som #1 skriver så försvinner de av sig själva. Mina 1-åringar har haft massor. Den ena hade hela mulen full och dessutom runt ögonen. Nu är de nästan borta.
Tack för svaren! Va skönt att veta att de försvinner av sig självt och att dom inte får de igen! Kliar de?
Sajtvärd på degus.ifokus
Ja, det tror jag att de kan, mina stod och kliade sig emellanåt, dock inte hela tiden.
Okej tacK!
Sajtvärd på degus.ifokus