Kalypso DE 334347461798 (tysk minihingst)
Någon som vet var denna hingst tog vägen?
Ingen som vet något? Han är tydligen använd i svensk avel utan att vara DNA testad, om jag fatta det rätt!!?? Så det borde ju finnas någon som vet vart han är eller har avkomma efter honom.
HUR kan det vara möjligt SH lämnat ut betäckningsblock till honom om han inte är testad????

Men de kan de väl inte göra , alla måste väl vara testade för att kunna få block eller ?
Nä jag vet inte i heller hur det är möjligt men många saker är möjliga i detta shettisland!
Jag försöker hjälpa en person som fått föl efter hingsten då personen i fråga bett om hjälp från den som ägde hingsten här i Sverige under ca 1 års tid men inget svar!?? Nu är hingsten som bortblåst!

Hur kan man göra så mot någon överhuvudtaget .
Sådana människor förstör ju för alla som vill hålla på med seriös avel .
Jag blir så j---a förbannad på människor som luras på det viset .
Hoppas det löser sig och att den personen som ägde hingsten svarar och kan förklara sig mm
Om jag inte kommer i håg helt fel stod han på i Dalarna på Stuteri Mounsieurs Stuteri 2011. De kanske kan hjälpa dig.

#6 Inte var det väl Kalypso de hade..? Är ganska säker på att det var en Parlingtonhäst. Midge?
#5 Ja jag håller med! Men det gör de nog inte, har de inte svarat under 1 års tid så…….
#6 Fölet är fött 2011

#8 Nä men man borde kunna bötfälla eller göra något så man blir av med de som lurar folk…..
#8 Jo det kan man ju tycka men här i sverige blir folk mer upprörda om någon får en bit tyg med posten, än om det finns de som inte följer regler mm så att oskyldiga inte skall drabbas av sådant här.

# Camilla
Du vet mycket väl vem som ägde hingsten. Men du verkar föredra att hänga ut mig och Kalypso på detta vis istället.
Det är heller inte sant det du skriver, varför gör du så?
Jag har så sent som på hingstpremieringen, (DÄR OCKSÅ DU VAR OCH SÅG MIG SPRINGA !!) pratat med vederbörande ang Kalypso.
Så jag förstår inte varför du lägger dig i något som du inte har med att göra.
Veronica P du är också alltid så snabb att dömma utan att veta. I en annan tråd här berättar jag om ett brev jag fått från syd sverige, där är man överens om att jag ska polisanmäla dåren.
Men det du skriver om mig här ovan är minst lika kränkande.
Kalypso är DNA testad och testad mot sin far, däremot inte mot sin mor som är död. Då han blev godkänd i Tyskland var det DNA mot sin far som gällde.
Kalypso är inte visad i Sverige och går därmed inte heller under de krav som finns för RS hingstar.
Allt detta vet du mycket väl Camilla och jag undrar verkligen varför du sätter igång en sådan här diskussion, helt utan sanna påståenden och dessutom får med dig andra som inte heller har med detta att göra.
Vore jag som dig så skulle jag nog hålla lite låg profil
Förlåt Cammila jag stjäl din tråd lite.
På SSS årsmöte efterlyste jag en lista från SH där man ser vilka hingstar som är CEM testade det finns flera stycken som används i svensk avel och som har fått ut betäckningsblock utan att CEM testas.
Det är jätteviktigt att SH sköter sitt åtagande av utdelning av block på största allvar. Det får bara inte slinka igenom hingstar utan härstamningskontroll och Cem test om hingsten inte är född i Sverige.
# 11 Hur kan Kalypso få ut ett betäckningsblock från SH när man borde följa de svenska reglerna för att få registrera i Sverige?

#12 Håller fullständigt med dig i ovanstående Ellinor

# 13 Oj, jag trodde du kunde reglerna.
En hingst som inte är godkänd enligt rasvisa krav, men godkänd i annat ISPC land får användas på samma promisser som i sitt hemland.
Det finns heller inget krav på fullständig härstamningskontroll på icks RS hingstar. Däremot att hingsten själv skall vara dna testad
# 15 Ber om ursäkt att jag inte är påläst trodde det var samma regler som gällde för alla hingstar som använda i Svensk avel.
Men om hingsten inte är fullt härstamningsverifierad (menar inte RS hingstar med dispans) kan dessa hingstars hingstföl bli RS hingstar?
Hur blir det om man skulle sälja avkomma efter en hingst som inte är fullt härstamningskontrollerad till ett annat länd som kräver det? Vad gäller då?

Som jag har fått det förklarat för mig så ska avkomman ha lika stora rättigheter att kunna bli RS som från en RS hingst.
Avkomman efter t ex Kalypso kan ju bli fullt härstamnings kontrollerad ua.
Jag trodde att alla länder följde moderstambokens regler, men tydligen har Danmark andra regler. Vilket givetvis är tråkigt.
Men jag vill också betona att det är inte jag som sålt ponnyn till Danmark. Jag kan inte ta ansvar för hur andra gör.
#11 A vad bra Anne att du svara så att vi kan få klarhet i detta o nä jag såg inte att du prata med ägaren, då hade jag väl inte skrivigt här. JAG HAR INTE NÄMT DIG I NÅGON MENING Anne!!!! Ta det lugnt! Är problemt löst så är det ju jättebra!
Jag har blivigt ombedd av ägaren som är god vän till mig sedan 15 år tillbaka att leta efter hingsten, så detta är inget som jag gör på eget bevåg!! Fölet måste DNA testas mot sina föräldrar i DK annars går den inte att registrera och hittar vi inte hingsten så kan vi inte ta DNA prov. Men vad bra att du har hingsten, då är det ju bara att ta hår, jättebra.
Ja, jag såg dig springa, det har jag gjort nu i 20 år!!! Men nu är det tydligen fritt fram för dig att att anklaga o hoppa på folk bara för att de sett dig springa!!
Det är ju faktiskt ett hot du skrev till mig Anne- Vore jag som dig så skulle jag nog hålla lite låg profil

Att Kalypso är DNA testad är ingen hemlighet och det vet personen om som har avkomman. Går också att läsa högre upp i denna tråd. Tycker du att jag hotar dig? Nej då missuppfattar du mig. Jag tycker INTE det är okej att sprida lögner, jag tycker inte det är okej när andra hänger på utan att veta hur det förhåller sig, bara för att du satt tonen i diskussionen, det är inte ok

#11 Hur i helvete rent ut sagt ska jag veta att de är du som haft denna hingsten och jag tycker de är för jävligt om man inte svarar folk som försökt få svar ska inte behöva ta så lång tid ??
Sen om du tar det kränkande eller ej de får väl stå för dig , jag tycker inte att de är kränkande för de första , jag har som sagt inte skrivit något namn(då jag inte vet vem de gällde vid tillfället) och att ha en åsikt över en sak som jag faktiskt tycker är olagligt att göra får vem som helst ha , de har ju även tidningarna om personer ……
Jag tycker det är hingstägarens skyldighet att förklara KLART och tydligt vad som gäller när man betäcker med hingst som kanske inte har allt färdig så de inte blir krångel för de personerna som använder det , jag trodde i min enfald att man ska hjälpa varanda och vara ärliga och inte försvåra för folk.
Så mitt råd till folk använd hingstar som är visade i SVERIGE med alla papper klara så slipper ni problem och ev extra kostnader ….
Gäller även köp av hästar se till att de är rätt ägare i passet som säljer hästen att allt är skött innan så ni slipper nya överaskningar där.
#19 Nä du tycker inte det, det förstår jag av din ton o ditt sätt att skriva på, MEN JAG TYCKER DET ÄR ETT HOT o PÅHOPP, det är så JAG känner det. Trist när saker skall spåra ur till sådant när man bara vill hjälpa någon som fått problem.
Kan bara hålla med dig Veronica i det du skriver! DET GÄLLER ALLA HINGSTÄGARE/HÅLLARE!
Jag tycker det är hingstägarens skyldighet att förklara KLART och tydligt vad som gäller när man betäcker med hingst som kanske inte har allt färdig så de inte blir krångel för de personerna som använder det , jag trodde i min enfald att man ska hjälpa varanda och vara ärliga och inte försvåra för folk.
Så mitt råd till folk använd hingstar som är visade i SVERIGE med alla papper klara så slipper ni problem och ev extra kostnader ….
Gäller även köp av hästar se till att de är rätt ägare i passet som säljer hästen att allt är skött innan så ni slipper nya överaskningar där.

#20 Veronica
Det spelar väl ingen roll vem som äger hästen ifråga? Dessutom är det ju inte sant det Camilla skriver. Jag har haft kontakt med ägaren till fölet och har så haft sen fölungen var liten och KALYPSO ÄR DNA TESTAD.
Vad som är kränkande och tröttsamt är att du beter dig som en geting som hittat något sött. Du kastar dig in i en dískussion och talar om hur man ska göra utan att veta 1 % av vad det handlar om.
Kan du förstå hur det känns eller ser ut för en utomstående?
Vad som är kränkande och tröttsamt är att man inte kan ta telefonen och fråga vederbörande hur det egentligen ligger till.
Men å andra sidan, gör man det så stannar ju diskussionerna på bl a forumet och det känns som några vill ha det på denna nivån.
Råd till folk som betäcker? och hur menar du då? Alla papper var och är i ordning på Kalypso och alla mina andra hingstar.
Tänk om folk kunde sköta sig själva i stället för att sladdra på forum och facebook om saker dom inte har någon aning om.
Konkreta frågor och konkreta svar är alltid välkommet.
Och vad gäller dig Camilla, hur hjälpasm tycker du att du är?. Om du är vän med den som har hästen så borde du också veta att jag har haft flera kontakter med henne. Så i mina ögon är detta bara en tråd för att skapa osämja i stället för att fråga mig om du är så intresserad av hans DNA och var han är.
Jag kan inte se att det skulle vara mitt fel att Danmark inte följer moderlandets regler.
Nä enligt ägaren till fölet så svara du på de första mailen hon sände sen har hon inte fått svar! Varken vem som äger hingsten eller var han är. Men jag skall fråga henne, träffar snart henne!
Och, ja bra att du skrev det själv, varför ringer du inte upp henne o talar om hur det ligger till istället för att sitta o sluddra på forumet.
Jo jag erkänner det var en tråd jag skapa för att se till så att det blev osämja så klart, det är ju sååååå kul!!! Speciellt när man blir hotad att tiga, konstigt att man får skriva sådant! Kanske borde polisanmäla det, för vem vet vad jag får med posten??

Jag har ju ingen historik om varför just denna fölunge inte registrerats. Det angår egentligen inte mig.
Men de andra fölen födda 2011 är registrerade, så det känns ju som det är stoägarens och inte hingstägarens fel. Gör man rätt från början slipper man krångel.
Har vid flera tillfällen stått att man inte ska köpa häst utan att papprena är iordning. Gör man ändå det har man bara sig själv att skylla.

Det var ju för väl att du erkände det iaf. Jag kan inte förstå hur du kan få mina rader att hålla låg profil bli till att du blir hotad att hålla tyst. Det är inte första gången som du skriver osant på detta forum, därav, håll låg profil.
Hahah! Oja ja jag ælskar osæmja, det ær ju något vi har gemensamt verkar det som! Nu sitter jag i DK hos personen som har følet och du har inte talat med henne om følet i lørdags på avelsværderingen i Laholm! Det ær løgn!!? Hon kommer att sænda dig mail om detta, men som vanligt så svarar du væl inte på det.
Jag har nu sagt mitt om detta o jag kommer inte att lægga ner mer tid på detta, punkt slut!
Det finns ju ett antal föl registerade efter Kalypso i Webstamboken, vilket för mig indikerar att han är godtagen av SSS och att det inte finns några hinder för att betäcka med honom eller registrera hans avkommor. Han är inte DNA-testad i Sverige eftersom det inte krävs då han inte har RS. För att verka i avel krävs DNA, vilket är taget i Tyskland när han godkändes där.
Det finns också föl registrerade det aktuella året, dvs 2011.
Har jag hängt med så långt??? I så fall tror jag att stoägren, (vet ej vem det är, så jag hänger inte ut någon), INTE har gjort registreringen av fölet i rätt tid.
OM fölet skall registreras efter det år det föddes KRÄVS DNA mot både moder och fader. Och det är här jag tror det blivit bekymmer då Kalypsos DNA inte finns i Sverige, då han inte är avelsvärderad här!
Har svårt att se att det skulle vara hingstägarens / FD hingstägares fel…..
OBS! Att det är så här jag tolkat situationen utifrån den info som ges här!
Denna tråden är exakt varför jag inte vill bli aktiv inom shetlandsvärlden. Snacka om att man blir avskräckt.